Popelka bude podívaná pro celou rodinu a potěší i generaci, která v divadle postrádá operetu. „My jsme si Popelku pracovně označili jako ,prarodinné představení‘, protože si myslíme, že ta kombinace salonní opery- operety a zároveň hravého pohádkového příběhu je ideální podívanou pro pradordiče s vnoučaty. Staré známé téma je vyprávěné ve francouzském stylu, malilinko v jiném kontextu, než je známe my. Popelka třeba má nevlastního otce, nemá macechu… Je to ale hravá vtipná pohádka, která má v sobě humor, laskavost a diváky zahřeje u srdce,“ říká režisérka Gabriela Petráková.
Pauline Viardot (1821–1910) byla ve své době slavnou operní pěvkyní, byla ale také skvělou vokální pedagožkou a pozoruhodnou skladatelkou. Svá díla nepsala pro velká divadla, ale v duchu komorním – třeba pro sebe k uvedení salónnímu nebo (častěji) pro své studenty, aby rozvíjeli své pěvecké umění a jevištní projev. Její Popelka však není jen dílkem didaktickým, je to dílo nesporných uměleckých kvalit. Viardot si cenili její dnes mnohem slavnější současníci – Ferenc Lizst ji například označil za první vskutku geniální hudební skladatelku vůbec. Na jevišti Divadla „12“ tak od 6. února hudebně ožije příběh o chudé dívce, která se provdá za svého prince; ve hře je i zde pochopitelně střevíček.
Hudební nastudování Michal Bárta, režie Gabriela Petráková, scéna David Bazika, kostýmy Marta Roszkopfová, dramaturgie Juraj Bajús, české přebásnění Juraj Čiernik. Klavírní doprovod Michal Bárta / Martin Pančocha.
Účinkují: Veronika Kaiserová / Magdaléna Rovenská / Zuzana Šimová (Popelka), Eduard Kácal / Tomáš Krpec (Krásný princ), Vít Šantora / Jonáš Slovák (Hrabě Barigul), Ihor Maryshkin / Erik Ondruš / Aleš Pirnos (Baron z Pictordu, otec Popeky a sester), Terezie Gilligová / Nikola Novotná / Sára Slováková (Magelóna, sestra), Veronika Andrašková / Barbora Vašková (Armelinda, sestra), Helena Kalambová / Isabela Ufrlová (Víla). Tučně profesionální obsazení, další jsou studenti.
Operní akademie Ostrava je u nás stále unikátním projektem. Studenti zpěvu a dalších hudebních oborů získávají v profesionálních podmínkách divadla nejen potřebnou praxi, ale v Česku vůbec poprvé dostali příležitost nastudovat operní díla s profesionály a zahrají si i pro diváky. Nejlepší z nich se stávají alternujícími sólisty v rámci dalších repríz inscenace a posléze nezřídka i stálými členy souborů opery nebo muzikálu NDM. Prvním společným počinem bylo nastudování komorní Čtyřnotové opery Toma Johnsona v únoru 2019, poté to byla Škola žárlivých Antonia Salieriho v režii Gabriely Petrákové (premiéra byla v únoru 2020; tam si zahrál poprvé i studentský orchestr, ale opera byla uváděna kvůli lockdownu jen velmi krátce). Kvůli covidovým restrikcím se nastudování další opery – díla Maurice Ravela Dítě a kouzla – posunulo o rok a premiéra byla v únoru 2022. Poté nazkoušeli studenti zpěvu i hry na hudební nástroje dvě raně barokní opery – Purcellovu Dido a Aeneas a Tanec nevděčnic od Claudia Monteverdiho.
„Nastartovali jsme systematickou a dlouhodobou spolupráci s fakultou, která pomáhá s praktickou přípravou mladých pěvců pro profesionální dráhu, a zároveň umožňuje rozšířit nabídku nových premiér opery NDM zejména o komorní díla 20. století a díla klasicistního nebo barokního repertoáru,“ připomíná ředitel NDM Jiří Nekvasil.
Garantkou programu Operní akademie Ostrava je sopranistka, sólistka opery NDM a vedoucí Katedry zpěvu Fakulty umění Ostravské univerzity Eva Dřízgová-Jirušová. „Z uměleckého hlediska je naše hledání vhodných titulů pro projekt zaměřeno na díla, která jsou hudebně či tematicky zajímavá a případně mohou zaplnit jakýsi chybějící, dosud ne plně využitý prostor. Tím mám na mysli např. hudební divadlo pro děti nebo rodiny s dětmi. Ale jsou to zároveň díla, která kladou vysoké nároky na pěvecké party,“ přibližuje výběr Eva Dřízgová-Jirušová. O kvalitách účinkujících studentů svědčí také jejich úspěchy v mezinárodních pěveckých soutěžích a mnozí na sebe už upozornili jako operní sólisté u nás i v zahraničí (Dominika Škrabalová, Lukáš Bařák, Karolína Levková a další).