Je to jednoduché. Všichni stávající dlužníci, jejichž dluhy za nezaplacené jízdné nejsou soudně nebo exekučně vymáhány, mají šanci vymazat pokuty za jízdy v Ostravě na černo. Dopravní podnik eviduje skoro 75 tisíc dlužníků. "Například i ti, co občas jeli na černo, mají příležitost tím, že si koupí minimálně půlroční jízdenku, že jim bude odpuštěna pokuta. Jinými slovy mají šanci změnit návyk. Ti, kteří tuto velkorysou možnost nevyužijí, tak pro ty máme vzkaz, že ty pohledávky, které evidujeme, tak v brzké době předáme třetí straně, protože DPO je od toho, aby poskytoval kvalitní, čistou, komfortní a bezpečnou dopravu a ne, aby se zabýval velmi nákladně vymáháním dluhů za černou jízdu," vysvětluje předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.
Se vstřícným krokem přichází i zvýšení sazby tarifní přirážky, ze 700 korun na 1000 Kč přímo od revizora. Dopravní podnik hlásí i úspěšné završení pilotního projektu asistentů přepravy. Nově jich má na jednotlivých linkách k dispozici 30. "Ten projekt se osvědčil. Nepřizpůsobiví pasažéři nejsou vpuštěni na palubu dopravních prostředků. Chci říct, že za dobu, co asistenti omezeně působí, tak za tuto dobu nebylo vpuštěno nebo vyloučeno z přepravy více než osm a půl tisíc lidí," říká ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak).
S asistenty přepravy se cestující v Ostravě budou setkávat čím dál častěji, ne vždy ale jen v represivní roli.
"Asistent zcela určitě pomůže mamince s kočárkem, postiženým osobám do vozidla. Měl by i poskytovat informace o jízdním řádu, informace o spojích, o linkách a podobně," upřesňuje vedoucí odboru řízení příjmů Dopravního podniku Ostrava Jaroslav Šimčík. "Máme velice pozitivní reakce na asistenty přepravy ze všech věkových skupin a kategorií. Stále nám chodí spousta ohlasů," dodává Daniel Morys.
Asistenti přepravy musí projít náročnými testy, kurzy sebeobrany i psychologickým tréninkem. V případě nutnosti jsou také schopni poskytnout první pomoc. V MHD jsou vždy po boku strážníků městské policie.
"Chceme tím říct, že na černo se nejezdí, že černí pasažéři u nás nejsou vítání," uzavírá Daniel Morys.