Ulice Palackého je jednou z nejfrekventovanějších komunikací ve městě, a také tudy projíždí velké množství cyklistů.
“Po cyklopruzích volali zejména cyklisté, kteří jezdí ze sídliště Loučka do centra. Cyklopruhy by jim měly tuto cestu usnadnit, takže se bezpečněji dostanou ať už na náměstí, na nádraží, na bazén a dál k průmyslovým závodům,” uvedla Marie Machková, tisková mluvčí MěÚ Nový Jičín.
Pruhy pro cyklisty vedou po obou stranách silnice od křižovatky Palackého s Bohuslava Martinů ke kruhovému objezdu u bazénu.
“Cyklopruhy na Palackého ulici přišly na 2 miliony 700 tisíc korun a přes půl milionu korun nám uhradí dotace,” podotkla mluvčí novojičínské radnice.
Tato investice zahrnovala také rozšíření silnice v určitých úsecích tak, aby měla minimální celkovou šířku 9 metrů. Nedílnou součástí je nové dopravní značení, vodorovné i svislé. Cyklisté a motoristé se tak ve městě poprvé setkávají s označením cyklopruh a cyklopkoridor.
“Co se týče cyklopruhu, ten má za účel zvýšit ochranu cyklisty před účastníky motorizovanými. Cyklista se musí pohybovat v cyklopruhu. na druhou stranu, motorista do toho cyklopruhu nesmí vjíždět, nesmí tam zastavovat, výjimkou je, když odbočuje nebo objíždí překážku,” sdělil Jiří Klein, ředitel Městské policie Nový Jičín.
Červený podklad v piktogramu cyklopruhu upozorňuje cyklistu na to, že tudy mohou vjíždět na komunikaci motoristé. Tam, kde ulici Palackého nešlo rozšířit na požadované parametry, je cyklopruh přerušen a místo něj je zde vyznačen cyklokoridor.
“Rozdíl mezi cyklopruhem a cyklokoridorem je především v tom, že cyklokoridor je spíše informativní, preventivní, aby řidiči vozidel byli seznámeni s tím, že je zde větší pohyb cyklistů a mohli na ně správně reagovat,” informoval dále ředitel městské policie.
anketa: cyklisté
“Díval jsem se na předpisy, jsem s nimi seznámen,a toto řešení se nám líbí,” reagoval jeden z cyklistů. “Nejlepší ale je, když jezdím na cyklostezce, tam mě nemůže přejet žádné auto,” reagoval malý spolujezdec.
“Samozřejmě, že je ideální, pokud motoristé a cyklisté se vzájemně respektují, oni všichni jsou účastníci silničního provozu a tady toto řešení tomu jenom pomůže,” uzavřel Klein.
Nové cyklopruhy a cyklokoridory mohou využívat, stejně tak jako na cyklostezce, cyklisté, koloběžkáři a také bruslaři. Kdo na ně nesmí vstoupit, to jsou chodci.
Pěší musí standardně využívat chodník, který vede po celé jedné délce této ulice. Odkaz na vyhlášku o provozu na trasách pro cyklisty zveřejní městská policie na svém facebooku.