Velice často diskutovaným tématem v zimním období je smog, který nás trápí více než v jiném ročním období. Nicméně na základě údajů Českého hydrometeorologického ústavu můžeme říct, že kvalita ovzduší se dlouhodobě zlepšuje. Dokládají to tabulky a grafy s naměřenými hodnotami škodlivin v ovzduší. Ve Frýdku-Místku je kvalita ovzduší v porovnání s městy na Ostravsku nebo Karvinsku mnohem lepší a smogových dní je tady také méně. Na zlepšení kvality ovzduší se různými aktivitami podílí také město.
“Patříme mezi města s velkou koncentrací obyvatel a průmyslu. Navíc, špatné ovzduší k nám proudí i od našich sousedů, to moc neovlivníme, to je už problematika, která by měla být řešena na vládní úrovni. Nicméně, ve městě přijímáme opatření, vedoucí ke zvyšování kvality ovzduší již delší dobu,” sdělil primátor Frýdku-Místku Michal Pobucký.
Opatření, která zásadně ovlivňují kvalitu ovzduší, se týkají dopravy ve městě. Tu se město snaží omezit projektem MHD zdarma, který odstartovalo jako první a jediné město v České republice před sedmi lety.
“MHD zdarma jsme zavedli nejen po městě, ale jezdí i z okolních obcí, což je ta největší výhoda, kterou vidíme, protože nám tu nepřijíždějí a neparkují další vozidla, protože lidé mají alternativu, jak se pohybovat po městě i z okolních obcí a tím šetří naše ovzduší a smog,” uvedl náměstek primátora Frýdku-Místku Karel Deutscher.
K zdravějšímu ovzduší neméně přispívá i snižování prašnosti.
“Prach ale i emise z výfuků aut umí pohltit zeleň, takže každoročně vysazujeme stromy i keře. Loni jsme jich vysadili zhruba 7 a půl tisíce kusů. Podporujeme i ekologičtější vytápění, to znamená, že nabízíme kotlíkové dotace - na vytápění plynem, elektřinou, tepelným čerpadlem. Přispíváme na vybudování zařízení pro skladování propanu určeného k vytápění a taky na solární kolektory,” uvedl Pobucký.
Město se snaží omezovat prašnost také častějším čištěním silnic.
“Už teď jezdí po městě vozidlo Technických služeb, které čistí město od prachu a kamínků, aby se tyto částice neuvolňovali do ovzduší a nemuseli jsme to dýchat. Z našich silnic je odstraňováno na desítky tisíc tun, takže je to dobré dělat,” řekl Deutscher.
Snad už letos by mohla začít stavba frýdeckomísteckého obchvatu, jehož absence město nejvíce trápí, protože průtahem, který vede centrem města, projede denně až 45 tisíc vozidel a dalším hlavním tahem na Beskydy projede 17 tisíc vozidel denně, což výrazně zhoršuje kvalitu ovzduší. S absencí obchvatu souvisí také zavedení nízkoemisních zón, které město zatím zavádět nemůže ani nechce. Zóna může být zavedena jen tehdy, pokud existuje jiná silnice stejné nebo vyšší třídy, po které je možné zajistit obdobné dopravní spojení, což ve Frýdku-Místku není možné. Dokud nebude mít město obchvat, nebude nízkoemisní zóny zavádět. Nicméně v souvislosti s omezením aut v centru uplatňuje město zásady parkovací politiky. V centrálních částech města, jako je Zámecké náměstí a náměstí Svobody je parkování zpoplatněno. Cena parkování s délkou doby parkování roste.