Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Střetů tramvají s chodci ubývá, pomáhají kampaně i speciální systémy ve vozech

Ostrava-město |

Statistiky Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) ukázaly, že meziročně klesá počet střetů tramvaje s chodcem. Za loňský rok se jich v celé ČR stalo 69, což je o polovinu méně než před dvěma lety. Ve většině případů vyvázne chodec s lehkým zraněním, srážky ale můžou končit i smrtí. Proto se dopravní podniky snaží takovým situacím zabránit ať už infomačními kampaněmi cílenými na chodce nebo speciálními antikolizními systémy na vozech.

Miloš Havránekmístopředseda SDP ČR a generální ředitel DPMB: "Počet těchto incidentů v posledních letech naštěstí klesá, ale i tak se dopravní podniky snaží riziko střetu minimalizovat a srážkám předcházet. Tramvaj je oproti jiným vozidlům MHD specifická v tom, že má přednost například i na přechodu pro chodce, což si právě spousta chodců neuvědomí. Tramvaj váží desítky tun a pro řidiče není jednoduché ji okamžitě zabrzdit."

Dopravní podniky na přednost tramvaje upozorňují ve svých bezpečnostních kampaních nebo pomocí speciálních aplikací. Osvětovou kampaň s názvem „Neskákej mi pod kola“ spustil v roce 2019 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

Ladislav Urbánek, místopředseda představenstva a dopravní ředitel DPP: "Skvělou zprávou je, že v Praze v loňském roce následkem střetu s tramvají nezemřel žádný chodec. Ke střetu tramvají s chodcem došlo loni ve čtyřiceti případech. Je to stále hodně, i když je to historicky nejnižší číslo za celou dobu, kdy si vedeme detailní statistiky. Nejvyšší nebezpečí hrozí při nepozorném přecházení tratě zejména na přechodu pro chodce nebo přeceňování ve stylu: ‚To ještě stihnu!‘. Mnoho lidí si bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu na přechodu pro chodce vždy přednost. Na to se snažíme cestující upozorňovat."

V Praze a v Brně mohou chodci použít mobilní aplikaci Pozor, tramvaj!, která uživatele upozorní prostřednictvím mobilního telefonu, že se tramvaj blíží. Kromě bezpečnostních kampaní zaměřených na chodce se například Dopravní podnik Ostrava (DPO) zaměřuje i na technologie ve vozech.

Daniel Morysgenerální ředitel DPO: "Na několika našich tramvajích testujeme antikolizní systém, který dokáže identifikovat překážku na přímé koleji až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom nejen všechna ostatní vozidla, ale například i chodce."

Systém začne brzdit provozní brzdou tak, aby zastavil před překážkou, případně alespoň radikálně snížil rychlost, a tím maximálně omezil následky kolize. Jedná se o asistenční systém, podobný jako u osobních vozidel. Při střetu nedochází jen ke zranění chodce, ale má negativní vliv také na řidiče vozu.

Miloš Havránek, místopředseda SDP ČR a generální ředitel DPMB: "Pro řidiče je to velmi stresující situace, srážce totiž ve většině případů nemá šanci zabránit. Proto jsou jim v jakékoli situaci k dispozici naše podnikové psycholožky, se kterými tuto událost a své pocity mohou probrat. I Dopravní podnik města Brna připravuje na letošní rok kampaň týkající se bezpečnosti. Nová kampaň Brnem bezpečně s DPMB se zaměřuje na všechny účastníky provozu, jak na chodce, tak cestující, řidiče i děti. Jednotlivé aktivity budeme představovat v průběhu letošního roku."

Střety tramvají s chodci v ČR

rok

počet

usmrcení

2019

130

6

2020

77

2

2021

69

3

Ke smrtelným zraněním bohužel v některých případech dochází ze strany chodce záměrně. V České republice provozuje tramvajovou dopravu sedm dopravních podniků, jezdí ale na území devíti měst, konkrétně v Brně, Liberci a Jablonci nad Nisou, Mostě a Litvínově, Olomouci, Ostravě, Plzni a Praze. V provozu je celkově asi 1 700 tramvají, které ujedou dohromady zhruba 75 milionů vozových kilometrů (údaj za rok 2020).

