Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Značkaři v Beskydech udržují stovky kilometrů tras, i jim se ale podaří sejít z cesty

Celý MS kraj |

Především v horských oblastech se turisté mohou spolehnout na rozcestníky a barevné značky, které jim usnadňují orientaci v terénu. Turistické značky pravidelně obnovují dobrovolníci z Klubu českých turistů.

Vůbec první značky na turistických trasách v českých zemích se objevily v roce 1884 v okolí Radhoště. Vyznačili je tam členové tamní Pohorské jednoty. Od té doby v Beskydech přibyly stovky tras, které jsou značené známými symboly. V pravidelných intervalech značky obnovují dobrovolníci, mezi které patří i Tadeáš Mrózek a Zdeněk Kaluža.

Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Jsme značkaři z obvodu Karviná. Na starost máme Slezské Beskydy až po Morávku, po hřeben Prašivá, Ropička. Máme asi 550 kilometrů tras, které musíme vždy po třech letech obnovit. Je to rozděleno na tři části, takže ročně vyznačíme zhruba 170 kilometrů a je nás na to asi 25 až 30 lidí. Jinak v celém Moravskoslezském kraji je těch tras okolo 3 tisíc. Každý značkař musí vyznačit ročně asi 10 až 15 kilometrů. Není dobré, aby to dělali stejní lidé, protože by si na to zvykli a dostali by se do rutiny. Chce to čas od času nové oči, aby viděly nějakou změnu, někde je značku třeba doplnit, jinde ubrat.”

Před několika dny značkaři vyrazili na Košařiska, aby obnovili modrou trasu.

Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Dneska značíme trasu o délce 6 kilometrů. Vede ze sedla pod Ostrým k chatě Kamenitý. Je to většinou v lese, po šotolinové cestě a značí se hlavně na stromy."
Barbora Bobovská, turistka: “chodíme po turistických značkách, muž plánuje cestu. Ztratili jsme se asi jednou, ale ne vinou značky, šli jsme zkratkou. Značkaře jsme potkali poprvé. Značky sledujeme, abychom se neztratili."
Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Klasické pěší trasy mají páskové značky o rozměrech 10 na 10 centimetrů. Používají se 4 barvy - červená, modrá, zelená a žlutá. Původně to bylo podle významu, že červená trasa značila delší hlavní trasy a hřebenovky. Modré na ně navazovaly a zelené a žluté byly připojovací. V dnešní době je těch tras tolik, že to nejde úplně dodržet. Jednotlivé trasy se nesmí barevně křížit. Hlavně se tedy dodržuje ta červená. Při značení se musí dávat pozor hlavně na to, aby byly dobře značené rozcestí. Turista tam musí vědět, kterým směrem se má vydat. Na rozcestí proto musí být dvě značky. Jedna je naváděcí, která je hned u křižovatky a následuje potvrzovací, která bývá do 10 metrů.”
Radim Labaj, turista: “Co je blbý, tak v noci ty značky nejsou vidět. Chtělo by to nějaké fosforeskující. Žlutá trasa nám včera 2x či 3x zahla zákeřně bokem, tak jsme šli korytem potoka a jinými zkratkami. Já jsem tady odsud z Bystřice a zbytek party jsou kluci z Brna, tak jsme si udělali miničundr na víkend.”

Hlavním úkolem turistických značek je zabránit lidem v bloudění v nepřehledném horském terénu. Ale jak se říká, i mistr tesař se někdy utne.

Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Stalo se nám, že značíme, značíme trasu, kterou jsme šli poprvé. A po 10 značkách si říkáme, že máme nějak moc nových značek. Tak jsme se podívali do mapy a zjistili, že jdeme špatně. Museli jsme se vrátit a všechny značky zamalovat a vydat se po správné cestě.”
Kristýna Sliacká, Marek Brabenec, turisti: “Všímáme si toho určitě a stane se, že si nejsme úplně jistí, ale většinou jsou tam ty směrovky, takže jsme si vždycky poradili. Myslím si, že to je na dobré úrovni. Jsme spíše příležitostní turisté, nemáme moc času kvůli práci, takže jezdíme jednou za dva měsíce a většinou do Beskyd, protože to máme nejblíž. Cestu si plánujeme, ale řídíme se podle turistických značek, protože jinak bychom se asi ztratili.”
Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Poslední dobou značky mizí častěji. Problémy dělá kůrovec, stromy mizí a my musíme nějak improvizovat. Někdy nám lesáci nechají pahýl, na kterém se dá značka udělat, něco se řeší značkařskými kolíky a na přehledných úsecích se musí čekat, až tam nějaký strom vyroste."

