Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

DOPRAVNÍ REVUE: Delegace z Moravskoslezského kraje zamířila do Francie kvůli stavbě vysokorychlostní trati

Celý MS kraj |

Vysokorychlostní trať. Téma, které je v Moravskoslezském kraji skloňováno už delší dobu. Samotný projekt je v pokročilém stádiu přípravy. Právě proto zástupci regionu před několika dny vyrazili na exkurzi do Francie.

Země, která má s vysokorychlostními tratěmi bohaté a dlouhé zkušenosti. Vlaky TGV, které tu křižují plochu několikanásobně větší než Česko, jezdí rychlostí více než 300 kilometrů za hodinu.

Osobní zkušenost s vysokorychlostními tratěmi - ať už v samotných vlacích nebo například v okolí nádraží. Nebo třeba přijetí na radnici v Remeši. To vše bylo obsahem exkurze, které se zúčastnili zástupci Moravskoslezského kraje a jednotlivých obcí, u kterých trať v budoucnu v našem regionu povede. Iniciátorem této akce byl Spolek pro přijatelný život kolem dálnic.

Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Sdružuje i města, přes která půjde vysokorychlostní trať a má opravdu velkou zkušenost s napáchanými chybami při stavbě dálnice a Prodloužené Rudné. My jsme se proto rozhodli, že prostě musíme v té projekční fázi VRT táhnout za jeden provaz.”

V delegaci právě proto byli i zástupci Správy železnic nebo lidé, kteří v současné době intenzivně pracují na přípravné fázi celého projektu.

Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “My jsme od začátku deklarovali, že budeme spolupracovat s obcemi a snažíme se to držet. Dochází sice k některým neshodám a ke zdržením, ale ukazuje se, že ta otevřenost se vyplácí. Věříme, že my rozumíme projektování železničních staveb v celé té škále profesí a naopak obce vědí, jaké mají zájmy a rozumí tomu území.”
Marek Pinkava, náměstek ředitele stavební správy VRT: “Moravskoslezský kraj má tu výhodu, že trasa VRT je dlouhodobě poměrně stabilizovaná, nebyly tam diskuze o příliš velkém množství variant. Ta trasa je navržena tak, že kopíruje dálnici D1, případně existující trať a v té krajině už nevytváří nějakou novou stopu. Projektový návrh na některých úsecích už se blíží ke svému záměru, zpracovává se dokumentace vlivu na životní prostředí a proces EIA bychom chtěli zahájit ještě v tomto roce.”

S budováním trati, což představuje jednu z největších výzev celého projektu, mají bohaté zkušenosti třeba v malé obci Saint-Jean-Saverne. Naše delegace tam zavítala na poměrně obsáhlou diskuzi.

Jean Goetz, starosta obce Saint-Jean-Saverne: “Rozhodně největší zátěž v průběhu výstavby vysokorychlostní trati pro nás představovala nákladní doprava při ražbě v tunelu. Vytěžilo se zde obrovské množství písku a ten bylo nutné dopravovat nákladními vozy územím naší obce. Pro nás toto byla hlavní zátěž. Pokud jde o omezení třeba na místních komunikacích, tak musím uznat, že to bylo velmi dobře ošetřeno. Obcím, které budou do budoucna vystaveny projektu podobnému tomu u nás, tak je třeba zdůraznit, že se jedná opravdu o strategický projekt, který bylo potřeba zrealizovat.”
Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “Ta stavba bude probíhat po dobu několika let. Musí se nejdříve udělat přeložky silničních sítí. V úseku Jistebník-Polanka-Svinov bude zrušeno sedm stávajících přejezdů na stávajícím koridoru. Poté se vybudují silniční nadjezdy tak, aby se mohly nadjezdy zprovoznit a teprve poté se bude budovat VRT. Stejná situace nastává v souběhu s dálnicí a jsou to samozřemě velké objemy materiálu. Budou zřízena velká staveniště a budeme preferovat dopravu ve stopě té vlastní vysokorychlostní tratě a budeme se snažit zajistit dopravu i po železnici, to znamená, že vzniknou i dočasná vlečkoviště.”

Území Moravskoslezského kraje bude trať protínat na zhruba čtyřiceti kilometrech a dotkne se několika měst a obcí. Například u Suchdolu nad Odrou bude mít trať souběh se stávající dálnicí. Zástupci obce mají větší obavu ze stavby než z následného provozu tratě.

