Jak si ušít podnikání na míru
Když sestry Jana Foldynová a Irena Grejtáková otevřely v Ostravě svůj první obchod s módou, dělaly jim vrásky na čele měsíční platby nájemného v řádu necelých deseti tisíc korun. Dnes sestry řídí společně se svými životními partnery firmu s téměř stovkou zaměstnanců a 150 milionovou roční tržbou. „Přijde mi až úsměvné, jaké starosti měl podnikatel v raných devadesátkách a kam své podnikání rozvinul díky důvěře ve vlastní síly a rozhodnutí,” říká Jana Foldynová, která zpětně chvalořečí jeden z prvních milníků jejich podnikání – výhradní zaměření se na pánskou módu, dobře padnoucí obleky i košile a každoroční trendové obměny kolekcí.
„První podnikatelské touhy nás se sestrou totiž vedly k dámské fashion; já ušila designové šaty a sestra měla odvahu nabídnout je zavedeným butikům za dobrou komerční cenu. Připadalo nám, že žijeme svůj vlastní seriál “Salón Eliott.” Pak jsme mezi kolekce zařadily i vkusné pánské obleky, protože naše spokojené zákaznice zatoužily mít i dobře oblečené protějšky. Rozšíření sortimentu nám otevřelo dveře do dalšího a pro nás mnohem většího businessu,” pokračuje podnikatelka a spolumajitelka značky Feratt, která vzápětí dodává, že už první pánské modely je odlišovaly od konkurence: „Vybraly jsme ty nejlepší materiály a nechaly obleky ušít v dobře padnoucím střihu, který podporoval dojem štíhlé siluety a zákazníkům padl jako ulitý.”
Dnes má Feratt skladem okolo 75 tisíc kousků pánského oblečení, 350 druhů košil a 14 prodejen v obchodních centrech v deseti českých a moravských městech, kde generuje rozmanitá pracovní místa. Díky houževnatosti a rodinnému sepětí vzkvétá i v post-covidových podmínkách. V zahraničí šije na stejných linkách jako renomované zahraniční značky tak, aby své zákazníky vybavil společenským i casual šatníkem v prémiové kvalitě. Ti do kamenných prodejen Feratt míří vybírat každodenní šatník, ale také na tzv. prémiové nákupy v řádu několika desetitisíců korun.
Feratt: definice kvality
Kvalitu prověřuje čas: první dojem i každé další užití. V pojetí kolekcí Feratt to znamená řadu věcí, které zákazník ocení pohledem i hmatem. „Například u pánských košil jde v prvé řadě o střih a materiál a z nich vyplývající vlastnosti hlavně komfortní pocit na těle od rána do večera,” uvádí Ing. Tomáš Foldyna, spolumajitel a finanční ředitel, který ve firmě zodpovídá i za sortiment košil: „Šijeme je z prvotřídní dlouhovlákenné bavlny, v organické kvalitě nám ji dodává například italská společnost Albini Group s tradicí od roku 1876. Precizně přistupujeme ke každému detailu, i proto máme prakticky zanedbatelné reklamace.”
Foldyna doplňuje, že Feratt má i své designové podpisy a pokud jste znalci, můžete podle nich poznat Feratt košile na první pohled. Zavedeným detailem jsou kontrastní jemné légy i speciální vytónované knoflíčky, které sortiment Feratt výrazně odlišují od konkurenčních výrobců.
I když jsou pánské košile s logem Feratt silným produktem, společnost obléká muže kompletně. Dvakrát do roka přichází s novými kolekcemi obleků, svetrů i dalších kousků. Na jaře se připravuje sezóna podzimní a naopak. V prodejnách tak můžete během roku narazit i na testovací kolekce a být první, kdo oblékne image a trend blízké budoucnosti.
Pánské košile nejen pro sdílenou elektromobilitu
Firma si během 30 let vybudovala pevné profesní vztahy a díky mezinárodní spolupráci má Feratt otevřené dveře u nejlepších dodavatelů. „Díky tomu máme přístup i k novým technologickým trendům. Například v létě nabídneme oblečení z bambusové viskózy, která je velmi tenká a vzdušná a tudíž vhodná do horkých dní, jindy lněné, které je výjimečné svými termoregulační vlastnostmi,” představuje Foldyna materiály, které má on sám osobně vyzkoušené.
Odborníci z Ferattu také rádi sledují, jak životní styl nové generace proměňuje poptávku po jiných přístupech v pánské fashion. Jedním z posledních hitů jsou podle nich funkční košile z polyamidu, velkou oblibu mají právě u mladých aktivních ročníků. „Nedivím se tomu, funkční košile jsou bezúdržbové, nemusí se téměř žehlit a jsou nesmírně pružné. Mladší a moderní muži je doslova milují také proto, že v nich mohou bez obav ze ztráty upraveného vzhledu jezdit do práce na skútru nebo na sdíleném kole,” doplňuje Foldyna a podtrhuje, že 29 druhů funkčních košil z dílny Feratt je pro ně vítanou příležitost, jak si držet svůj mladistvý životní styl a neslevovat z kvality oblečení.
