Město NJ bylo založeno na průsečíku obchodních tras. Hlavní tepnou bylo Kurýrské náměstí, což je dnešní ulice Gen. Hlaďo. Putovalo tudy zboží naložené na povozech. Fenoménem 18. století se pak stal nový typ převoznického prostředku - lehčí kočár, tzv. bryčka.
Radek Polách, historik Muzea Novojičínska
“Novojičínští kováři, koláři se snažili využít toho, že opravovali tyto různé formanské, poštovní a kurýrní vozy a přišli na počátku 19. století s myšlenkou, že by mohli sestrojit něco nového, co by bylo inovativní a bylo by původem jejich,”
V roce 1817 tak místní kovář Franz Brosmann a kolář Seibert představili nový typ kočáru, košatinu, které se říkalo podle německého názvu města Neutitscheinka.
“Od této doby se v Novém Jičíně v průběhu celého 19. století vyráběly kočáry v počtu asi 800 kusů ročně. Vyvážely se na export do Haliče, Ruska a případně i do Pruských států,”
Výrobců Neutitscheinek postupně přibývalo. Hlavním poznávacím znamením novojičínských kočárů byly košatiny z vrbového proutí. Byly lehké a daly se snadno opravit. Výroba dosáhla vrcholu v 80tých letech 19. století.
“Tehdy se již výrobou těchto kočárů zabýval také závod Ignáce Šustaly v Kopřivnici, dnes je to automobilka Tatra. V Novém Jičíně byla proslulá firma Wenzel Slawik, která zde v té době měla velké postavení,”
S příchodem 20. století začala produkce kočárů klesat. Ustupuje novému fenoménu - automobilu.
“Dá se říci, takovým následovníkem, jediným, který se z té původní výroby dochoval, je firma Varrock,”
Ta je totiž pokračovatelem původní firmy Joro Josefa Rottera, která pro Neutitscheinky vyráběla svítilny. Ve 40tých letech ovšem tradice výroby kočárů v Novém Jičíně mizí. Ani v Muzeu Novojičínska není žádná Neutitscheinka uchována. Prý by se ale dala objevit v soukromých rukou.