Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

První bateriové vlaky v Česku najely za měsíc přes 65 tisíc kilometrů

Celý MS kraj |

Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji čtyři bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním v Česku, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.

Denně najedou vlaky RegioPanter osazené bateriemi téměř dva tisíce kilometrů. Od začátku nasazení na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic už najely dohromady přes 65 tisíc kilometrů.

Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah: "Ohlasy od cestujících i Moravskoslezského kraje, který si regionální železniční dopravu objednává, jsou velmi pozitivní. Čtyři jednotky RegioPanter, které kombinují elektrický a bateriový pohon, jsou stále ve zkušebním provozu, ale už první měsíc jejich fungování ukázal, že pořízení nových vlaků byl krok správným směrem."

Trať z Ostravy do Veřovic je elektrizovaná jen zčásti, proto dřív museli cestující přestupovat u většiny spojů ve Studénce z elektrického do motorového vlaku. Teď obstará celou cestu jen jeden vlak s elektrickým pohonem a cestující už přestupovat nemusí. V místech s trakčním vedením je vlak napájen přímo z troleje a tam, kde elektrické vedení chybí, napájí elektrické motory velkokapacitní baterie.

Josef Bělica (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: "Pohodlné cestování bez nutnosti přestupu, zkrácení jízdních dob a také nové moderní vlaky přivádějí na linku z Ostravy do Veřovic další zákazníky. Už během prvního měsíce sledujeme pozitivní trend v nárůstu počtu cestujících. Je to pro nás dobrá zpráva, s ohledem na stav životního prostředí vítáme každého, kdo nechá doma auto a vyrazí do práce nebo na výlet ekologickým vlakem."

Elektrická jednotka RegioPanter osazená bateriemi se nabíjí během jízdy pod trolejovým vedením. Díky rekuperaci jsou baterie dobíjeny i mimo elektrické vedení, a to při brzdění vlaku.

Rozšíření bateriových vlaků

Za dva roky doplní čtveřici aku-elektrických vlaků na severu Moravy dalších 15 bateriových jednotek. Loni České dráhy podepsaly smlouvu na jejich výrobu s výrobcem Škoda Group. Hodnota kontraktu je 3,5 miliardy korun, z toho zhruba čtvrtina připadá na údržbu a náhradní díly. Jedna jednotka vyjde v přepočtu na 169 milionů korun. Dále je potřeba vybudování dobíjecích jednotek, které mají stát maximálně 60 milionů korun.

Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou. Na elektrizovaných tratích budou napájeny přímo z trakčního vedení a budou na nich dobíjeny také trakční baterie. Jejich dobíjení bude možné také při rekuperaci na neelektrizovaných tratích např. při jízdě po spádu nebo při brzdění do stanic a zastávek.

Tratě, které budou obsluhované duálními jednotkami

  • Ostrava – Opava – Krnov;
  • Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín (hlavně pracovní dny);
  • Ostrava – Budišov nad Budišovkou (víkendy);
  • Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek a zpět, po rekonstrukci tratě 323 okružní linka Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek – Ostrava.
Nahlásit chybu


K tématu

Další úzkorozchodná lokomotiva se po více než čtyřech letech vrátila na Osoblažku

4. března 2024 17:19 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Motorová lokomotiva 705.914 byla v těchto dnech po opravě u společnosti CZ LOKO přepravena domů na úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Na Osoblažce bude dodavatel pokračovat ve zprovoznění lokomotiv přímo na úzkorozchodné dráze.

Modernizovaná mašina pro osoblažskou úzkokolejku nastartovala motor

22. února 2024 17:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Kompletní oprava a modernizace úzkorozchodné mašinky 705.914-0 dosáhla významného milníku. V uplynulých týdnech došlo v dílnách v Kutné Hoře k prvnímu nastartování motoru. V dalších dnech pak probíhaly práce na lokomotivě s funkčním motorem, především přesné seřízení výkonu motoru, což se provádí na tzv. suchém odporníku.

Moravskoslezský kraj investuje v létě stamiliony do oprav škol

4. srpna 2024 21:11 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Letní období je pro opravy a rekonstrukce školských budov nejvhodnější. I v tomto roce se v Moravskoslezském kraji realizují desítky investic. Aktuálně se pracuje na 55 projektech s celkovými náklady 790 milionů korun. Dokončena byla například rozsáhlá rekonstrukce krajské Základní školy na Praskově ulici v Opavě za 221 milionů korun nebo opravy třineckého gymnázia, které kraj vyšly na 42 milionů.