Nahlásit chybu


K tématu

Další bodnutí vosou v Beskydech, žena byla v ohrožení života

4. srpna 2024 18:14 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Záchranáři a členové Horské služby Beskydy spěchali v neděli k těžké alergické reakci po bodnutí vosou v Beskydech. 59letá žena byla poté v ohrožení života a do nemocnice ji transportoval vrtulník. Záchranáři zároveň varují, aby alergici nosili u sebe potřebné léky.

Z Frýdku-Místku do Bašky se vybuduje nová cyklostezka

30. října 2023 15:43 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček

Frýdek-Místek se dohodl s obcí Baška na výstavbě nové cyklostezky. Ta povede z Místku do Bašky podél řeky Ostravice. Vybudovat by se měla v příštím roce a z větší části ji zaplatí evropská dotace. Cílem je doplnit chybějící úseky na trase Ostrava – Beskydy.

Rekordní nárůst turistů v MSK ve třetím čtvrtletí roku, Beskydy opět na vrcholu

8. listopadu 2023 16:58 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Nové statistiky potvrzují významný nárůst počtu návštěvníků v Moravskoslezském kraji, zejména v průběhu třetího čtvrtletí letošního roku. Nejvýraznější trend návštěvnosti se odehrává v oblíbené turistické oblasti Beskydy. V průběhu třetího kvartálu roku 2023 se do kraje sjelo a v hromadných zařízeních ubytovalo rekordních 366 927 návštěvníků. Toto číslo představuje téměř 3% nárůst ve srovnání s předešlým rokem 2022. Co je však ještě důležitější, návštěvnost v letošním roce předčila výsledky z roku 2019, tedy z před-covidového období, o více než 10 %.


Tragický únik oxidu uhelnatého v Krnově, podařilo se zachránit jednu osobu, druhá bohužel zemřela

Včera 10:44 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

V pátek 4. října 2024 složky IZS u úniku oxidu uhelnatého v jednom z bytů. Na místě byly nalezeny dvě osoby v bezvědomí. Zatímco jednu osobu se podařilo zachránit, druhá bohužel zemřela. Oxid uhelnatý je smrtelně nebezpečný plyn, který vzniká při nedokonalém hoření a hasiči apelují na používání detektorů.

Hnutí ANO bude v Moravskoslezském kraji vládnout s koalicí SPD, Trikolory a strany PRO

Dlouho očekávaný povolební okamžik je tady. Kdo bude vládnout MS regionu oznámilo vítězné ANO v pátek odpoledne.

Dobrá zpráva pro bikery. Síť stezek v karvinském Černém lese je konečně legální

Datum 28. září se zapíše do historie oddílu karvinských bikerů jako jeden z nejvýznamnějších dnů. Oficiálně se jim podařilo zprovoznit síť stezek plnou trailů , kterou právě v tento den slavnostně otevřeli.

Ostravský magistrát je opět nejpřívětivější v MS kraji. V anketě zvítězil už pošesté

4. října 2024 10:26 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Ostravský magistrát se stal opět vítězem ankety o nejpřívětivější úřad v Moravskoslezském kraji. Soutěž každoročně vyhlašuje Ministerstvo vnitra České republiky. Podle primátora města Jana Dohnala mají na ocenění velkou zásluhu zaměstnanci, kteří svou práci odvádějí nadstandardně.

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji jde do opozice, s vítězným hnutím ANO se neshodla

4. října 2024 14:57 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji po jednáních s hnutím ANO míří do opozice. Podle lídra Radka Kani jsou podmínky, které si ANO stanovilo, v rozporu s hodnotami a programem koalice. SPOLU se stane kritickou, ale konstruktivní opozicí nové krajské vlády.

