Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

S primátorem Havířova, Františkem Chobotem, o ovzduší na Karvinsku

Havířov |

Dnešním hostem je primátor města Havířov František Chobot. Hovořit budeme o problematice životního prostředí, zejména ovzduší, na Karvinsku a Ostravsku.

Už příští týden přijede do Ostravy český premiér Jan Fišer. Bude se zabývat otázkou stále se nezlepšujícího životního prostředí, hlavně ovzduší. Proto jsme si dnes pozvali do studia havířovského primátora Františka Chobota, který danou situaci na Ostravsku a Karvinsku považuje rovněž za velmi alarmující a nabízí i návrhy, jak ji zlepšit.

TV Polar: Pane primátore, v Havířově není sice žádný velký výrobní podnik, ale přesto je město zatěžováno nadměrným množstvím polétavého prachu. Kolik dnů v roce jsou u vás, v Havířově, překračovány povolené limity?

F. CH.: "Situace letos je hrozivá, protože od roku 2008 narůstá počet dnů, kdy jsme limity překročili. V roce 2008 to bylo 77 dnů, loni už sto, a letos za první kvartál jenom už je to 53 dnů."

TV Polar: V čem je, podle Vás, hlavní problém?

F. CH.: "Ti velcí znečišťovatelé, pokud jim omezíme výrobu, tak si najdou jinou dobu, kdy budou vyrábět, např. v noci, kdy není vidět, co se valí z komínů - závazky vůči odběratelům oni totiž splnit musí. Takže tam to chce tlak na zabudovávání moderních technologických zařízení. A pokud se využije omezení výroby, tak jen v těch nejvíce exponovaných dnech, kdy je např. smogová situace. Protože, když je budeme tlačit do věcí, které jsou jim nepříjemné, tak začnou propouštět a prohloubí se nezaměstnanost. A to si myslím není způsob řešení."

TV Polar: Co je tedy způsobem řešení?

F. CH.: "První oblastí je veřejná doprava. V Havířově máme 26 autobusů na plyn z 56ti, které jezdí. Čili, kdyby se daly nějaké státní dotace nejen na autobusy, ale i na nákladní dopravu a zavedl se pořádek v tom, aby ta auta jezdila s limity, které jsou přípustné, mohlo by to pomoci. A pokud by to nechtěl někdo splnit, přestože by dostal výhodnou půjčku nebo dotaci, tak by se měly zavést tvrdé sankce za znečišťování ovzduší. Dalším problémem jsou rodinné domky. Jen v Havířově je 2700 rodinných domů. Při topení plynem utratí domácnost zhruba 40 tisíc korun za rok, při topení uhlím 25 až 30 tisíc.Rozdíl je tam 10 tisíc korun. Kdyby se vláda rozhodla podpořit plyn a lidem dát dotaci, tak by se okamžitě snížil počet emisí a nemuseli bychom dělat takové věci, že budeme sledovat kouř z komínů a vstupovat do bytů. Takže to by mohla být jedna z cest, e by se stát např. zavázal na 5 let a zaplatil to. Tím by se rozšířil zájem o plynofikaci."

Nahlásit chybu


Tragický únik oxidu uhelnatého v Krnově, podařilo se zachránit jednu osobu, druhá bohužel zemřela

Dnes 10:44 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

V pátek 4. října 2024 složky IZS u úniku oxidu uhelnatého v jednom z bytů. Na místě byly nalezeny dvě osoby v bezvědomí. Zatímco jednu osobu se podařilo zachránit, druhá bohužel zemřela. Oxid uhelnatý je smrtelně nebezpečný plyn, který vzniká při nedokonalém hoření a hasiči apelují na používání detektorů.

Hnutí ANO bude v Moravskoslezském kraji vládnout s koalicí SPD, Trikolory a strany PRO

Dlouho očekávaný povolební okamžik je tady. Kdo bude vládnout MS regionu oznámilo vítězné ANO v pátek odpoledne.

