Cesta Protidrogovým vlakem vypadá zpočátku jako nevinný příběh o diskotéce a alkoholu. Pak přichází na scénu taneční droga, marihuana a přidávají se pervitin a heroin. Školáci ve věku kolem 14 - 15 let procházejí šesti vagóny a stávají se součástí děje.
“V současné době se nacházíme v Novém Jičíně, kde nás dnes čeká 350 dětí. V současné době máme za sebou zhruba 30 tisíc dětí, z toho 10 tisíc v Moravskoslezském kraji teď na jaře,” uvedl Pavel Tuma, autor projektu Protidrogový vlak.
Protidrogový vlak vyjel na svou osvětovou pouť na jaře roku 2015. Důvodů, proč tento projekt vznikl, je podle autora myšlenky více, jeden byl ovšem zcela zásadní.
“Můj kamarád se předávkoval na pervitin a já jsem si říkal, že by bylo možná dobré udělat multimediální program i pro ty starší teenagery, proto Protidrogový vlak. Ten smysl našeho vlaku je, že ty nebezpečná místa jsem vzali, zkopírovali jsme je a umístili do jednoho smysluplného celku,” vysvětlil Pavel Tuma.
Prohlídka trvá asi 60 minut. Interaktivní příběh odhaluje příčiny, vývoj a důsledky drogové závislosti. Děti prochází místem dopravní nehody způsobené pod vlivem narkotik, vězeňskou celou, drogovým doupětem a nakonec starou továrnou, kde feťák zemře.
Vstup do vlaku zafinancovalo žákům 8. a 9. tříd město. Zastupitelé na tento projekt vyčlenili z rozpočtu 83 tisíc korun.
“Navázalo to tak trochu na programy, které děláme ve škole. Toto byla zase úplně jiná forma, v terénu, názorná, nic tam nebyl přehnaného, bylo to ze života, bylo to podle skutečného příběhu. Myslím, že to bylo přínosné a mělo to smysl,” sdělila Anna Pavelková, pověřena řízením školy ZŠ Komenského 66, Nový Jičín.
“Přišlo mi, že jsem přišla do pekla a z pekla. Bylo to úplně strašné, všude tma, bordel, nedokážu si představit takový život,” vypověděla Tereza Polášková, žákyně 9. třídy ZŠ Komenského 66.
“Já jsem nikdy nic takového nezkusila, ještě více mě to odradilo. Myslím si ale, že v mém věku už je na to celkem pozdě,” mínila Gabriela Rohelová, žákyně 9. třídy ZŠ Komenského 66.
Školáci v průběhu zážitkového programu vyplňovali anonymní dotazníky. Tato data pak dostane k dispozici město. Odpoledne byla 150 metrů dlouhá souprava přístupná také veřejnosti, dovnitř mohly děti starší 10ti let.