Dopátrat se, jak vznikl název značky CykloKulhánek není ve Vašem případě až tak složité. Jmenuje se po Vás nebo po někom z rodiny?
Jmenuje se po mně, prodejnu a servis jsem před 10 lety založil já sám. Momentálně máme v naší prodejně 150 kol skladem a ročně servisujeme kolem 2000 kol. Kromě fyzické prodejny a servisu máme také e-shop, takže si zákazníci můžou naše zboží zakoupit i on-line.
Vaše podnikání vzniklo původně z Vašeho koníčku.
Přesně tak, už asi 15 let závodím na kole a začátky v mém případě byly takové, že když se mi rozpadlo kolo, potřeboval jsem si jej opravit. Nejprve jsem si kolo opravoval sám pro sebe a později i pro ostatní. V té době jsem ještě studoval na střední škole, ale zároveň už jsem pomalu začínal podnikat.
Jak se dalo skloubit podnikání a střední škola?
Spíš nedalo (smích). V posledním ročníku už jsem do školy moc nechodil, zato jsem chodil do podnikání. Říkám, že jsem původně automechanik, který auta ale nikdy neopravoval.
Jak narůstal počet zákazníků až do dnešní podoby?
Nejprve jsem si spravoval své kolo, potom kola od kamarádů a rodiny a pak jsem si otevřel malou budku vedle Babího vrchu ve Frýdlantu. Dnes tam najdete iPhone servis. Úplně v začátcích jsem kola opravdu jen opravoval a neprodával je, jediné co jsem tehdy prodával byly náhradní díly. Měl jsem k dispozici cca 5 x 3 metrů čtverečních a postupně se budka zvětšovala až na 10 x 5 metrů čtvereční. V těchto prostorách jsme byli 4 roky, ale potom jsme narostli natolik, že už jsme se museli přestěhovat o 200 metrů dále, do stávajících prostor.
Ve stávajících prostorách na Hlavní třídě ve Frýdlantu, vedle prodejny Hruška, jste už 6 let. Co tady bylo původně?
Původně tady byla herna, takže jsme vlastně z hospody udělali cykloprodejnu. Celý prostor jsme museli vlastními silami předělat, ale určitě té vložené energie nelitujeme.
Po přestěhování do stávajících prostor jste tak měli konečně dostatek prostoru na prodej kol.
Ano, zákazníci u nás najdou jízdní kola, elektrokola, náhradní díly na kola, doplňky, přilby, cyklo oblečení. Nabízíme ale třeba také koloběžky nebo dětské sportovní vozíky.
Kolik vás v prodejně je?
Na prodejně jsme s kolegou ve dvou. Kolega se věnuje servisu a já se věnuji prodeji. Obecně mi hodně pomáhá i má rodina, například můj bratr, za což jsem jim moc vděčný.
V čem jste jiní než velké cyklo a sportovní prodejny?
S koly jenom nepodnikáme, ale cyklistika nás baví a žijeme tím. Sami na kole jezdíme, takže se snažíme zákazníkům vždy nejlépe poradit a primárně nejdeme jenom po byznysové stránce věci. Kolům rozumíme, sám na nich jezdím a závodím, takže určitě umím lidem poradit, jak kolo vybrat nebo jak kolo opravit.
Odkud jsou vaši zákazníci?
Zákazníci jsou většinou z Frýdlantu a okolí, ale jezdí samozřejmě i z Frýdku-Místku nebo Ostravy. V rámci e-shopu už jsme posílali kola i na druhou stranu republiky. V době covidu byl kol nedostatek a kola jsme tehdy posílali po celé České republice.
Elektrokola zažívají velký boom.
Ano, co se týče naší nabídky tak elektrokola letos už určitě převálcovaly kola klasická. Pokud bych to měl vyjádřit poměrově, tak v naší nabídce máme 60 procent elektrokol a 40 procent klasických kol.
Elektrokola si ale nekupuje už jenom starší generace, že?
Určitě ne, elektrokola si kupují všechny generace. Je fakt, že spousta lidí má ještě zafixováno, že na elektrokolech jezdí starší generace, ale není tomu tak. Na elektrokolech totiž musíte pořád šlapat. Není to o tom, že si sednete a to kolo to odjede za vás. Dnes už jezdí na elektrokolech i mladí jezdci. Jezdí se dokonce mistrovství světa elektrokol a všichni profi jezdci dnes trénují na elektrokolech. Pro závodní jezdce je to o tom, že v tréninku na elektrokole jsou schopni vyvinout stejnou zátěž jako na klasickém kole, ale za kratší čas.
Elektrokolo je přece jenom docela velká investice, může si člověk u vás elektrokolo vyzkoušet?
Ano, máme u nás i půjčovnu elektrokol, takže si u nás zákazníci mohou kolo nejprve půjčit, zjistit, zda jim vyhovuje a potom si třeba vybrat jeden z našich desítek modelů.
Přes léto jste hodně vytížení. Přeci jen je hlavní cyklo sezóna, jak to ale u vás vypadá po zbytek roku?
Přes zimu je to u nás s vytížeností podobné, jen kola vystřídají lyže a brusle. Celý rok máme co se týče sortimentu pokrytý a není moc měsíců, kdy by byla mimo sezóna, snad jen začátkem jara a koncem léta je klidněji. Během posledních zim nebývalo moc sněhu, takže se na kole dalo jezdit i přes zimu.
Myšlenka k cykloprodejně vedla od vašeho původního závodění na kolech. Ještě pořád jezdíte?
Ano, pořád na kolech závodím, ale už jen jako hobby jezdec. Závodění už mám jenom jako zábavu, protože profi ježdění společně s podnikáním a rodinou už nejde dělat naplno. Nicméně cyklistikou všichni žijeme a jsem rád, když se nám podaří nadchnout pro tento sport i ostatní.
Děkuji za rozhovor.
Rozhovor vznikl v rámci série Diář podnikatele, ve které se představí 10 vybraných podnikatelů z Beskyd. Jednotlivé rozhovory také postupně najdete na webu www.progresko.cz Akademie pro podnikatele je díky podpoře obcí Mikroregionu Frýdlantsko-Beskydy pro účastníky ZDARMA. Zapojit se mohou podnikatelé, ale i zájemci o daná témata.