Dobrá zpráva pro bikery. Síť stezek v karvinském Černém lese je konečně legální

Datum 28. září se zapíše do historie oddílu karvinských bikerů jako jeden z nejvýznamnějších dnů. Oficiálně se jim podařilo zprovoznit síť stezek plnou trailů , kterou právě v tento den slavnostně otevřeli.

Ostravský magistrát je opět nejpřívětivější v MS kraji. V anketě zvítězil už pošesté

Ostravský magistrát se stal opět vítězem ankety o nejpřívětivější úřad v Moravskoslezském kraji. Soutěž každoročně vyhlašuje Ministerstvo vnitra České republiky. Podle primátora města Jana Dohnala mají na ocenění velkou zásluhu zaměstnanci, kteří svou práci odvádějí nadstandardně.

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji jde do opozice, s vítězným hnutím ANO se neshodla

Včera 14:57 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji po jednáních s hnutím ANO míří do opozice. Podle lídra Radka Kani jsou podmínky, které si ANO stanovilo, v rozporu s hodnotami a programem koalice. SPOLU se stane kritickou, ale konstruktivní opozicí nové krajské vlády.

Do Opavy po povodních stále nejezdí vlaky. Trať z Ostravy do Opavy by měla být obnovena v půlce října

Do Opavy stále nejezdí vlaky. Povodeň poničila železniční trať z Opavy ve směru na Ostravu i na Krnov a také z Opavy do Malých Hoštic a dále do Kravař. Místo vlaků tak cestující přepravují autobusy.

Poruba pracuje na novém strategickém plánu. Podílet se na něm budou odborníci i široká veřejnost

V Ostravě-Porubě teď pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030 s přesahem do roku 2040. Zapojit se do něj může i široká veřejnost a jeho cíle by měl obvod plnit nehledě na tom, kdo bude v jeho vedení.

Škody na majetku Ostravy-Přívozu za 130 milionů. Jedna škola je stále bez tepla

Nefunkční topení na základní škole i omezení v domě s pečovatelskou službou. Centrální ostravský obvod řeší postupně škody, které napáchala povodeň v části Přívoz. Bojuje se hlavně s časem, aby bylo všechno uklizeno, vysušeno a opraveno, než začne zima.

Slezská bude mít velkokapacitní kulturní dům, stavět by se mohlo začít na jaře

Slezská Ostrava bude mít vlastní velkokapacitní kulturní dům a ani větší akce už se tak nebudou muset konat mimo obvod. Stavba Multifunkčního domu v Muglinově sice momentálně stojí kvůli neshodám se zhotovitelem, už na jaře by se ale mělo znovu pokračovat v práci.

Studénka pokračuje v opravách starého zámku, střechu znovu pokrývá břidlice

Starý zámek ve Studénce město obnovuje postupnými kroky už několik let. Prioritou je oprava střechy. Na rekonstrukci památkově chráněného objektu se daří získávat dotace z Ministerstva kultury.


Dobrá zpráva pro bikery. Síť stezek v karvinském Černém lese je konečně legální

Datum 28. září se zapíše do historie oddílu karvinských bikerů jako jeden z nejvýznamnějších dnů. Oficiálně se jim podařilo zprovoznit síť stezek plnou trailů , kterou právě v tento den slavnostně otevřeli.

Herci svým scénickým čtením knížek motivují karvinské děti ke čtení

V rámci místního akčního plánu rozvoje vzdělávání připravila karvinská regionální knihovna pro děti základních škol LiStOVáNí. Jde o scénické čtení, které má děti motivovat ke čtení knížek.

Déšť nepřekazil program zahradní slavnosti karvinského stacionáře

Karvinský denní stacionář Galaxie centrum pomoci pro své klienty i veřejnost připravil tradiční zahradní slavnost. I když akci nepřálo počasí, dobrá nálada návštěvníkům zůstala.

Hendikepovaní sportovci se utkali ve stolním tenise

Mladí lidé s hendikepem se setkali v Havířově na turnaji ve stolním tenise. Jednalo se už o desátý ročník, do kterého se letos poprvé zapojili i sportovci ze Slovenska.

