Ostrava se snaží o modernizaci odpadového hospodářství a společnost OZO proto nakoupila nové vozy, které dokáží samy bez pomoci popelářů vysypat odpad do svých útrob. Rozmístěny byly také speciální kontejnery, které jsou navíc větší, a nebude je proto potřeba vysypávat tak často.
Martin Boháč, provozní náměstek OZO Ostrava: "Dnes kontejnery, které využíváme na těch sídlištích, mají objem 1100 litrů. Kontejnery, které jsme zakoupili, mají objem 2 nebo 3 tisíce litrů pro Ostravu. Primárně budeme využívat ten objem 3 kubíky. A už to tady padlo. My dneska v Ostravě svážíme ty separované složky odpadu 3x týdně. Co se týká směsného odpadu, na těch největších sídlištích jezdíme dokonce obden."
Aleš Boháč (Starostové pro Ostravu), náměstek primátora Ostravy: "Udělali jsme ten pilotní projekt do tří oblastí. Jeden je právě sídliště. Druhá oblast jsou podnikatelé, kteří odvážejí poměrně velké množství odpadů a tříděného odpadu a z hlediska svých areálů mají i dobré dispozice na to, aby tam ty velké kontejnery byly umístěné. A další část těch 300 kontejnerů, které mají být nakoupeny v tomto roce, se bude dávat do okolních oblastí kolem Ostravy, kde zase třeba toho odpadu je méně, a o to méně tam můžou jezdit právě ti popeláři."
V pilotním projektu společnost koupila 271 velkokapacitních nádob a dvě popelářská vozidla. Cena se vyšplhala na přibližně 25 milionů korun, ale náklady na svoz se díky novince sníží.
Martin Boháč, provozní náměstek OZO Ostrava: "Můžeme vidět ten nášlapný systém. Pro ty občany to znamená, že když půjdou vyhazovat odpad, tak se kontejneru nemusí vůbec dotýkat. Stačí sešlápnout, víko se otevře. Jakmile ten odpad vhodí do kontejneru, víko se potom samo uzavře. Všude kolem obvodu jsou těsnění, takže opravdu žádná voda, sníh a podobně se do kontejneru nedostane, což je potom výhodou i pro to druhotné zpracování na třídící lince."
V první fázi společnost vybrala pro umístění kontejnerů obvody Slezská, Ostrava, Poruba a Jih.
Otakar Šimík (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Jih: "Výhodu mají v tom, že řidič, který přijede v závozním autě, nepotřebuje závozníka, protože si tu popelnici sám vyzvedne, vysype a zase vrátí na místo. Ale z toho důvodu jsme museli vybrat a upravit místa kontejnerového stání, aby na to byla vhodná. Jako pilotní místo se vybralo ulice Dr. Martínka, kde je 9 takovýchto míst."
Řidiči si na novinku teprve zvykají. Kontejnery vysypávají ve dvojicích nebo ve trojicích. Teď je na to řidič sám.
Petr Lukovský, řidič: „Po 27 letech je to změna v té práci. Je to prakticky čistá práce, pořádek v kabině, je to zase něco nového. Líbí se mi to, vidím v tom budoucnost.“
Obdobný systém využívá v Česku zatím jen Přerov. V zahraničí je ale tento způsob svozu odpadu poměrně běžný. Pokud se systém osvědčí, Ostrava počítá s jeho postupným zaváděním i v dalších městských obvodech.