Nahlásit chybu


K tématu

Tragická nehoda v Ostravě. Seniorku srazila tramvaj při přecházení na červenou

25. listopadu 2023 9:02 | Ostrava-město | Jiří Cileček

80letá seniorka přecházela v pátek přes přechod v Ostravě-Porubě na červenou. Bohužel v tu dobu na frekventovaném místě na Opavské ulici projížděla tramvaj. Seniorka byla sražena a na místě zemřela.

Vánoční tramvaj už brázdí ulice Ostravy. První jízdou zahájila Tyrkysovou sbírku

20. listopadu 2023 18:18 | Ostrava-město | Jiří Cileček

5:55, pondělí 20. listopadu, Hlavní nádraží. Do ulic vyrazila Ostravská vánoční tramvaj. „Vánočkou“ je poprvé nejnovější tramvaj Škoda 39T, vyzdobená svátečními motivy a LED osvětlením. První jízdou zahájila Tyrkysovou sbírku, kterou pořádá Dopravní podnik Ostrava (DPO) s Nadačním fondem KŘÍDLENÍ už pošesté. Nejen ve „vánočce“, ale i v celé síti MHD mohou cestující přispívat u dobrovolníků s kasičkami na projekty místních neziskovek.

Ostravské tramvaje nasadily na listopad kníry. Podporují mužské zdraví

5. listopadu 2023 14:44 | Ostrava-město | Jiří Cileček

V listopadu se stále více mužů, ale i žen v České republice zapojuje do kampaně Movember. Osvětu v oblasti prevence mužského zdraví budou originálně šířit po celý listopad i vozidla městské hromadné dopravy. Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) opět podpořilo projekt Movember, který každoročně organizuje nadační fond Muži proti rakovině. Celosvětová měsíční výzva upozorňuje na důležitost prevence rakoviny prostaty a varlat.


Hnutí ANO bude v Moravskoslezském kraji vládnout s koalicí SPD, Trikolory a strany PRO

Dlouho očekávaný povolební okamžik je tady. Kdo bude vládnout MS regionu oznámilo vítězné ANO v pátek odpoledne.

Ostravský magistrát je opět nejpřívětivější v MS kraji. V anketě zvítězil už pošesté

Ostravský magistrát se stal opět vítězem ankety o nejpřívětivější úřad v Moravskoslezském kraji. Soutěž každoročně vyhlašuje Ministerstvo vnitra České republiky. Podle primátora města Jana Dohnala mají na ocenění velkou zásluhu zaměstnanci, kteří svou práci odvádějí nadstandardně.

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji jde do opozice, s vítězným hnutím ANO se neshodla

Dnes 14:57 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji po jednáních s hnutím ANO míří do opozice. Podle lídra Radka Kani jsou podmínky, které si ANO stanovilo, v rozporu s hodnotami a programem koalice. SPOLU se stane kritickou, ale konstruktivní opozicí nové krajské vlády.

Do Opavy po povodních stále nejezdí vlaky. Trať z Ostravy do Opavy by měla být obnovena v půlce října

Do Opavy stále nejezdí vlaky. Povodeň poničila železniční trať z Opavy ve směru na Ostravu i na Krnov a také z Opavy do Malých Hoštic a dále do Kravař. Místo vlaků tak cestující přepravují autobusy.

Škody na majetku Ostravy-Přívozu za 130 milionů. Jedna škola je stále bez tepla

Nefunkční topení na základní škole i omezení v domě s pečovatelskou službou. Centrální ostravský obvod řeší postupně škody, které napáchala povodeň v části Přívoz. Bojuje se hlavně s časem, aby bylo všechno uklizeno, vysušeno a opraveno, než začne zima.