Iva Hrabovská (NEZ.), místostarostka Suchdolu nad Odrou: “Ta dálnice už sama o sobě rozděluje Suchdol s Kletnou, takže to bude další zhoršení kvality možná na Kletné, která je rekreační oblast. Ale jak jsem po zkušenosti na této exkurzi zjistila, že to asi není taková hrůza tak, jak si to my představujeme.”
Ivo Šrámek (SNK za další rozvoj Jistebníku), zastupitel Jistebníku: “Viděl jsem, že ty vlaky skutečně nezatěžují okolí, ani nadměrným hlukem ani ničím jiným, protože všude jsou postaveny protihlukové stěny. Samotný hluk od vlaku je v podstatě krátkodobá záležitost vzhledem k velké rychlosti, kterou projede. Já jsem z toho měl obrovsky pozitivní pocit.”
David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Z jedné strany byla dálnice, z druhé VRT. Co dělalo větší hluk? No, byla to dálnice. Ta VRT vlastně hluk nedělala. Byli jsme pod viaduktem, byli jsme u tunelu. Dnes mohou ti starostové přímo občanům říct, jaká skutečně ta zátěž je, protože mají ten osobní zážitek. No a to, co je asi nejdůležitější je, že takto jsme tady zjistili ve Francii, že ta infrastruktura není dělaná jen pro větší aglomerace, aby spojovala jen větší města. Ona opravdu přináší benefity celému kraji.”
Pavel Bochnia (SNK Polanka nad Odrou), místostarosta Polanky nad Odrou: “Myslím si, že to, co jsem tady navnímal, tak určitě s velkou radostí předám našim občanům, protože myslím si, že ta opatření, která jsou navržena, tak jsou ku prospěchu.”
Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Já si myslím, že my se tady máme opravdu strašně moc co učit. A hlavně mě tady dnes nejvíce zaujala ta projekční fáze. To životní prostředí, to, co se dá do té přírody vrátit. Jakým způsobem se s tím má pracovat dál.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “Za námi teď bude odjíždět TGV, které pojede do Paříže. Včera jsme s ním svezli do Champagne a vzdálenost přes 300 kilometrů jsme ujeli za hodinku a pár drobných, takže opravdu to má význam. Moravskoslezský kraj podporuje i tuto aktivitu starostů a sdržení, kteří to všechno viděli. Viděli i v praxi a slyšeli od místních municipalit, jakým způsobem se chovali stavitelé, Francouzské dráhy. Opravdu mám pozitivní dojmy a je nádherné. Starostové z toho byli unešeni, vědí, že to přinese do kraje práci, že tam budou další příležitosti.”
František Kopecký, metodik Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Program, který jsme připravovali, se nám podařilo naplnit a tím pádem také zodpovědět na dotazy, které naši občané vlastně při přípravě VRT mají. To je asi ta největší deviza celé naší výpravy.”

Podle Správy železnic by stavba mohla začít v letech 2026 až 2027. Uvedení do provozu připadá v úvahu v roce 2032. Další podrobnosti projektu vysokorychlostní trati Moravská brána 2 najdete na webových stránkách správy železnic. Najdete zde i odkaz na GIS portál pro komunikaci s veřejností, kde můžete zanechat jakýkoliv námět nebo připomínku.

Nahlásit chybu


K tématu

Milovníci železnice si v Ostravě prohlédli historické lokomotivy

Železniční muzeum moravskoslezské připravilo pro milovníky železnice a vlaků speciální den s historickými vozidly. Zájem o prohlídku půl století starých lokomotiv využily převážně rodiny s dětmi.

Železničáři dokončili modernizaci tratě mezi Dětmarovicemi a hranicí s Polskem

27. června 2024 12:39 | Celý MS kraj | Libor Běčák | Regionální zprávy POLAR

Rychlejší a tišší je nyní provoz vlaků na železničním úseku mezi státní hranicí s Polskem v Petrovicích u Karviné a Dětmarovicemi, kde se trať napojuje na koridor Jablunkov - Bohumín. Modernizace stála přes 3 miliardy korun.

V Jakubčovicích nad Odrou se srazil osobní vlak s kamionem, zranili se čtyři lidé

4. listopadu 2024 11:32 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Na železničním přejezdu v Jakubčovicích nad Odrou se v pondělí dopoledne srazil osobní vlak s kamionem. Zranili se čtyři lidé. Příčinu střetu vyšetřují dopravní policisté.


Americký developer představil projekt průmyslové zóny v Karviné

Americká developerská společnost spolu se zástupci MS kraje představila podobu plánované průmyslové zóny v Karviné. Moderní průmyslová zóna o velikosti 330 tisíc metrů čtverečních by měla po dokončení přinést Karvinsku 4500 nových pracovních míst.