Stát urychlí přípravu protipovodňových opatření v Krnově. Reaguje tak na loňské ničivé povodně

Stát urychlí přípravu protipovodňových opatření v Krnově. Dohodu, týkající se protipovodňových opatření na řece Opavě i Opavici podepsali ministr zemědělství, ředitel Povodí Odry a starosta Krnova.

Ostravský model byl představen v parlamentu. Projekt Vložky do škol získává publicitu

Ostravský projekt “Vložky do škol”, díky kterému jsou na všech základních školách ve městě hygienické pomůcky pro dívky volně k dispozici, plní i druhou velmi významnou úlohu - o problému se začalo mluvit a dokonce se stal tématem kulatého stolu v Parlamentu České republiky, kde ostravský model představil Zbyněk Pražák.

Nové šedé kontejnery umožní lidem ve Frýdku-Místku třídit drobné kovy

Lidé ve Frýdku-Místku se mohou nově zbavovat drobného kovového odpadu ve speciálních kontejnerech. Radnice prostřednictvím Frýdecké skládky rozmístila po městě 50 šedých nádob. Díky třídění drobných kovů se tak ulehčí komunálnímu odpadu.

Vidět a být viděn je v silničním provozu alfou a omegou. Preventisté znovu apelovali na chodce

Policie uspořádala další preventivní akci zaměřenou na bezpečnost chodců za šera a snížené viditelnosti. Probíhala na frekventovaném místě, u kruhového objezdu mezi obchodním centrem a náměstím.

Opava kvůli povodním přišla o jednu z dominant města, most na Ratibořské ulici

Most na Ratibořské ulici v Opavě-Kateřinkách po 60 letech padl k zemi. Původně byla v plánu jeho rekonstrukce, po loňských zářijových povodních ale statici rozhodli o jeho demolici.

OZO znovu podpoří zelené projekty. Využije výnosy z Reuse centra Ostrava

Společnost OZO Ostrava vyhlašuje další tematickou výzvu „Zelená pro Ostravu“ na podporu ekologických projektů. Výsadbu zeleně podpoří z výnosů Reuse centra, které vrací do užívání nejrůznější odložené předměty.

Muž zemřel po pádu pod kola autobusu ve Frýdku-Místku

Včera 21:49 | Frýdek-Místek | Jiří Cileček

Velmi smutná událost se odehrávala v neděli odpoledne ve Frýdku-Místku. Přímo na zastávce tam spadl muž pod kola jedoucího autobusu. I když se mu snažili okamžitě pomoci svědkové, nešťastnou nehodu bohužel nepřežil.

Vítkovice pod Varaďou dvakrát prohrály a jsou poslední

Premiéra se novému trenérovi hokejistů VÍTKOVICE RIDERA Václavu Varaďovi nevydařila. Jeho tým ve své aréně dvakrát prohrál a propadl se na poslední místo extraligové tabulky.

Cyklistu našli v příkopu v hrabyňském kopci a museli ho oživovat

Dnes 11:11 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

54letého cyklistu našli ležet v zatáčce vedle kola v hrabyňském kopci na Opavsku. Jako první dorazili k muži v bezvědomí policisté, kteří ho začali oživovat. Následně si resuscitaci převzali záchranáři, kteří muže oživili a přepravili do nemocnice. Policie hledá případné svědky předchozí jízdy cyklisty.

Zoologickou zahradu v Ostravě navštívilo loni rekordních 630 577 lidí

Dnes 15:45 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Ostravská zoologická zahrada má za sebou další úspěšný rok. I přesto, že byl areál kvůli silné vichřici a záplavám několik dní uzavřený veřejnosti, byla překonána rekordní návštěvnost z roku 2023. Podařilo se odchovat přes 1 500 mláďat a byla mezi nimi řada velmi vzácných a raritních odchovů. 33 z nich bylo vypuštěno do přírody.

Letečtí záchranáři z Ostravy zasahovali u zraněného běžkaře ve Vsetínských vrších

Včera 9:55 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Ostravští letečtí záchranáři byli v sobotu povoláni k náročnému zásahu do Zlínského kraje. Pomáhali 62letému běžkaři, který se zranil na hřebeni Vsetínských vrchů. Prvotní pomoc mu poskytli členové horské služby.

Vidina vysokého zhodnocení peněz připravila dva muže z Karvinska o 3 miliony

18. ledna 2025 15:43 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Inzerát na internetu sliboval vysoké zhodnocení peněz. Jenže šlo o podvod. Dva muži z Karvinska se chytili na udičku a podvodníci je dokázali tak oklamat, že jim muži bezmezně důvěřovali. Nakonec jim podvedení muži poslali dohromady téměř 3 miliony korun.

