Aktovku, přezůvky a hurá do školy! První i druhé stupně zaplnily po dvou měsících prázdnin školní lavice a do čtyř škol letos nastoupilo nově taky 127 prvňáčků. Zvonek jim tentokrát poprvé zazvonil oficiálně už 1. září.
Lenka Matušková, ředitelka ZŠ Bohumínská: „Úkolem první třídy je vůbec přivyknout si na školu, přechod z školky, kde si děti hrají. Protože vlastně ta bezstarostnost se vymění i za nějaké povinnosti, které mají. A vlastně nastavit takový jejich denní chod, co musím, co můžu, a zvyknout si i na to, že je jich najednou ve škole ve třídě 20 a jedna paní učitelka. Čili vlastně opravdu přivyknout si na to, že začnou chodit do školy.“
Nejvíce prvňáčků nastoupilo tradičně na Základní školu Bohumínská, která naplnila tři třídy. Ostatní slezskoostravské školy otevřely vždy jednu. Všechny děti pak dostaly od vedení obvodu batůžek s praktickými dárky, jako je lahev na vodu, nebo pytlík na přezůvky, které jim zjednoduší pobyt ve škole.
Roman Goryczka (OSTRAVAK), místostarosta Slezské Ostravy: „Ty děti zažijí šok ve smyslu pozitivním, že se už do Vánoc naučí skoro číst i psát, což je za tak krátkou dobu strašně těžké a strašně krásné. Takže já dětem přeji, aby se jim tady v těch školách líbilo, rodičům, aby neměli příliš velké nároky na ty děti a aby byli shovívaví, no a učitelům přeju co nejvíce geniálních dětí a co nejméně složitých rodičů.“
Richard Vereš (ANO), starosta Slezské Ostravy: „Já samozřejmě, když porovnám tu školní docházku s tím, jak já sám jsem navštěvoval shodou okolností tuto základní školu, tak je to vzdělávání dneska někde úplně jinde, včetně toho, že dnes používají ve výuce i tablety a další technologie. Takže v tom určitě velká změna je, ale my se samozřejmě snažíme, aby se měnilo i to prostředí škol jako takových. To znamená, aby nešlo jenom tu klasickou frontální výuku před tabulí, ale aby opravdu děti pracovaly ve skupinách, v týmech, aby trávily čas i mimo školní lavici, aby se opravdu dozvěděly během školní docházky co nejvíce.“
Nejvíc se noví prvňáčci těšili na hodiny jazyků, ať už cizích, nebo toho českého.
anketa, prvňáčci: „Já se moc těším do školy. ‚A na co se těšíš nejvíc?‘ Na angličtinu.“
anketa, prvňáčci: „Já se těším, až budu psát a číst.“
anketa, prvňáčci: „Já se těším, až se naučím číst a psát.“
anketa, prvňáčci: „Já se těším na všechno.“
anketa, prvňáčci: „Já se těším nejvíc na kamarády. ‚A jak se ti zatím na škole líbí?‘ Dobře.“
Richard Vereš (ANO), starosta Slezské Ostravy: „Na Slezské Ostravě dnes samozřejmě nenastoupily k povinné školní docházce pouze děti do prvních tříd na našich čtyřech základních školách, ale začala výuka také na dvanácti pracovištích mateřských škol, které jsou pro městský obvod také velmi důležité. A zde se zejména věnujeme tomu, aby mateřské školy měly dostatečnou kapacitu, protože se u nás v obvodě velmi významně staví, a právě mateřské školy vnímáme jako důležitý základ té školní docházky jako takové.“
Taky nejmenší děti se na nové kamarády a hračky ve školkách těšily. Na Mateřskou školu Komerční, Jakloveckou a Slívovu jich nastoupilo přes třicet.
anketa, rodiče: „Malá se moc těšila na školku, program se nám právě moc líbil, a taky z toho důvodu, že bydlíme kousek, tak z důvodu vzdálenosti jsme vybrali tuto školku. A měla úžasné reference, tak asi proto.“
anketa, rodiče: „Vybrali jsme si ji, protože bydlíme tady za rohem. Partner sem vlastně taky chodil jako dítě a slyšeli jsme od té školce, že je fakt strašně dobrá. A vlastně syn, to není jeho první školka, protože jsme dřív žili v Holandsku. On je společenský, a myslím, že nebude mít problém s adaptací.“
anketa, rodiče: „Martínek je velice spokojený, v poslední době už je i hodňoučký. A těšil se, ráno ještě podpořil svého bratrance, řekl mu, že ať stává do školy, že škola volá.“
S adaptací na všech třech pracovištích Mateřské školy Komerční pomohla nováčkům i speciální aktivita. Ve školce ji děti zažily úplně poprvé.
Michaela Špaňhelová, ředitelka MŠ Komerční: „Pro děti jsme si připravili úžasné překvapení. Chtěli jsme jim zpříjemnit ten začátek školního roku a chtěli jsme usnadnit ten vstup jednak těm dětem, které se nám vrací po prázdninách, a hlavně těm novým dětem, pro které je to úplně nové, nečekané. Máme tady takový kouzelný prach, máme pro děti vytvořený motivační příběh, a ten by těm dětem měl pomoci s tou adaptací a s tím vstupem do té mateřské školičky.“
Andrea Fialová Andódi, zástupkyně ředitelky: „Ve třídách dostávají přívěsek, kde je klíč. Tento klíč jim odemyká pomyslně vlastně školku a ten nový školní rok. Takže oba dva, vlastně jak kouzelný prach, tak samozřejmě ten klíč, jsou jejich osobními talismany, a zároveň ty děti, abychom to pojali, že to není jenom ten úvod do školky a šatna, tak mají tvoření, kde vlastně pracují s kouzelným prachem. To znamená to, co je v těm pytlíčku, tak si mohou děti osahat. Budeme s tím pracovat i v komunitním kroužku a mají možnosti na tu vílu Aurélii sami nalepit třpytky, ozdobit si ji a samozřejmě vybarvit.“
Zábavnými aktivitami přivítaly nově děti samozřejmě i další slezskoostravské mateřské školy, a to MŠ Požární i Bohumínská.