Za zhruba osm let asi o půl hodiny kratší čas ve vlaku z Moravskoslezského kraje do Prahy. Později o další desítky minut. Vysokorychlostní trať, o které se mluví už delší dobu, v tuto chvíli není vizí, ale reálným projektem v pokročilé fázi přípravy. "Pro tuto oblast jsou klíčové dva úseky. První se jmenuje VRT Polabí a ten druhý, naprosto klíčový úsek, se týká tohoto regionu, z Ostravy na jih," vysvětluje místopředseda správní rady SŽDC Martin Kolovratník.
Pro náš region je spojení s hlavním městem klíčové, a to z několika důvodů. "Tímto způsobem můžeme zastavit odliv lidí, kteří objektivně odcházejí do Prahy nebo do Brna," říká náměstek hejtmana MS kraje Jakub Unucka (ODS).
Tato slova potvrzuje i světový expert na vysokorychlostní železnice. "Přiblížení regionu s hlavním městem má vždy dramatický dopad a přináší zásadní rozdíl. Lidé mají lepší přístup k lépe placené práci a vydělané peníze potom utrácí v tom svém regionu," vysvětluje Andrew McNaughton, expert na vysokorychlostní železnici. Správa železniční dopravní cesty už požádala o změnu zásad územního rozvoje pro Olomoucký i Moravskoslezský. Projekt se nevyhne ani protnutím chráněných přírodních oblastí nebo studii vlivu na životní prostředí.