Muž vyhrožoval podpálením obchodního centra v Ostravě, hrozí mu vězení

17. ledna 2025 21:50 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Za špatné chování prodavaček hrozil 52letý muž podpálením obchodního centra v Ostravě. Poslal to SMS zprávou na policii, která neponechala nic náhodě a do obchodních center vyslala desítky policistů. Zároveň se podařilo muže vypátrat a teď mu hrozí 5 let vězení.

Petr Vícha skončí po 30 letech ve funkci starosty Bohumína

17. ledna 2025 12:35 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

V nejlepším se má přestat. To oznámil v novoročním proslovu starosta Bohumína Petr Vícha (SOCDEM). Starostu města byl dlouhých 30 let a nyní se rozhodl dobrovolně rezignovat.

Policisté zajistili doprovod do nemocnice řidiči, který vezl tatínka s mrtvicí

17. ledna 2025 8:12 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Muž v Ostravici dostal těžkou mozkovou mrtvici, ale nebyla volná sanitka. Syn ho proto naložil do auta a jel do nemocnice. Cestou požádal o pomoc dopravní policisty, kteří vůz doprovodili do nemocnice. Díky souhře rychlé pomoci muž přežil a už je v pořádku. Policistům zaslal i děkovný dopis.

První bateriové vlaky v Česku najely za měsíc přes 65 tisíc kilometrů
Vydáno 20. ledna 2025 13:16, Celý MS kraj, Jiří Cileček
Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji čtyři bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním v Česku, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.

bateriový vlak na letišti Ostrava-Mošnov; foto: České dráhy

Denně najedou vlaky RegioPanter osazené bateriemi téměř dva tisíce kilometrů. Od začátku nasazení na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic už najely dohromady přes 65 tisíc kilometrů.

Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah: "Ohlasy od cestujících i Moravskoslezského kraje, který si regionální železniční dopravu objednává, jsou velmi pozitivní. Čtyři jednotky RegioPanter, které kombinují elektrický a bateriový pohon, jsou stále ve zkušebním provozu, ale už první měsíc jejich fungování ukázal, že pořízení nových vlaků byl krok správným směrem."

Trať z Ostravy do Veřovic je elektrizovaná jen zčásti, proto dřív museli cestující přestupovat u většiny spojů ve Studénce z elektrického do motorového vlaku. Teď obstará celou cestu jen jeden vlak s elektrickým pohonem a cestující už přestupovat nemusí. V místech s trakčním vedením je vlak napájen přímo z troleje a tam, kde elektrické vedení chybí, napájí elektrické motory velkokapacitní baterie.

Josef Bělica (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: "Pohodlné cestování bez nutnosti přestupu, zkrácení jízdních dob a také nové moderní vlaky přivádějí na linku z Ostravy do Veřovic další zákazníky. Už během prvního měsíce sledujeme pozitivní trend v nárůstu počtu cestujících. Je to pro nás dobrá zpráva, s ohledem na stav životního prostředí vítáme každého, kdo nechá doma auto a vyrazí do práce nebo na výlet ekologickým vlakem."

Elektrická jednotka RegioPanter osazená bateriemi se nabíjí během jízdy pod trolejovým vedením. Díky rekuperaci jsou baterie dobíjeny i mimo elektrické vedení, a to při brzdění vlaku.

Rozšíření bateriových vlaků

Za dva roky doplní čtveřici aku-elektrických vlaků na severu Moravy dalších 15 bateriových jednotek. Loni České dráhy podepsaly smlouvu na jejich výrobu s výrobcem Škoda Group. Hodnota kontraktu je 3,5 miliardy korun, z toho zhruba čtvrtina připadá na údržbu a náhradní díly. Jedna jednotka vyjde v přepočtu na 169 milionů korun. Dále je potřeba vybudování dobíjecích jednotek, které mají stát maximálně 60 milionů korun.

Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou. Na elektrizovaných tratích budou napájeny přímo z trakčního vedení a budou na nich dobíjeny také trakční baterie. Jejich dobíjení bude možné také při rekuperaci na neelektrizovaných tratích např. při jízdě po spádu nebo při brzdění do stanic a zastávek.

Tratě, které budou obsluhované duálními jednotkami

  • Ostrava – Opava – Krnov;
  • Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín (hlavně pracovní dny);
  • Ostrava – Budišov nad Budišovkou (víkendy);
  • Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek a zpět, po rekonstrukci tratě 323 okružní linka Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek – Ostrava.
Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000046889/prvni-bateriove-vlaky-v-cesku-najely-za-mesic-pres-65-tisic-kilometru