Radnice bude muset znovu investovat do cyklostezky u Lučiny, povodně na ní napáchaly škody

Povodně zcela zničily v Havířově cyklostezku u řeky Lučiny. Magistrát musí nyní najít řešení, jaký zvolit povrch při následné rekonstrukci. Opravy začnou zřejmě až v příštím roce.

Havířov nařídil plošnou deratizaci potkanů, hlodavci řádili i v Globusu

Potkani představují pro města noční můru. Neustále s nimi bojují i v Havířově, kde musí opět přistoupit k plošné deratizaci. Hlodavci velké škody napáchali i v jednom z hypermarketu.

S primátorem Havířova, Františkem Chobotem, o ovzduší na Karvinsku
Vydáno 2. dubna 2010 0:00, Havířov, Eva Panošová
Dnešním hostem je primátor města Havířov František Chobot. Hovořit budeme o problematice životního prostředí, zejména ovzduší, na Karvinsku a Ostravsku.

Už příští týden přijede do Ostravy český premiér Jan Fišer. Bude se zabývat otázkou stále se nezlepšujícího životního prostředí, hlavně ovzduší. Proto jsme si dnes pozvali do studia havířovského primátora Františka Chobota, který danou situaci na Ostravsku a Karvinsku považuje rovněž za velmi alarmující a nabízí i návrhy, jak ji zlepšit.

TV Polar: Pane primátore, v Havířově není sice žádný velký výrobní podnik, ale přesto je město zatěžováno nadměrným množstvím polétavého prachu. Kolik dnů v roce jsou u vás, v Havířově, překračovány povolené limity?

F. CH.: "Situace letos je hrozivá, protože od roku 2008 narůstá počet dnů, kdy jsme limity překročili. V roce 2008 to bylo 77 dnů, loni už sto, a letos za první kvartál jenom už je to 53 dnů."

TV Polar: V čem je, podle Vás, hlavní problém?

F. CH.: "Ti velcí znečišťovatelé, pokud jim omezíme výrobu, tak si najdou jinou dobu, kdy budou vyrábět, např. v noci, kdy není vidět, co se valí z komínů - závazky vůči odběratelům oni totiž splnit musí. Takže tam to chce tlak na zabudovávání moderních technologických zařízení. A pokud se využije omezení výroby, tak jen v těch nejvíce exponovaných dnech, kdy je např. smogová situace. Protože, když je budeme tlačit do věcí, které jsou jim nepříjemné, tak začnou propouštět a prohloubí se nezaměstnanost. A to si myslím není způsob řešení."

TV Polar: Co je tedy způsobem řešení?

F. CH.: "První oblastí je veřejná doprava. V Havířově máme 26 autobusů na plyn z 56ti, které jezdí. Čili, kdyby se daly nějaké státní dotace nejen na autobusy, ale i na nákladní dopravu a zavedl se pořádek v tom, aby ta auta jezdila s limity, které jsou přípustné, mohlo by to pomoci. A pokud by to nechtěl někdo splnit, přestože by dostal výhodnou půjčku nebo dotaci, tak by se měly zavést tvrdé sankce za znečišťování ovzduší. Dalším problémem jsou rodinné domky. Jen v Havířově je 2700 rodinných domů. Při topení plynem utratí domácnost zhruba 40 tisíc korun za rok, při topení uhlím 25 až 30 tisíc.Rozdíl je tam 10 tisíc korun. Kdyby se vláda rozhodla podpořit plyn a lidem dát dotaci, tak by se okamžitě snížil počet emisí a nemuseli bychom dělat takové věci, že budeme sledovat kouř z komínů a vstupovat do bytů. Takže to by mohla být jedna z cest, e by se stát např. zavázal na 5 let a zaplatil to. Tím by se rozšířil zájem o plynofikaci."

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/karvinsko/havirov/3375/s-primatorem-havirova-frantiskem-chobotem-o-ovzdusi-na-karvinsku