Ostrava nepřestává modernizovat své odpadové hospodářství. Jako první město v zemi začalo na automatické lince třídit směsný odpad. V rodinné zástavbě využívá takzvaný single stream, tedy třídění papíru, plastu, plechovek a kartonů do jedné nádoby. A nyní město nakupuje nové popeláře, vozy schopné automaticky vysypat kontejnery.
Aleš Boháč (Starostové pro Ostravu), náměstek primátora Ostravy: "Udělali jsme pilotní projekt do tří oblastí. Jeden je právě sídliště. Druhá oblast jsou podnikatelé, kteří odvážejí poměrně velké množství odpadů a tříděného odpadu a z hlediska svých areálů mají i dobré dispozice na to, aby tam ty velké kontejnery byly umístěné. Tím pádem nějaké dvě třetiny těch kontejnerů jsou na území Ostravy. A další část, těch 300 kontejnerů, které mají být nakoupeny v tomto roce, se bude dávat do okolních oblastí kolem Ostravy, kde se třeba toho odpadu je méně. A o to méně tam můžou jezdit právě ty popelářské vozy. Je to z toho důvodu, že se snažíme samozřejmě co nejvíce zlevnit provoz a optimalizovat svoz komunálního odpadu tak, aby co nejméně dopadl i na lidi. A je to jakýmsi způsobem vratka za to, že nám pomáhají ten odpad třídit a druhotně využít."
Kromě nových vozidel bylo k tomuto projektu potřeba nakoupit i nové kontejnery, které jsou 3x větší a nemusejí se tedy vysypávat tak často. Jsou komfortnější i pro občany, protože se dají otevřít sešlápnutím pedálu.
Martin Boháč, OZO Ostrava "Když půjdou vyhazovat ten odpad, tak se kontejneru nemusí vůbec dotýkat. Stačí sešlápnout, víko se otevře a jakmile ten odpad vhodí do toho kontejneru, tak se víko samo uzavře. Všude kolem obvodu jsou těsnění, takže opravdu žádná voda, sníh a podobně se do kontejneru nedostane. Což je potom výhoda i pro druhotné zpracování na třídící lince i u těch firem, které se potom zabývají samotnou recyklací. Dneska kontejnery, které využíváme na těch sídlištích, mají objem 1100 litrů. Kontejnery, které jsme zakoupili, mají objem 2 nebo 3 tisíce litrů pro Ostravu. Primárně budeme využívat ten objem 3 kubíky. A už to tady padlo. My dneska v Ostravě svážíme ty separované složky odpadu 3x týdně. Co se týče směsného odpadu, tak na těch největších sídlištích jezdíme dokonce obden. Ta kapacita těch kontejnerů nám dopomůže k tomu, že tu frekvenci svozu můžeme snížit a nově z těch kontejnerů budeme svážet jednou týdně."
Řidiči si na novinku teprve zvykají, kontejnery vysypávali ve dvojicích nebo ve trojicích. Teď je na to řidič sám.
Petr Lukovský, řidič popelářského vozu: "Je to pro mě nové. Po 27 letech je to změna v té práci. Je to prakticky čistá práce, pořádek v kabině, je to zase něco nového. Líbí se mi to, vidím v tom budoucnost."
Náklady na pořízení téměř 300 kontejnerů dodaných ze Španělska a dvou vozů ze Španělska a Nizozemska jsou přibližně 27 milionů. Náklady na svoz se ale díky novince sníží.