Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Lyžaři mezi svátky vyrazili na sjezdovky

Celý MS kraj |

Výborné podmínky nabídly mezi svátky sjezdovky v Beskydech. Zájem byl vysoký i přes nutnost dodržovat covidová opatření. Záchranáři oceňují, že většina lyžařů má přilby a další ochranné prvky, přesto museli ošetřovat několik zraněných.

Po loňské nucené pauze vzali letos lidé lyžařské areály v Beskydech doslova útokem. Mezi nejnavštěvovanější patří například Ski areál Bílá.

Jaroslav Vrzgula, vedoucí Ski areálu Bílá: “Tak sezona začala relativně dobře. My jsme začali už 11. prosince. Sice ty teploty pro zasněžování nebyly ideální, dobré byly těsně před Vánocemi. Tak se nám bohužel ještě nepodařilo 100 procent všechno zprovoznit, vysněžit. Ale asi 90 procent sjezdovek pod technickým sněhem, takže já si myslím, že podmínky dobré.”
Jakub Kokojan, lyžař: “My jsme přijeli z Brna a přijeli jsme , protože to tady máme rádi a jezdíme tady dlouho. Dneska se jezdí skvěle: Ten sníh je dobrý, je to hezky upravený a drží to, takže tak.”
Karolína Koukalová, lyžařka: “Jezdí se úžasně. Dneska je tady krásné počasí a je to hezký unavený, takže nádhera.”

Lyžaři se museli smířit s podmínkami, které souvisí s koronavirovou situací. Ti, kteří nechtějí čekat ve frontách u pokladen si skipasy kupují přes internet a pak už mohou přímo k turniketům.

Jaroslav Vrzgula, vedoucí Ski areálu Bílá: “Zprvu teda lidé nebyli na to připravení, že budeme kontrolovat vlastně tu Tečku nebo to, že jsou dezinfekční. Takže s tím byly problémy, ale teď už jsou nachystaní a u pokladny už předkládají certifikáty na mobilech bez problémů.”

S lyžováním na zaplněných sjezdovkách souvisí také bezpečnost. Záchranná služba i horští záchranáři už mají za sebou několik zásahů u zraněných lyžařů. Lidé by proto měli být na sjezdovkách maximálně opatrní a ohleduplní.

Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Lidé by si měli uvědomit skutečnost, že lyžování se v posledních letech neskutečně zrychlilo. Příchodem carvingových lyží šla neskutečně nahoru a k tomu je potřeba i přizpůsobit tu bezpečnost a ohleduplnost na té trati. U těch lyžařů jsme rádi, že i když to není ze zákona, tak většina lyžařů nosí přilby, chrání s páteřáky, různými chrániči, takže jsme opravdu rádi, že ti lyžaři na sebe dbají, včetně dětí. Tam bych zase řekl, že by lyžaři mohli dávat větší pozor na své děti, které třeba někdy jezdí bezmyšlenkovitě, nebezpečně po trati a ohrožují jiné účastníky na lyžařských tratích. Takže tam asi by bylo lepší nějaké zlepšení. Nicméně i tady se to taky zlepšilo.”

Na zvyšování bezpečnosti mají velký zájem také samotní provozovatelé areálů. Ti investují nejen do komfortu pro své návštěvníky, ale také do mnoha bezpečnostních prvků.

Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Ta úroveň jde nahoru. Samozřejmě jde to vidět v těch lyžařských areálech, kde se stal nějaký úraz, tak tam ta bezpečnost šla hodně nahoru. Některé lyžařské areály jsou na tom hůř, některé lyžařské areály jsou na tom hodně dobře. Povětšinou jsou to lyžařské areály ty velké, kde se pohybuje hodně lidí, tak tam na tu bezpečnost nedbají víc, než u těch maličkých. Což je smutné, ale bohužel je to tak. Nicméně ta úroveň bezpečnosti šla nahoru.”
Jaroslav Vrzgula, vedoucí Ski areálu Bílá: “Když se podíváte vedle nás, máme A sítě, to znamená, to jsou FIS A sítě na těch nebezpečných místech. A potom B sítě. To jsou zase takové ty pomocné sítě FIS. Samozřejmě veškeré atypické prvky máme ochráněné žíněnkou a plůtky, takže mi na tu bezpečnost dbáme. Tady spíš je problém trošku možná v kázni lidí. Co mám zprávy ze včerejška, tak byli dva lidé sražení a to je spíš problém, že někteří přeceňují své síly a jezdí i třeba bezohledně. A nezvládají tu jízdu v té rychlosti, tak jak si o ní myslí.”
Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Není to jenom o tom, že lyžařské areály musí plnit nějaké normy a bezpečnostní opatření, značení lyžařských tratí, zabezpečení nebezpečných míst, ale i návštěvníci lyžařských areálů při vstupu do takového areálu by se měli seznámit s podmínkami, které je čekají v tom lyžařském areálu. Provozovatelé lyžařských areálů by měli na veřejných dostupných místech, jako jsou pokladny a podobně mít zveřejněné základní parametry lyžařských tratí. Měli by tam mít vyvěšené základní FIS pravidla a měli by tam i výňatky provozních řádů a upozornění, jaké nebezpečí na lyžaře nebo snowboardisty číhá. To znamená, že lyžaři a ti účastníci by se měli seznámit s těmi riziky, protože pokud se s nimi neseznámí a něco se stane, tak samozřejmě ten provozovatel toho lyžařského areálu, pak za to nenese odpovědnost.”

