Plánovaná vysokorychlostní železniční trať, která propojí Prahu s Ostravou za méně než dvě hodiny, by měla na území Moravskoslezského kraje vést v koridoru podél dálnice D1. Dotkne se tedy i katastru Studénky. Kudy přesně povede a jak daleko od zástavby, o tom vedení Studénky se Správou železnic jednalo několik let. Výsledek teď projektanti a zástupci Správy železnic představili veřejnosti.
Lukáš Tittl, vedoucí oddělení realizace staveb, Správa železnic: ”My jsme tady v rámci návrhu té tratě řešili, kudy povede od dálnice D1 k Jistebníku. A tady byl požadavek obyvatel a samosprávy, aby ta trať nebyla vidět, aby byla možná co nejdále od Studénky. Takže v rámci technických parametrů, které nám umožňuje vysokorychlostní trať, jsme se snažili tu trať trochu oddálit od Studénky, což jsme tady dnes představovali a myslím si, že to bylo přijato dobře.”
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “My toto se Správou železnic komunikujeme už nějaké dva nebo tři roky s tím, že jsme i technicky připomínkovali připravovanou dokumentaci, a to způsob vedení trati, protože se nás to i v územním plánu formou rezervy dotýkalo. A podařilo se v podstatě prosadit všechny ty naše připomínky k tomu způsobu vedení, kdy to půjde, jak částí v Butovicích, tak částí Studénky tak, aby to co nejméně zatížilo naše občany.”
Jedno z krizových míst bylo v části Butovice u dálničního sjezdu.
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Správa železnic řešila se zástupci ŘSD to možné napojení. Samozřejmě ve hře tam byl ten nejbližší dům, který tam máme, že by mohl být nějakým způsobem ohrožen. K tomu naštěstí nedojde. V podstatě bude tam od té železnice vzdálen, relativně na bezpečnou vzdálenost. Navíc se vám podařilo do toho projektu toho připravovaného řešení v podstatě prosadit to, že v nějakých návrzích bylo i možné ukončení té komunikace, která vede mezi Studénkou a Bílovcem, takže to se rušit nebude. Takže v tomhle si myslím, že je to úspěch.”
Na počátku května se s detaily projektu seznámili zastupitelé Studénky, teď se veškeré podrobné informace dozvěděla i veřejnost. Připomínky lidí například směřovaly k obavám z hluku, nebo zda stavba a její odvodnění nebude znamenat hrozbu záplav pro některé domy.
Lukáš Tittl, vedoucí oddělení realizace staveb, Správa železnic: “Pro nás ta veřejná projednání a ty podněty od občanů jsou velmi důležité, protože lidé, kteří tady bydlí, tu lokalitu znají nejlépe, a my pak všechny ty podněty s projektanty prověřujeme. Tady jsme jednak řešili detail z hlediska odvodnění a teď tady právě probíhá s projektanty diskuze na téma přesného umístění a vhodnosti ekoduktu.”
Příprava projektu vysokorychlostní trati je ve fázi dokončování dokumentace pro územní rozhodnutí, stavba začne nejdříve v roce 2026. Probíhat bude po etapách, hotova by mohla být na konci roku 2032.