Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Jak dobře by měl znát člověk historii města, ve kterém žije?
Tomáš Elis, zakladatel expozice Opava/Troppau a tajemník Magistrátu města Opavy: „Vždycky, když dostanu tuto otázku, tak si vybavím jedno moudro a hlubokou pravdu: Člověk, který nezná historii, tak jen těžko může žít kvalitně, a naplno současnost a těžko může plánovat budoucnost. Stačí, když o místě, kde žije, věděl něco o počátcích, nejvýznamnějších událostech, které se udály během staletí, o významných osobnostech a slavných rodácích. To úplně stačí. Myslím, že ho to může obohatit a získává také dobrý vztah k městu a stává se patriotem.“
Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Mnohé se o svém městě mohou Opavané dozvědět z expozice, která se nachází v půdních prostorách radnice. U zrodu tohoto muzea jste před čtyřmi roky byl. Jak dlouho ta myšlenka ve vás zrála?
Tomáš Elis, zakladatel expozice Opava/Troppau a tajemník Magistrátu města Opavy: „Ta myšlenka ve mně zrála dlouho. Když si vezmu, že někdy koncem roku 2000 jsem se sbíráním začal, přičemž základem byla inventarizace stávajících uměleckých předmětů ve vlastnictví města. Objevil jsem tady spoustu krásných předmětů. Tak mne napadlo, že je škoda nepokračovat ve sběratelské činnosti. Ten nápad vznikl v roce 2014-15. Tak jsem se obrátil na vedení města, které mi vyjádřilo podporu. Vybavilo mne nezbytnými pravomocemi i finančními prostředky. A začal jsem budovat profesionální expozici za vydatné pomoci expertů ze Slezského zemského muzea.“
Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Pamatujete si, který exponát byl tím prvním, který jste pro sbírku získal?
Tomáš Elis, zakladatel expozice Opava/Troppau a tajemník Magistrátu města Opavy: „Úplně první exponát si nepamatuju, to je příliš dlouhá doba. Ale jedním z prvních exponátů, které jsem získal, jsou grafiky Josefa Krischkeho z 20. let 20. století, které jsou v původní adjustaci, v původním rámu. Byl to přírůstek, který mi udělal velkou radost, na ten si pamatuji.“
Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Sbíral jste vše, co vám přišlo pod ruku a nebo jste pečlivě vybíral? A jaký byl tedy klíč výběru?
Tomáš Elis, zakladatel expozice Opava/Troppau a tajemník Magistrátu města Opavy: „Nedá se sbírat všechno. Musíte si najít nějaký systém. Ten jsem si našel poměrně rychle. A nebyl až tak těžký. Předměty musely být v přímé souvislosti s Opavou, resp. Troppau, to za prvé. Za druhé všechno originály a za třetí maximálně možná kvalita. Z kvality jsem slevil jen v případě, že b artefakt je jeden jediný, nebo je jich velice málo. A v lepší kvalitě už jej nelze získat. Nebo jen velmi těžko.“
Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Možná, že se nebudu mýlit, když řeknu, že fenoménem Opavy se stal obchodní dům Breda & Weinstein, který je v současnosti zmiňovaný s tím, že tuto kulturní památku odkoupilo město a teď se plánuje rekonstrukce a další využití. Zahrnuje expozice něco, co s prvorepublikovým obchodním domem souvisí?
Tomáš Elis, zakladatel expozice Opava/Troppau a tajemník Magistrátu města Opavy: „Zahrnuje a jsem za to rád. Byť to jsou pouze dva artefakty. Ale vzhledem k tomu, jak se s domem zacházelo před i po revolucí, tak je to malý zázrak. Máme velmi rádi, že tady máme držák na klobouky a ramínko Breda & Weinstein.“
Kateřina Geryková, redaktorka, TV POLAR: Expozice se letos nově rozšířila do dalších prostor a posunula se v čase od 19. století až do druhé poloviny 20. století. V podstatě zabírá celou radniční půdu. Přemýšlíte o tom, kam dál muzeum posunout? A jsou ještě vůbec prostory, kam by se mohlo rozrůst?
Tomáš Elis, zakladatel expozice Opava/Troppau a tajemník Magistrátu města Opavy: „Samozřejmě, ty krásné půdní prostory, které jsou tady na Hlásce, už jsme vyčerpali. Máme ale ještě k dispozici jisté prostory, které by se daly využít v suterénu. Případně i jiný prostor v budovách ve vlastnictví magistrátu. Protože z té celkové sbírky ještě takových 30 – 40 exponátů je ještě hodno toho, aby byly profesionálně zpracovány a představeny návštěvníkům. Také by si to zasloužily!“