Jaromír Lukáš je jedním z mála soudních znalců, kteří řeší okolnosti kolizí lyžařů na sjezdovkách. Ty často končí těžkými úrazy s dlouhodobým léčením. 

Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Od roku 2011 působím jako soudní znalec, kde mám dvě specializace. To je specializace posuzování nehod na sjezdových tratích. Ty nehody ze strany těch účastníků na těch sjezdových tratích, tam jsou v republice asi čtyři nebo pět oficiálních znalců, kteří na to mají specializaci. A tou druhou specializací je posuzování nehod ze strany provozovatelů lyžařských areálů a to jsem jediný znalec v České republice, který tyto nehody posuzuje. Tak tady je to tak, že obecně, že jsem tady z Beskyd, tak dostávám spíš případy, které šetřím na druhé straně republiky, abychom nebyli ve střetu zájmu. Určitě se tady dělaly případy, různé smrtelné úrazy, kdy došlo k vyjetí účastníka nebo lyžaře tenkrát snowboardisty z lyžařské tratě a narazil do předmětu a umřel. Takže takové případy se tady samozřejmě řeší. Ty nehody na těch tratích se povětšinou dějí z nedodržování zásad, ať už je to ze strany provozovatelů a nebo je to ze strany účastníků. Základními pravidly pro lyžaře, která se posuzují v rámci nehod, jsou FIS pravidla. To jsou všeobecná mezinárodní pravidla, 10 pravidel. A podle toho se posuzuje míra zavinění při jednotlivých srážkách. Takže to je základní pravidlo, které by si měl každý prostudovat a podle toho se na té trati chovat. Nedodržováním základních FIS pravidel dochází právě k těmto nehodám. Největší úrazy jsou při nedodržování předjíždění, když někdo srazí někoho zezadu, nebo zůstane stát na nepřehledném místě a někdo do něho narazí. Nebo se špatně rozjede zkraje sjezdové trati a ten, kdo jede ze shora, tak ho srazí. To jsou takové nejčastější úrazy, které bývají na těch lyžařských tratích. Na druhé straně jsou ty úrazy, které jsou ze strany provozovatele, kdy je nedostatečně ohraničeny sráz, kdy jsou nedostatečně ohraničená sněžná děla nebo sloupy lyžařských vleků či osvětlení.”
Nahlásit chybu


K tématu

Záchranářský vrtulník zasahoval u tří pacientů kolem Pradědu

26. ledna 2024 21:01 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Zdravotnická záchranná služba zasahovala v uplynulých 24 hodinách u tří pacientů v Jeseníkách, všichni se nacházeli v oblasti Pradědu. Ve všech případech spolupracovaly posádky při ošetřování se členy horské služby.

Policisté cvičili v Beskydech hledání pohřešovaných a poskytování první pomoci

29. března 2024 11:54 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Na Ondřejníku na Frýdecko-Místecku v Beskydech se ztratila skupina turistů. Do terénu se ihned vydali policisté a členové horské služby. Nejednalo se naštěstí o ostrou akci, ale o cvičení. To bylo ale simulováno naprosto reálně a stejně tak k němu přistupovali i účastníci.

Záchranáři během soboty museli několikrát do Beskyd, u zraněných pacientů zasahoval i vrtulník

25. května 2024 21:02 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Týmy krajské zdravotnické záchranné služby v sobotu opakovaně zasahovaly v terénu Beskyd. Kromě pozemních posádek byl ve dvou případech vyslán i vrtulník LZS a záchranáři spolupracovali s členy horské služby.


