Vyměnit zdravotní pojišťovnu za jinou je jednoduché. Stačí jen vyplnit registrační formulář na webových stránkách pojišťovny, ke které chcete přejít. Pokud není možné provést online registraci, lze se zaregistrovat během návštěvy na pobočce vybrané pojišťovny.
„Změnu zdravotní pojišťovny si dopředu vždy promyslete v klidu, doma s rodinou. Při rozhodování se zaměřte nejen na nabízené bonusy a preventivní programy, ale i na šířku sítě smluvních poskytovatelů zdravotních služeb, tedy lékařů, se kterými má zdravotní pojišťovna uzavřenou smlouvu. Předem si zjistěte, jestli má nová pojišťovna smlouvu s vaším praktickým lékařem a dalšími lékaři, které pravidelně navštěvujete,“ radí mluvčí České průmyslové zdravotní pojišťovny Elenka Mazurová.
Přestože i s pojišťovnami dnes lidé více komunikují elektronicky, důležitá je i dostupnost kamenných poboček. „Registraci a proplacení příspěvků lze již běžně provádět elektronicky, ale jsou případy, kdy se návštěvy pobočky nevyhnete,“ dodává mluvčí Mazurová.
Za děti a osoby bez způsobilosti k právním úkonům provádí změnu zdravotní pojišťovny jejich zákonný zástupce. Novorozenec se stává automaticky pojištěncem zdravotní pojišťovny, u které je pojištěna matka dítěte v den jeho narození. Změnu zdravotní pojišťovny dítěte může jeho zákonný zástupce provést až po přidělení rodného čísla dítěti, a to v nejbližším přeregistračním termínu.
Všech sedm zdravotních pojišťoven, které v ČR působí, nabízí kromě financování základní zdravotní péče nejrůznější příspěvky z fondu prevence a další výhody. Některé výhody klient získá automaticky, o jiné se musí přihlásit. O nabídce konkrétní zdravotní pojišťovny se může informovat osobně na pobočkách, veškeré informace nalezne také na její webové stránce.
Co nabízí ČPZP
Česká průmyslová zdravotní pojišťovna, zkráceně ČPZP, je s počtem více než 1,3 milionu klientů třetí největší zdravotní pojišťovnou v zemi. Působí po celé České republice. S klienty komunikuje elektronicky i prostřednictvím více než stovky poboček.
ČPZP se sídlem v Ostravě vsadila na pestrou škálu preventivních programů pro celou rodinu. K dlouhodobě nejčerpanějším preventivním programům patří programy pro těhotné, ženy po porodu a miminka, kde lze získat až 4 500 korun, nebo program Pravidelný pohyb s příspěvkem 700 korun na permanentku na cvičení a na plavání. Velký zájem je o příspěvky na očkování. ČPZP vychází vstříc klientům, kteří dávají přednost elektronické komunikaci. Samozřejmostí je tedy možnost proplacení příspěvků bez nutnosti osobní návštěvy na pobočce. Při použití mobilní aplikace Zdraví v mobilu stačí doklady pouze vyfotit, kliknutím odeslat a pak už jen očekávat peníze na svém bankovním účtu.
S fungováním mobilní aplikace Zdraví v mobilu je těsně spjat i další z oblíbených programů, Krok pro zdraví. Motivací tohoto programu je přivést pojištěnce k pravidelné pohybové aktivitě – chůzi. Za každých 330 000 nachozených kroků je odměna 100 korun. Maximálně lze čerpat příspěvek až do výše 1 000 korun a příspěvek lze využít na sortiment sportovního zboží zakoupený ve specializované prodejně nebo v prodejnách se sekcí sportovního zboží. Kombinací příspěvků ČPZP mohou ženy i muži čerpat na péči o své zdraví částku až 2 000 korun. Například využitím programů Krok pro zdraví, Pravidelný pohyb, Rázová vlna a Sportovní prohlídka.
Povinnosti klienta v případě změny zdravotní pojišťovny
Zdravotní pojišťovnu lze podle platné legislativy změnit jednou za rok od 1. ledna nebo od 1. července. Přihlášku k nové zdravotní pojišťovně je nutné podat nejméně tři měsíce před požadovaným termínem. Klient musí oznámit změnu zdravotní pojišťovny svému zaměstnavateli a ošetřujícímu praktickému lékaři. Změnu je třeba oznámit do osmi dnů ode dne, kdy tato změna začne platit. Pokud se tedy stane klientem jiné zdravotní pojišťovny od ledna 2024, musí to svému zaměstnavateli a ošetřujícímu praktickému lékaři nahlásit do 8. ledna 2024. Zdravotní průkaz se s ukončením platnosti registrace u původní zdravotní pojišťovny automaticky zneplatní. Lze ho vrátit bývalé pojišťovně, nebo ho zlikvidovat, například rozstřižením. O odhlášení klienta od původní zdravotní pojišťovny se postará nově zvolená pojišťovna.
Jaké problémy mohou nastat z důvodu změny zdravotní pojišťovny:
- Pojištěnec se přehlásí k nové zdravotní pojišťovně za účelem čerpání příspěvků z fondu prevence, následně zjistí, že jeho lékaři nemají s novou zdravotní pojišťovnou uzavřenou smlouvu.
- Živnostník si nezmění bankovní příkaz pro placení měsíčních záloh a stále platí zdravotní pojištění na účet staré zdravotní pojišťovny.
- Pokud pojištěnec zapomene nahlásit změnu zdravotní pojišťovny svému zaměstnavateli, může po něm zaměstnavatel požadovat finanční náhradu za opožděné platby, případnou penalizaci.
- S ohledem na lhůtu podání přihlášky k nové zdravotní pojišťovně, a to nejméně tři měsíce před požadovaným termínem registrace, musí mít pojištěnec na paměti, aby oznámil veškeré změny týkající se jména, trvalého pobytu nebo rodného čísla. Tyto údaje jsou důležité k odeslání a vystavení správného zdravotního průkazu pojištěnce.
- Pokud pojištěnec podepíše více registrací, platí vždy pouze ta přihláška, kterou podepsal jako první.
Česká průmyslová zdravotní pojišťovna registruje více než 1,3 milionu klientů. Třetí největší zdravotní pojišťovna v zemi má více než sto poboček po celé republice. Klientům spolu s dostupnou a kvalitní zdravotní péčí nabízí atraktivní příspěvky a programy plné výhod, slev a bonusů.