Slezská bude mít velkokapacitní kulturní dům, stavět by se mohlo začít na jaře

Slezská Ostrava bude mít vlastní velkokapacitní kulturní dům a ani větší akce už se tak nebudou muset konat mimo obvod. Stavba Multifunkčního domu v Muglinově sice momentálně stojí kvůli neshodám se zhotovitelem, už na jaře by se ale mělo znovu pokračovat v práci.

Mladíci v Havířově spáchali dvě loupeže, jeden byl obviněn, druhý není trestně odpovědný

Dnes 10:42 | Havířov | Lukáš Zavadil

Kriminalisté v Havířově během pátečního odpoledne 27. září rychle dopadli dva mladíky, kteří měli na svědomí loupežné přepadení seniorky. K přepadení došlo ve chvíli, kdy žena vyrazila na nákup. Během pátrání ale muži zákona objasnili i další loupež, ke které došlo o dva dny dříve.

Studénka pokračuje v opravách starého zámku, střechu znovu pokrývá břidlice

Starý zámek ve Studénce město obnovuje postupnými kroky už několik let. Prioritou je oprava střechy. Na rekonstrukci památkově chráněného objektu se daří získávat dotace z Ministerstva kultury.

Svatováclavská jízda zastavila také u zámku ve Studénce

Historické automobily a motocykly projely v den státního svátku Novojičínskem. Tradiční Svatováclavská jízda veteránů zastavila také u zámku ve Studénce.

V Opavě pokračují s odklízením následků povodně, těžká technika brzy zamíří i do zahrádkářských osad

Včera 17:59 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

Práce na odklízení následků ničivé povodně stále nekončí. Lidé stále uklízí své domovy, veškeré zničené věci mohou nechávat před domy. Hromady poté odváží těžká technika.

Kuchaři z Koblova se odreagovali od povodní na druhém ročníku Gulášfestu

Přestože se povodně dotkly většiny obyvatel Koblova a spoustu z nich připravily o vybavení domovů, o oblíbený Gulášfest se Koblované připravit nenechali. Místní tak dali jasně najevo, že se s nepříjemnými okolnostmi umí vypořádat. Pro některé z nich pak byla akce symbolem návratu k normálnímu životu.

Poruba pracuje na novém strategickém plánu. Podílet se na něm budou odborníci i široká veřejnost

V Ostravě-Porubě teď pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030 s přesahem do roku 2040. Zapojit se do něj může i široká veřejnost a jeho cíle by měl obvod plnit nehledě na tom, kdo bude v jeho vedení.

Noc vědců přírodovědecké fakulty se vrátila do Slezské Ostravy, návštěvnost byla enormní

Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity se připojila k vědeckým pracovištím dvou desítek českých vysokých škol a dalších institucí a přivítala stovky návštěvníků na letošní Noci vědců. Oproti loňskému roku se zájemcům představila ve vlastních prostorách na slezskoostravském Hladnově.

Ostravský magistrát je opět nejpřívětivější v MS kraji. V anketě zvítězil už pošesté

Ostravský magistrát se stal opět vítězem ankety o nejpřívětivější úřad v Moravskoslezském kraji. Soutěž každoročně vyhlašuje Ministerstvo vnitra České republiky. Podle primátora města Jana Dohnala mají na ocenění velkou zásluhu zaměstnanci, kteří svou práci odvádějí nadstandardně.

Starostka Ostravy-Poruby poděkovala všem lidem, kteří pomáhali s následky povodně

Zářijová ničivá povodeň opět ukázala, že lidé mají velká srdce. Vytopeným Porubanům pomáhaly stovky lidí, hasiči, řada firem i zaměstnanci radnice. Patří jim za to velký dík.