Tragický únik oxidu uhelnatého v Krnově, podařilo se zachránit jednu osobu, druhá bohužel zemřela

Dnes 10:44 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

V pátek 4. října 2024 složky IZS u úniku oxidu uhelnatého v jednom z bytů. Na místě byly nalezeny dvě osoby v bezvědomí. Zatímco jednu osobu se podařilo zachránit, druhá bohužel zemřela. Oxid uhelnatý je smrtelně nebezpečný plyn, který vzniká při nedokonalém hoření a hasiči apelují na používání detektorů.

Hnutí ANO bude v Moravskoslezském kraji vládnout s koalicí SPD, Trikolory a strany PRO

Dlouho očekávaný povolební okamžik je tady. Kdo bude vládnout MS regionu oznámilo vítězné ANO v pátek odpoledne.

Dobrá zpráva pro bikery. Síť stezek v karvinském Černém lese je konečně legální

Datum 28. září se zapíše do historie oddílu karvinských bikerů jako jeden z nejvýznamnějších dnů. Oficiálně se jim podařilo zprovoznit síť stezek plnou trailů , kterou právě v tento den slavnostně otevřeli.

Ostravský magistrát je opět nejpřívětivější v MS kraji. V anketě zvítězil už pošesté

Ostravský magistrát se stal opět vítězem ankety o nejpřívětivější úřad v Moravskoslezském kraji. Soutěž každoročně vyhlašuje Ministerstvo vnitra České republiky. Podle primátora města Jana Dohnala mají na ocenění velkou zásluhu zaměstnanci, kteří svou práci odvádějí nadstandardně.

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji jde do opozice, s vítězným hnutím ANO se neshodla

Včera 14:57 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji po jednáních s hnutím ANO míří do opozice. Podle lídra Radka Kani jsou podmínky, které si ANO stanovilo, v rozporu s hodnotami a programem koalice. SPOLU se stane kritickou, ale konstruktivní opozicí nové krajské vlády.

Do Opavy po povodních stále nejezdí vlaky. Trať z Ostravy do Opavy by měla být obnovena v půlce října

Do Opavy stále nejezdí vlaky. Povodeň poničila železniční trať z Opavy ve směru na Ostravu i na Krnov a také z Opavy do Malých Hoštic a dále do Kravař. Místo vlaků tak cestující přepravují autobusy.

Poruba pracuje na novém strategickém plánu. Podílet se na něm budou odborníci i široká veřejnost

V Ostravě-Porubě teď pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030 s přesahem do roku 2040. Zapojit se do něj může i široká veřejnost a jeho cíle by měl obvod plnit nehledě na tom, kdo bude v jeho vedení.

Škody na majetku Ostravy-Přívozu za 130 milionů. Jedna škola je stále bez tepla

Nefunkční topení na základní škole i omezení v domě s pečovatelskou službou. Centrální ostravský obvod řeší postupně škody, které napáchala povodeň v části Přívoz. Bojuje se hlavně s časem, aby bylo všechno uklizeno, vysušeno a opraveno, než začne zima.

Slezská bude mít velkokapacitní kulturní dům, stavět by se mohlo začít na jaře

Slezská Ostrava bude mít vlastní velkokapacitní kulturní dům a ani větší akce už se tak nebudou muset konat mimo obvod. Stavba Multifunkčního domu v Muglinově sice momentálně stojí kvůli neshodám se zhotovitelem, už na jaře by se ale mělo znovu pokračovat v práci.

Studénka pokračuje v opravách starého zámku, střechu znovu pokrývá břidlice

Starý zámek ve Studénce město obnovuje postupnými kroky už několik let. Prioritou je oprava střechy. Na rekonstrukci památkově chráněného objektu se daří získávat dotace z Ministerstva kultury.

Moravskoslezský kraj bude mít nové vedení: ANO bude vládnout v koalici s SPD + Trikilora + PRO

Včera 16:41 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Po jednáních o nové koalici v Moravskoslezském kraji představil budoucí hejtman Josef Bělica (ANO) finální složení krajské rady. SPD získalo dvě pozice radních, zatímco SPOLU míří do opozice. Počet radních zůstane stejný. Ustavující zastupitelstvo proběhne pravděpodobně 21. října 2024.

