Původně tzv. „zvláštní škola“, od roku 1959 pak škola pro padesátku dětí s vadami zraku a řeči, které v době školní docházky bydlely na přilehlém internátě. Postupem času počet žáků stoupal, dnes je jich 130.
„U náš na škole mají v hodině učitele menší počet žáků, ale s každým dělají něco jiného. Každý ten žák má své portfolio. Každý pracovní list může být jiný. Podporujeme individualizaci, aby každý měl osobní rozvoj,“ objasňuje způsob výuky ředitelka školy Kateřina Prchalová.
K výuce pedagogové používají mnoho nejrůznějších pomůcek: s rozvojem řeči pomůže třeba obyčejné pexeso, dech se dá cvičit s pomocí foukání do brčka. Děti s vadami zraku mají k dispozici učebnice s většími písmeny nebo s hmatovými obrázky.
Kvůli mnohým zdravotním problémům, neudrží zdejší žáci příliš dlouho pozornost. Proto učitel musí upravit výuku aktuálně vzhledem k jejich schopnostem. Musí střídat jednotlivé aktivity a také myslet na odpočinek.
„Děti jsou velmi rychle unavitelné. Proto každý den zařazuji relaxaci,“ dělí se o své zkušenosti učitelka první třídy Kateřina Čeganová.
Ve škole se žáci mohou věnovat také nejrůznějším sportovním aktivitám, které jsou upraveny také pro zrakově postižené. Atraktivní je stolní tenis pro nevidomé - showdown nebo třeba goalball.
Protože škola sídlí v objektu, který už prostorově nevyhovuje, během následujících let počítá zřizovatel školy, Moravskoslezský kraj, s opravou budovy na Praskově ulici, kam se škola od r. 2022 přestěhuje.