Do Opavy po povodních stále nejezdí vlaky. Trať z Ostravy do Opavy by měla být obnovena v půlce října

4. října 2024 12:12 | Opava | Yvona Fajtová | Regionální zprávy POLAR

Do Opavy stále nejezdí vlaky. Povodeň poničila železniční trať z Opavy ve směru na Ostravu i na Krnov a také z Opavy do Malých Hoštic a dále do Kravař. Místo vlaků tak cestující přepravují autobusy.

Poruba pracuje na novém strategickém plánu. Podílet se na něm budou odborníci i široká veřejnost

V Ostravě-Porubě teď pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030 s přesahem do roku 2040. Zapojit se do něj může i široká veřejnost a jeho cíle by měl obvod plnit nehledě na tom, kdo bude v jeho vedení.

Škody na majetku Ostravy-Přívozu za 130 milionů. Jedna škola je stále bez tepla

Nefunkční topení na základní škole i omezení v domě s pečovatelskou službou. Centrální ostravský obvod řeší postupně škody, které napáchala povodeň v části Přívoz. Bojuje se hlavně s časem, aby bylo všechno uklizeno, vysušeno a opraveno, než začne zima.

Slezská bude mít velkokapacitní kulturní dům, stavět by se mohlo začít na jaře

Slezská Ostrava bude mít vlastní velkokapacitní kulturní dům a ani větší akce už se tak nebudou muset konat mimo obvod. Stavba Multifunkčního domu v Muglinově sice momentálně stojí kvůli neshodám se zhotovitelem, už na jaře by se ale mělo znovu pokračovat v práci.

Studénka pokračuje v opravách starého zámku, střechu znovu pokrývá břidlice

Starý zámek ve Studénce město obnovuje postupnými kroky už několik let. Prioritou je oprava střechy. Na rekonstrukci památkově chráněného objektu se daří získávat dotace z Ministerstva kultury.

Moravskoslezský kraj bude mít nové vedení: ANO bude vládnout v koalici s SPD + Trikilora + PRO

4. října 2024 16:41 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Po jednáních o nové koalici v Moravskoslezském kraji představil budoucí hejtman Josef Bělica (ANO) finální složení krajské rady. SPD získalo dvě pozice radních, zatímco SPOLU míří do opozice. Počet radních zůstane stejný. Ustavující zastupitelstvo proběhne pravděpodobně 21. října 2024.

Beskydský endoskopický workshop se věnoval miniinvazivním zákrokům

Nemocnice ve Frýdku-Místku pořádala další Beskydský endoskopický workshop. Lékaři a sestry, převážně z kraje, ale i Česka a Slovenska, si vyměňovali zkušenosti v oblasti gastroenterologie. Letos se řešily miniinvazivní zákroky u onemocnění, kde bylo dříve potřeba operace.

Největší akcí roku v Rýmařově byly Dřevařské, lesnické a myslivecké dny

2. října 2024 17:45 | Celý MS kraj | Karel Soukop | Jesenický expres

Vždy každé dva roky se v Rýmařově koná největší akce ve městě, jakou jsou Dřevařské, lesnické a myslivecké dny. Park ve Flemmichově zahradě vždy zaplní tisíce návštěvníků, aby si užili umění dřevařů, lesnickou techniku, myslivecké expozice i kulturní programy. Nejinak tomu bylo i letos.

Značkaři v Beskydech udržují stovky kilometrů tras, i jim se ale podaří sejít z cesty
Vydáno 15. května 2022 11:17, Celý MS kraj, Libor Běčák
Především v horských oblastech se turisté mohou spolehnout na rozcestníky a barevné značky, které jim usnadňují orientaci v terénu. Turistické značky pravidelně obnovují dobrovolníci z Klubu českých turistů.

Vůbec první značky na turistických trasách v českých zemích se objevily v roce 1884 v okolí Radhoště. Vyznačili je tam členové tamní Pohorské jednoty. Od té doby v Beskydech přibyly stovky tras, které jsou značené známými symboly. V pravidelných intervalech značky obnovují dobrovolníci, mezi které patří i Tadeáš Mrózek a Zdeněk Kaluža.

Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Jsme značkaři z obvodu Karviná. Na starost máme Slezské Beskydy až po Morávku, po hřeben Prašivá, Ropička. Máme asi 550 kilometrů tras, které musíme vždy po třech letech obnovit. Je to rozděleno na tři části, takže ročně vyznačíme zhruba 170 kilometrů a je nás na to asi 25 až 30 lidí. Jinak v celém Moravskoslezském kraji je těch tras okolo 3 tisíc. Každý značkař musí vyznačit ročně asi 10 až 15 kilometrů. Není dobré, aby to dělali stejní lidé, protože by si na to zvykli a dostali by se do rutiny. Chce to čas od času nové oči, aby viděly nějakou změnu, někde je značku třeba doplnit, jinde ubrat.”

Před několika dny značkaři vyrazili na Košařiska, aby obnovili modrou trasu.

Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Dneska značíme trasu o délce 6 kilometrů. Vede ze sedla pod Ostrým k chatě Kamenitý. Je to většinou v lese, po šotolinové cestě a značí se hlavně na stromy."
Barbora Bobovská, turistka: “chodíme po turistických značkách, muž plánuje cestu. Ztratili jsme se asi jednou, ale ne vinou značky, šli jsme zkratkou. Značkaře jsme potkali poprvé. Značky sledujeme, abychom se neztratili."
Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Klasické pěší trasy mají páskové značky o rozměrech 10 na 10 centimetrů. Používají se 4 barvy - červená, modrá, zelená a žlutá. Původně to bylo podle významu, že červená trasa značila delší hlavní trasy a hřebenovky. Modré na ně navazovaly a zelené a žluté byly připojovací. V dnešní době je těch tras tolik, že to nejde úplně dodržet. Jednotlivé trasy se nesmí barevně křížit. Hlavně se tedy dodržuje ta červená. Při značení se musí dávat pozor hlavně na to, aby byly dobře značené rozcestí. Turista tam musí vědět, kterým směrem se má vydat. Na rozcestí proto musí být dvě značky. Jedna je naváděcí, která je hned u křižovatky a následuje potvrzovací, která bývá do 10 metrů.”
Radim Labaj, turista: “Co je blbý, tak v noci ty značky nejsou vidět. Chtělo by to nějaké fosforeskující. Žlutá trasa nám včera 2x či 3x zahla zákeřně bokem, tak jsme šli korytem potoka a jinými zkratkami. Já jsem tady odsud z Bystřice a zbytek party jsou kluci z Brna, tak jsme si udělali miničundr na víkend.”

Hlavním úkolem turistických značek je zabránit lidem v bloudění v nepřehledném horském terénu. Ale jak se říká, i mistr tesař se někdy utne.

Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Stalo se nám, že značíme, značíme trasu, kterou jsme šli poprvé. A po 10 značkách si říkáme, že máme nějak moc nových značek. Tak jsme se podívali do mapy a zjistili, že jdeme špatně. Museli jsme se vrátit a všechny značky zamalovat a vydat se po správné cestě.”
Kristýna Sliacká, Marek Brabenec, turisti: “Všímáme si toho určitě a stane se, že si nejsme úplně jistí, ale většinou jsou tam ty směrovky, takže jsme si vždycky poradili. Myslím si, že to je na dobré úrovni. Jsme spíše příležitostní turisté, nemáme moc času kvůli práci, takže jezdíme jednou za dva měsíce a většinou do Beskyd, protože to máme nejblíž. Cestu si plánujeme, ale řídíme se podle turistických značek, protože jinak bychom se asi ztratili.”
Tadeáš Mrózek, značkař KČT: ”Poslední dobou značky mizí častěji. Problémy dělá kůrovec, stromy mizí a my musíme nějak improvizovat. Někdy nám lesáci nechají pahýl, na kterém se dá značka udělat, něco se řeší značkařskými kolíky a na přehledných úsecích se musí čekat, až tam nějaký strom vyroste."

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000031398/znackari-v-beskydech-udrzuji-stovky-kilometru-tras-i-jim-se-ale-podari-sejit-z-cesty