Na území celého městského obvodu se v zimě udržuje bezmála 180 kilometrů komunikací a téměř 300 kilometrů chodníků.
„Na základě uzavřené smlouvy provádí zimní údržbu v celém městském obvodě Ostrava-Jih firma Vykrut – Zahradní služby, a.s, která provádí v 6 lokalitách veškerou údržbu místních komunikací a chodníků. Firma Vykrut disponuje nějakým způsobem 27 vozidly, které provádí neustálou tuto činnost v rámci zimní údržby a v případě kalamitního stavu mají k dispozici ještě dalších 8 strojů na posílení, takže disponuje celkem asi 35 vozidly a stroji,“ říká Daniel Jeřábek, vedoucí oddělení obchodu a služeb ÚMOb Ostrava-Jih
S firmou Vykrut má radnice smlouvu na dva roky. Předpokládá, že za tu dobu utratí za zimní údržbu přes 28 milionů korun. Může to být ale méně, platí ji totiž od výkonů. O zimní údržbu se na Jihu starají i Technické služby. Prostřednictvím dispečinku zajišťují operativní činnost po ukončení pracovní doby soukromé firmy.
„Prakticky se jedná od 16 hodin až do rána a potom samozřejmě v ranní době. Jde o to, že pokud by byly nějaké extrémní problémy, náledí, nebo něco podobného na chodnících, tak Technické služby jsou schopny tuto činnost zajistit ručním posypem, máme vyčleněné pracovníky, kteří třeba o hodinách sobotních a nedělních jsou na pracovní pohotovosti,“ hovoří Miroslav Janečka, ředitel příspěvkové organizace Technické služby Ostrava-Jih
Technické služby se starají i o odstavná parkoviště a každodenní ruční údržbu provádějí i v parkovacích domech. V obvodu jich je celkem 7.
„Dneska tady máme 4 pracovníky v podstatě, je to tady ale dneska extrémní trošičku, že ti ostatní pracovníci musí teda provádět čištění chodníků, odstavných ploch a na různých ulicích obvodu,“dodává Miroslav Janečka, ředitel příspěvkové organizace Technické služby Ostrava-Jih
Pokud vás cokoli, co se týká zimní údržby trápí, můžete se obrátit na dispečink Úřadu městského obvodu. V provozu je 24 hodin denně. Telefonní čísla najdete na stránkách úřadu.
„Je zřízen dispečink vlastně na stránkách Úřadu městského obvodu. Jedná se o dispečink Technických služeb Ostrava-Jih jako příspěvkové organizace městského obvodu a dispečink přímo firmy Vykrut, která provádí non-stop správu. Lidé mohou podávat právě podněty na tom dispečinku, kam můžou telefonovat, kde pracovníci přijmou tyto dotazy a následně je realizují,“ hovoří Daniel Jeřábek, vedoucí oddělení obchodu a služeb ÚMOb Ostrava-Jih
V současné době lidé řeší hlavně to, jestli je lepší chodníky sypat nebo solit. Sůl vadí zejména milovníkům domácích mazlíčků, kterým nedělá dobře na tlapky.