Ostrava se dlouhodobě snaží o modernizaci odpadového hospodářství a letos přišla se společností OZO s další novinkou. Městem budou nově jezdit dva speciální popelářské vozy, které zvládnou samy vysypat odpad z kontejnerů. Ty jsou navíc vodotěsné a také třikrát větší.
Martin Boháč, provozní náměstek OZO Ostrava: "Kontejnery, které využíváme na těch sídlištích, mají objem 1100 litrů. Kontejnery, které jsme zakoupili, mají objem dva nebo tři tisíce litrů. Pro Ostravu primárně budeme využívat ten objem tři kubíky. Dnes v Ostravě vyvážíme ty separované složky odpadu třikrát týdně. Co se týče směsného odpadu, na těch největších sídlištích jezdíme dokonce obden. To znamená, že ta kapacita těch kontejnerů nám dopomůže k tomu, že tu frekvenci svozu můžeme snížit."
Nových velkokapacitních nádob zatím OZO nakoupilo 271, a to za 10 milionů korun. Nová auta vyšla na dalších 17. Náklady na svoz se ale díky nim sníží. Místo dvou až tří popelářů navíc zvládne kontejner nově vysypat řidič sám.
Petr Lukovský, řidič popelářského vozu: "Je to pro mě nové, po 27 letech je to změna v té práci. Je to prakticky čistá práce, pořádek v kabině, je to zase něco nového. Líbí se mi to, vidím v tom budoucnost tady v tomto systému svozu odpadu."
Kontejnery jsou navíc komfortnější také pro občany.
Martin Boháč, provozní náměstek OZO Ostrava: "Když půjdou vyhazovat odpad, tak se kontejneru nemusí vůbec dotýkat. Stačí sešlápnout a víko se otevře. Jakmile ten odpad vhodí do kontejneru, víko se samo uzavře. Všude kolem obvodu jsou těsnění, takže opravdu žádná voda, sníh a podobně se do kontejneru nedostane, což je potom výhoda i pro druhotné zpracování na třídící lince."
V rámci pilotního projektu umístilo OZO nové kontejnery ve třech obvodech. Ve Slezské Ostravě se první objevily tady na Františkově.
Richard Vereš (ANO), starosta Slezské Ostravy: "Zvolili jsme právě Františkov, protože to je lokalita, kde se jednak ty vozy dostanou k těm kontejnerům, takže ten vývoz je snadný, protože to je podmínka právě tohoto způsobu vývozu, že to auto může najet vedle toho a ten kontejner vyklopit. My samozřejmě máme vytipované i další lokality a jedná se zejména o sídliště, kde je těch kontejnerových stání více, kde by se to mohlo rozšířit, ale uvidíme, jaké budou výsledky tohoto pilotního projektu."
Městský obvod si na řešení svozu a recyklaci odpadů dává záležet a postupně zavádí také zapuštěné a polozapuštěné kontejnery. Nejnovější přibyly po revitalizaci na sídlišti Kamenec.
Richard Vereš (ANO), starosta Slezské Ostravy: "Snažíme se využívat více těch metod. Každá z nich má své pro i proti, protože mají různé metody toho vývozu, jinou četnost vývozu a samozřejmě jinou náročnost, používají se různá vozidla. Takže i po porovnání těchto metod můžeme ve spolupráci s OZO přistoupit k tomu, abychom zvolili tu optimální variantu, která se nám bude nejvíce hodit pro Slezskou Ostravu."