Nevýhodné půjčky, pochybné prodejní akce a také neschopnost rozlišit, zda si opravdu musím půjčit peníze a koupit nepotřebné věci…. Tady obvykle začíná past na lidi především z nižších příjmových skupin, kteří se zadluží. Často si ani nepromyslí, zda jim to jejich výplata umožňuje. Pracovníci občanské poradny, kteří tyto problémy denně řeší, jsou ale optimističští: klientů mají zhruba o 10 % méně.
“Dáváme nějaké otázky a odpovědi, se kterými se na nás klienti obracejí na webové stránky. Takže část našich klientů, kteří by se na nás obrátili, si mohou svou odpověď najít.“ vysvětluje pokles klientů
Lucie Vehovská z Občanské poradny Charity Opava.
Nejenom internet je skvělým pomocníkem, ale také desítky přednášek, které pracovníci občanské poradny během loňského roku udělali. Možná, že také díky nim jsou lidé v půjčování peněz obezřetnější. Ti, co potřebují přece jen poradit, přicházejí nejvíce po novém roce a pak zase na konci kalendářního roku. Pokud se člověk do dluhové pasti dostane, měl by se přijít poradit co nejdříve.
„Jsem momentálně ve fázi, kdy mám zjištěné kde mám dluhy. Do budoucna bych je chtěl splácet. Vím, že je důležité kontaktovat dlužníky.“ řekl nám Nathanael Frater, který si přišel přednášku o problémech se zadlužováním poslechnout. Stejně jako dalších asi 80 zájemců, především z řad klientů Psychiatrické nemocnice.
„Při práci s duševně nemocnými se setkáváme se zadlužeností pacientů a tyto problémy denně řešíme. S pacientem jsme toto schopni řešit po dobu léčby. Ale po propuštění se pacient nemá na koho obrátit, zůstává s problémem sám.” vysvětluje Lenka Kuncová z Psychiatrické nemocnice v Opavě.
Lucie Vehovská z Občanské poradny připomíná, že nejčastěji řeší její klienti problémy s několika tisícovými půjčkami. Protože i ty mohou velmi zatížit nízkorozpočtovou domácnost.