Hudebního nastudování se ujal hudební ředitel opery Národního divadla moravskoslezského Marek Šedivý. Pro ředitele NDM a operního režiséra Jiřího Nekvasila je to už třetí inscenace „národní“ opery. „Prodaná nevěsta stojí na mimořádném místě i v historii Národního divadla moravskoslezského: právě touto operou byl 12. srpna 1919 zahájen provoz našeho divadla. Nová inscenace je už 14. nastudováním,“ připomněl Jiří Nekvasil. „Naše Prodanka bude veselá, barevná a potěší všechny generace diváků!,“ zve režisér.
Opera pro celou rodinu měla světovou premiéru v pražském Prozatímním divadle v květnu 1866 a okamžitá divácká oblíbenost předčila i autorovo očekávání! Libreto Karla Sabiny (1813–1877) je postaveno na velmi jednoduchém příběhu podvodu či spíše lsti, díky níž se k sobě nakonec dostanou přesně ti, kdož se milují, a nikoli ti, kterým rodiče svatbu domluvili. Sám Smetana byl okamžitou a trvalou popularitou své první komické opery opravdu překvapen a občas jej i mrzelo, že jeho další opery, které považoval z hudebnědramatického hlediska za dokonalejší, zůstávají v jejím stínu.
Pro umělecký život Bedřicha Smetany měla ovšem opera význam zásadní: Smetana potvrdil svůj obrovský talent operního skladatele a svým kritikům dokázal, že je schopen napsat i dílo v národním a odlehčeném stylu. Prodanka se stala „miláčkem“ domácího publika, českou národní operou. Uspěla poté na Mezinárodní hudební a divadelní výstavě ve Vídni v roce 1892 a stala se velmi žádanou i ve světě. „Rozhodně patří k nejlepším komickým operám vůbec!“ je přesvědčen Jiří Nekvasil.
„Prodaná nevěsta je v domácím prostředí považována již několik generací za českou národní (a pro mnohé nedotknutelnou) operu. Ale Smetana nikdy, až na jednu výjimku, v celém svém operním díle necituje žádnou lidovou píseň. Charakteru českosti dosahuje využíváním tanečních rytmů českých tanců (polka, furiant, skočná). Všech 24 hudebních čísel opery je gejzírem neutuchající hudební invence, který by dnešním muzikálovým autorům stačil na dvě desítky muzikálů – těch lepších. Dalo by se říci, že každé hudební číslo Prodané nevěsty je doslova hitem! Shrnuto a podtrženo: divadelnost – hravost – proměnlivost – pohyb – barva – humor – poezie – ironie i laskavost jsou základními východisky a znaky naší inscenace. A začínáme již od předehry. Předehra doprovázející jevištní akce exponuje způsob našeho divadelního vyprávění: vše, co se zde bude dále dít, bude vznikat a proměňovat se před očima diváků!“ přibližuje Jiří Nekvasil.
„Prodaná nevěsta prakticky neopustila jeviště opery NDM, ale přesto nová inscenace přinese hned několik debutů v hlavních rolích. Obě Mařenky – Soňa Godarská i Veronika Rovná – roli studují poprvé, debutujícím Jeníkem je kanadský tenorista Philippe Castagner a roli Kecala ztvární také poprvé František Zahradníček,“ uzavřel Jiří Nekvasil.
Uvádíme v koprodukci se Slovinským národním divadlem opery a baletu Lublaň, kde měla inscenace premiéru v lednu 2019 a po posledním představení letos v červnu se scéna i kostýmy vydaly na cestu do Ostravy. Inscenaci rovněž uvádíme jako součást Smetanovského operního cyklu Ostrava 2024; v Roce české hudby opera NDM uvede ve dvou blocích k výročím Smetanova narození a úmrtí všech jeho osm dokončených oper. Aktuálně máme na repertoáru Dvě vdovy a na konci této sezóny se ostravští diváci dočkají také nové inscenace opery Dalibor. Do konce roku 2023 pak ještě opera NDM nastuduje Tajemství a Čertovu stěnu.