Beskydský endoskopický workshop se věnoval miniinvazivním zákrokům

Nemocnice ve Frýdku-Místku pořádala další Beskydský endoskopický workshop. Lékaři a sestry, převážně z kraje, ale i Česka a Slovenska, si vyměňovali zkušenosti v oblasti gastroenterologie. Letos se řešily miniinvazivní zákroky u onemocnění, kde bylo dříve potřeba operace.

Největší akcí roku v Rýmařově byly Dřevařské, lesnické a myslivecké dny

2. října 2024 17:45 | Celý MS kraj | Karel Soukop | Jesenický expres

Vždy každé dva roky se v Rýmařově koná největší akce ve městě, jakou jsou Dřevařské, lesnické a myslivecké dny. Park ve Flemmichově zahradě vždy zaplní tisíce návštěvníků, aby si užili umění dřevařů, lesnickou techniku, myslivecké expozice i kulturní programy. Nejinak tomu bylo i letos.

Lyžaři mezi svátky vyrazili na sjezdovky
Vydáno 3. ledna 2022 15:15, Celý MS kraj, Libor Běčák
Výborné podmínky nabídly mezi svátky sjezdovky v Beskydech. Zájem byl vysoký i přes nutnost dodržovat covidová opatření. Záchranáři oceňují, že většina lyžařů má přilby a další ochranné prvky, přesto museli ošetřovat několik zraněných.

Po loňské nucené pauze vzali letos lidé lyžařské areály v Beskydech doslova útokem. Mezi nejnavštěvovanější patří například Ski areál Bílá.

Jaroslav Vrzgula, vedoucí Ski areálu Bílá: “Tak sezona začala relativně dobře. My jsme začali už 11. prosince. Sice ty teploty pro zasněžování nebyly ideální, dobré byly těsně před Vánocemi. Tak se nám bohužel ještě nepodařilo 100 procent všechno zprovoznit, vysněžit. Ale asi 90 procent sjezdovek pod technickým sněhem, takže já si myslím, že podmínky dobré.”
Jakub Kokojan, lyžař: “My jsme přijeli z Brna a přijeli jsme , protože to tady máme rádi a jezdíme tady dlouho. Dneska se jezdí skvěle: Ten sníh je dobrý, je to hezky upravený a drží to, takže tak.”
Karolína Koukalová, lyžařka: “Jezdí se úžasně. Dneska je tady krásné počasí a je to hezký unavený, takže nádhera.”

Lyžaři se museli smířit s podmínkami, které souvisí s koronavirovou situací. Ti, kteří nechtějí čekat ve frontách u pokladen si skipasy kupují přes internet a pak už mohou přímo k turniketům.

Jaroslav Vrzgula, vedoucí Ski areálu Bílá: “Zprvu teda lidé nebyli na to připravení, že budeme kontrolovat vlastně tu Tečku nebo to, že jsou dezinfekční. Takže s tím byly problémy, ale teď už jsou nachystaní a u pokladny už předkládají certifikáty na mobilech bez problémů.”

S lyžováním na zaplněných sjezdovkách souvisí také bezpečnost. Záchranná služba i horští záchranáři už mají za sebou několik zásahů u zraněných lyžařů. Lidé by proto měli být na sjezdovkách maximálně opatrní a ohleduplní.

Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Lidé by si měli uvědomit skutečnost, že lyžování se v posledních letech neskutečně zrychlilo. Příchodem carvingových lyží šla neskutečně nahoru a k tomu je potřeba i přizpůsobit tu bezpečnost a ohleduplnost na té trati. U těch lyžařů jsme rádi, že i když to není ze zákona, tak většina lyžařů nosí přilby, chrání s páteřáky, různými chrániči, takže jsme opravdu rádi, že ti lyžaři na sebe dbají, včetně dětí. Tam bych zase řekl, že by lyžaři mohli dávat větší pozor na své děti, které třeba někdy jezdí bezmyšlenkovitě, nebezpečně po trati a ohrožují jiné účastníky na lyžařských tratích. Takže tam asi by bylo lepší nějaké zlepšení. Nicméně i tady se to taky zlepšilo.”

Na zvyšování bezpečnosti mají velký zájem také samotní provozovatelé areálů. Ti investují nejen do komfortu pro své návštěvníky, ale také do mnoha bezpečnostních prvků.

Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Ta úroveň jde nahoru. Samozřejmě jde to vidět v těch lyžařských areálech, kde se stal nějaký úraz, tak tam ta bezpečnost šla hodně nahoru. Některé lyžařské areály jsou na tom hůř, některé lyžařské areály jsou na tom hodně dobře. Povětšinou jsou to lyžařské areály ty velké, kde se pohybuje hodně lidí, tak tam na tu bezpečnost nedbají víc, než u těch maličkých. Což je smutné, ale bohužel je to tak. Nicméně ta úroveň bezpečnosti šla nahoru.”
Jaroslav Vrzgula, vedoucí Ski areálu Bílá: “Když se podíváte vedle nás, máme A sítě, to znamená, to jsou FIS A sítě na těch nebezpečných místech. A potom B sítě. To jsou zase takové ty pomocné sítě FIS. Samozřejmě veškeré atypické prvky máme ochráněné žíněnkou a plůtky, takže mi na tu bezpečnost dbáme. Tady spíš je problém trošku možná v kázni lidí. Co mám zprávy ze včerejška, tak byli dva lidé sražení a to je spíš problém, že někteří přeceňují své síly a jezdí i třeba bezohledně. A nezvládají tu jízdu v té rychlosti, tak jak si o ní myslí.”
Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Není to jenom o tom, že lyžařské areály musí plnit nějaké normy a bezpečnostní opatření, značení lyžařských tratí, zabezpečení nebezpečných míst, ale i návštěvníci lyžařských areálů při vstupu do takového areálu by se měli seznámit s podmínkami, které je čekají v tom lyžařském areálu. Provozovatelé lyžařských areálů by měli na veřejných dostupných místech, jako jsou pokladny a podobně mít zveřejněné základní parametry lyžařských tratí. Měli by tam mít vyvěšené základní FIS pravidla a měli by tam i výňatky provozních řádů a upozornění, jaké nebezpečí na lyžaře nebo snowboardisty číhá. To znamená, že lyžaři a ti účastníci by se měli seznámit s těmi riziky, protože pokud se s nimi neseznámí a něco se stane, tak samozřejmě ten provozovatel toho lyžařského areálu, pak za to nenese odpovědnost.”

Jaromír Lukáš je jedním z mála soudních znalců, kteří řeší okolnosti kolizí lyžařů na sjezdovkách. Ty často končí těžkými úrazy s dlouhodobým léčením. 

Jaromír Lukáš, soudní znalec se specializací na bezpečnost na sjezdových tratích: “Od roku 2011 působím jako soudní znalec, kde mám dvě specializace. To je specializace posuzování nehod na sjezdových tratích. Ty nehody ze strany těch účastníků na těch sjezdových tratích, tam jsou v republice asi čtyři nebo pět oficiálních znalců, kteří na to mají specializaci. A tou druhou specializací je posuzování nehod ze strany provozovatelů lyžařských areálů a to jsem jediný znalec v České republice, který tyto nehody posuzuje. Tak tady je to tak, že obecně, že jsem tady z Beskyd, tak dostávám spíš případy, které šetřím na druhé straně republiky, abychom nebyli ve střetu zájmu. Určitě se tady dělaly případy, různé smrtelné úrazy, kdy došlo k vyjetí účastníka nebo lyžaře tenkrát snowboardisty z lyžařské tratě a narazil do předmětu a umřel. Takže takové případy se tady samozřejmě řeší. Ty nehody na těch tratích se povětšinou dějí z nedodržování zásad, ať už je to ze strany provozovatelů a nebo je to ze strany účastníků. Základními pravidly pro lyžaře, která se posuzují v rámci nehod, jsou FIS pravidla. To jsou všeobecná mezinárodní pravidla, 10 pravidel. A podle toho se posuzuje míra zavinění při jednotlivých srážkách. Takže to je základní pravidlo, které by si měl každý prostudovat a podle toho se na té trati chovat. Nedodržováním základních FIS pravidel dochází právě k těmto nehodám. Největší úrazy jsou při nedodržování předjíždění, když někdo srazí někoho zezadu, nebo zůstane stát na nepřehledném místě a někdo do něho narazí. Nebo se špatně rozjede zkraje sjezdové trati a ten, kdo jede ze shora, tak ho srazí. To jsou takové nejčastější úrazy, které bývají na těch lyžařských tratích. Na druhé straně jsou ty úrazy, které jsou ze strany provozovatele, kdy je nedostatečně ohraničeny sráz, kdy jsou nedostatečně ohraničená sněžná děla nebo sloupy lyžařských vleků či osvětlení.”
Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000029205/lyzari-mezi-svatky-vyrazili-na-sjezdovky