Střetů tramvají s chodci ubývá, pomáhají kampaně i speciální systémy ve vozech
Vydáno 14. února 2022 18:06, Ostrava-město, Jiří Cileček
Statistiky Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) ukázaly, že meziročně klesá počet střetů tramvaje s chodcem. Za loňský rok se jich v celé ČR stalo 69, což je o polovinu méně než před dvěma lety. Ve většině případů vyvázne chodec s lehkým zraněním, srážky ale můžou končit i smrtí. Proto se dopravní podniky snaží takovým situacím zabránit ať už infomačními kampaněmi cílenými na chodce nebo speciálními antikolizními systémy na vozech.

seniorka v Ostravě vstoupila před jedoucí tramvaj, duben 2020; zdroj foto: HZS MSK

Miloš Havránekmístopředseda SDP ČR a generální ředitel DPMB: "Počet těchto incidentů v posledních letech naštěstí klesá, ale i tak se dopravní podniky snaží riziko střetu minimalizovat a srážkám předcházet. Tramvaj je oproti jiným vozidlům MHD specifická v tom, že má přednost například i na přechodu pro chodce, což si právě spousta chodců neuvědomí. Tramvaj váží desítky tun a pro řidiče není jednoduché ji okamžitě zabrzdit."

Dopravní podniky na přednost tramvaje upozorňují ve svých bezpečnostních kampaních nebo pomocí speciálních aplikací. Osvětovou kampaň s názvem „Neskákej mi pod kola“ spustil v roce 2019 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

Ladislav Urbánek, místopředseda představenstva a dopravní ředitel DPP: "Skvělou zprávou je, že v Praze v loňském roce následkem střetu s tramvají nezemřel žádný chodec. Ke střetu tramvají s chodcem došlo loni ve čtyřiceti případech. Je to stále hodně, i když je to historicky nejnižší číslo za celou dobu, kdy si vedeme detailní statistiky. Nejvyšší nebezpečí hrozí při nepozorném přecházení tratě zejména na přechodu pro chodce nebo přeceňování ve stylu: ‚To ještě stihnu!‘. Mnoho lidí si bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu na přechodu pro chodce vždy přednost. Na to se snažíme cestující upozorňovat."

V Praze a v Brně mohou chodci použít mobilní aplikaci Pozor, tramvaj!, která uživatele upozorní prostřednictvím mobilního telefonu, že se tramvaj blíží. Kromě bezpečnostních kampaní zaměřených na chodce se například Dopravní podnik Ostrava (DPO) zaměřuje i na technologie ve vozech.

Daniel Morysgenerální ředitel DPO: "Na několika našich tramvajích testujeme antikolizní systém, který dokáže identifikovat překážku na přímé koleji až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom nejen všechna ostatní vozidla, ale například i chodce."

Systém začne brzdit provozní brzdou tak, aby zastavil před překážkou, případně alespoň radikálně snížil rychlost, a tím maximálně omezil následky kolize. Jedná se o asistenční systém, podobný jako u osobních vozidel. Při střetu nedochází jen ke zranění chodce, ale má negativní vliv také na řidiče vozu.

Miloš Havránek, místopředseda SDP ČR a generální ředitel DPMB: "Pro řidiče je to velmi stresující situace, srážce totiž ve většině případů nemá šanci zabránit. Proto jsou jim v jakékoli situaci k dispozici naše podnikové psycholožky, se kterými tuto událost a své pocity mohou probrat. I Dopravní podnik města Brna připravuje na letošní rok kampaň týkající se bezpečnosti. Nová kampaň Brnem bezpečně s DPMB se zaměřuje na všechny účastníky provozu, jak na chodce, tak cestující, řidiče i děti. Jednotlivé aktivity budeme představovat v průběhu letošního roku."

Střety tramvají s chodci v ČR

rok

počet

usmrcení

2019

130

6

2020

77

2

2021

69

3

Ke smrtelným zraněním bohužel v některých případech dochází ze strany chodce záměrně. V České republice provozuje tramvajovou dopravu sedm dopravních podniků, jezdí ale na území devíti měst, konkrétně v Brně, Liberci a Jablonci nad Nisou, Mostě a Litvínově, Olomouci, Ostravě, Plzni a Praze. V provozu je celkově asi 1 700 tramvají, které ujedou dohromady zhruba 75 milionů vozových kilometrů (údaj za rok 2020).

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000029857/stretu-tramvaji-s-chodci-ubyva-pomahaji-kampane-i-specialni-systemy-ve-vozech