Pánský styl je od úsvitu módních dějin definován dobře padnoucím oblekem. Ve firmě za ně společně s nákupní strategií odpovídá jeden z jednatelů, Petr Grejták. Naznačuje, že klasický set saka a kalhot má v moderním šatníku Feratt mnoho variant: „Jednou z nich jsou obleky z prémiové vlny, jinou moderní obleky v řadě Performance z látky s 10procentní příměsí elastanu pro pružnost a pohodlí. Ve světě jsou obdobné přístupy velmi trendy, a to přesto, že zpracování elastických materiálů s sebou nese vysoké nároky na krejčovské procesy. Pružné látky se totiž chovají zcela jinak než tradiční, a to jak při stříhání, tak při šití,” vysvětluje top manažer s tím, že Feratt do kolekcí pravidelně a rád zahrnuje novinky jako jsou zmíněné funkční materiály, nicméně vizitkou jeho klasického přístupu k pánské eleganci vždy budou 100procentí přírodní materiály, obleky z vlny a košile z dlouhovlákenné bavlny, jejichž výhodou jsou jemnost, měkkost a prodyšnost.
67 500 spokojených zákazníků za poslední rok pak dokládá, že i další druhy pánského oblečení se značkou Feratt, kabáty, bundy, svetry, trička a polokošile si drží vytříbenou kvalitu.
Učíme se průběžně
Tři desetiletí na trhu prověří zdravé základy firmy a zdokonalí její firemní procesy i celkovou kulturu. „Cením si nejen našich úspěchů, ale také omylů a přešlapů, které začátky podnikání provázejí. Učili jsme se vše postupně za pochodu, každý krok zvažovali a nebáli se kriticky nahlížet i na firemní stereotypy,” vyzdvihuje Jana Foldynová každodenní život podnikatelky: ‚Myslím, že jsme i velmi dobrými zaměstnavateli. Soudím například i podle toho, že téměř nemáme fluktuaci a náš prodejní personál rád spolupracuje týmově a sám se navzájem motivuje.” Feratt svým lidem dává velkou podporu v podobě wellnessových a jiných benefitů a připravuje pro ně setkání s ambasadory značky i pravidelné koučovacích seminářů. „Na atmosféře i prodejních výsledcích zřetelně poznáváme, zda děláme pro své lidi správné věci. Vidíme například, jak si na firemním Teams chatu sdílí úspěšné prodejní akce. Nedávný úlovek, nafocený pokladní doklad, měl 100 centimetrů a hodnota útraty mířila k 50.000 korun, což je prémiový nákup,” poodhaluje nákupní odvahu českých mužů a úroveň prodeje Jana Foldynová.
Obvyklá nákupní zvyklost českých zákazníků je přitom taková, že muži ve svém prvotním záměru chodí nakupovat pouze jednu jedinou věc. „Když asistentka prodeje klientům vhodně ukážete, jak se jejich image promění pokud k dobře padnoucí košili obléknou správné sako, ozve se jejich mužská praktická stránka. Nakonec odnáší třeba i kompletní outfit, aby si ušetřili čas s dalšími nákupy,” vysvětluje Jana Foldynová důležitost a hodnotu svého prodejního personálu. Ten umí sortiment nejen dobře představit, ale také poradit se skladbou barev a střihů pro konkrétní postavu a vizáž zákazníka.
Tmavomodrý svět s nečekaným překvapením
O stylu a trendech se Feratt mnohé naučil v zahraničí. Pravidelně jezdí na italské veletrhy módy a designu, kde se představují novinky pro další sezóny. „V Itálii vidíme, co bude v řadě módních destinací populární. Dnes už ale také víme, že k nám tyto trendy dojdou s mírným zpožděním a ve střízlivější variantě,” vysvětluje zkušenosti podnikatelky v módním průmyslu Foldynová.
Český zákazník je spíše konzervativní a obvykle sahá po tlumenějších barvách. Ze 75 - 80 procent kupuje tmavě modrou, populární jsou odstíny camel a přírodní barvy obecně.
Houževnatost rodinné firmy
Síla rodinného podnikání je v mnohém ohledu to, co přispívá ke stabilitě domácí ekonomiky. Je tomu tak i v případě Feratt Fashion. Během covidových restrikcí firma zabojovala a ke krizi přistoupila jako k příležitosti. „Začali jsme se více soustředit na náš e-shop a pečovali o něj jako o 15. prodejnu,” vysvětluje Foldyna s tím, že teprve díky pandemickým opatřením vyrostl e-shop www.panskamoda.cz k obratům srovnatelným s některou z jejich výkonnějších kamenných poboček.
V on-line prostoru nakupují nejvíce klienti, kteří s produkty Feratt mají zkušenosti nebo na ně dostali doporučení a doplňují si tak šatník například o novou barvu košile. E-shop není ochuzen o poradenské know-how a zákazníkům nabízí VIP linku. Sedm dní v týdnu se na ní mohu poradit ohledně vhodné velikosti, střihu nebo sestavení outfitu. K dispozici jim je od deváté ranní do osmé hodiny večerní.
„Je to alternativa osobního kontaktu, který je pro nás prioritou a je nezastupitelný. Velmi na něj dbáme a věříme kvalitám a znalostem kolegů, kteří mají přímý kontakt s našimi zákazníky. I proto uvažujeme o otevření další pobočky v jednom z luxusních obchodních center v Praze,” prozrazuje Tomáš Foldyna plány Feratt pro rok 2023.
- Česká rodinná firma s vlastním kapitálem
- Obor pánské oblečení společenské i casual
- Produktová specializace: pánské košile, 350 druhů košil z toho 29 druhů košil funkčních pro aktivní životní styl
- 30 let na trhu v roce 2022, rok založení: 1992
- 14 kamenných prodejen s vyškoleným personálem v Ostravě, Opavě, Zlíně, Brně, Olomouci, Pardubicích, Jihlavě, Českých Budějovicích, Mladé Boleslavi a v Praze
- E-shop www.panskamoda.cz s VIP poradenskou linkou (PO - NE 9:00 - 20:00)
- 80 zaměstnanců