Na Rudné ve Svinově postupně zdemolují mosty, provoz bude sveden vždy na druhou polovinu

Včera 8:24 | Ostrava-město | Libor Běčák

V úterý 26. listopadu 2024 začne rekonstrukce mostů na Rudné ulici v Ostravě-Svinově. Oba mosty silnice I/11 budou zdemolovány a do roku 2026 nahrazeny novými konstrukcemi. Po dobu prací bude zachován obousměrný provoz v jednom pruhu pro každý směr. Projekt za 95,6 milionu Kč slibuje životnost nových mostů minimálně 100 let.

Rozsvícení vánočních stromů bude letos na obou náměstích ve Frýdku i v Místku

Frýdek-Místek letos poprvé uskuteční rozsvěcení stromu v obou částech města. K tradičnímu hojně navštěvovanému rozsvěcení na náměstí Svobody přidá komornější akci na Zámeckém náměstí. To bude navíc během dvou adventních víkendů bez aut.

Diamantová svatba znamená 60 let společného života

Včera 11:07 | Bruntál | Karel Soukop | Jesenický expres

Psal se říjen roku 1964. Do společného svazku manželského tehdy vstoupili v Táboře dva snoubenci Bohuslav a Helena. V tomto svazku přečkali mnohá dobrá i složitá období a dnes jejich krásné manželství trvá přesné 60 let. Ve stupnici našich svateb se tato svatba nazývá svatbou diamantovou.

Možnosti studia i zaměstnání pro vycházející žáky na veletrhu Artifex

Včera 10:52 | Bruntál | Karel Soukop | Jesenický expres

Veletrh Artifex je pravidelnou příležitostí pro vycházející žáky základních škol, jak získat cenné informace. Na prezentacích středních škol i firem ze širokého regionu si mohou své budoucí povolání nebo studium na místě přímo osahat.

Pytláci mořských želv byli odsouzeni díky spolupráci Zoo Liberec a ZOO Ostrava

Včera 8:56 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Pytláci mořských želv v Indonésii byli odsouzeni na dva a půl roku vězení díky zásahu ochránců přírody, na kterém se podíleli i zoologové z českých zoologických zahrad v Liberci a Ostravě. Zásah proběhl v souostroví Pulau Banyak, kde čeští odborníci dlouhodobě spolupracují s indonéskými kolegy na ochraně ohrožených mořských želv.

Zvuk bubnů v Čeladné burcoval k ochraně dětí před násilím

Čeladenskou mateřskou školou se nesl hlasitý zvuk bubnů, který upozornil na Světový den prevence týrání a zneužívání dětí. K projektu Bubnovačka se tu připojili v rámci pravidelné lekce muzikoterapie.

Archeologové v Opavě objevili středověké sídliště i velmi vzácnou poutní láhev

20. listopadu 2024 19:13 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

Na budoucí stavbě jižního obchvatu Opavy od léta probíhal archeologický výzkum. A přinesl vzácné objevy. Vedle velmi dobře dochovaných pozůstatků germánského osídlení z mladší doby římské byl velkým překvapením objev středověkého sídliště.

V centru Ostravy už stojí vánoční strom. Má 11 metrů a přijel ze Svinova

20. listopadu 2024 12:07 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Vánoční strom, který se letos stane ozdobou Ostravských Vánoc to měl tentokrát jen kousek. Darovala ho totiž rodina, která žije v ostravském obvodu Svinov. Na jeho usazování na Masarykovo náměstí se pyšný majitel přišel osobně podívat.

Město pořídilo nové kotce do orlovského psího útulku

20. listopadu 2024 16:15 | Orlová | Monika Ociepková | Orlovský miniexpres

Orlovský útulek dokončuje realizaci nových moderních kotců v místním útulku, které výrazně zlepší podmínky pro toulavé a opuštěné psy.

Muž obviněný z krádeží a sprejování v Karviné čelí až pěti rokům vězení

Včera 13:08 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Třiatřicetiletý muž byl obviněn z pěti skutků majetkového charakteru a vandalismu, kterých se měl dopustit od března do září letošního roku v Karviné. Škoda způsobená krádežemi, poškozením majetku a vandalismem dosáhla téměř 300 tisíc korun. Muži hrozí až pět let vězení. Jeho jednatřicetiletý společník čelí obvinění z vloupání a hrozí mu až tři roky vězení.

Pádem ze střechy si muž v Ostravě přivodil těžká zranění

Včera 11:33 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Z výšky odpovídající 4. patru spadl v úterý večer muž, který v Mariánských Horách pracoval na střeše. Záchranáři ho museli na místě uvést do umělého spánku, zafixovat a převézt na urgentní příjem fakultní nemocnice.

Vedení MS kraje poděkovalo složkám IZS za zásahy a pomoc při povodních

Poprvé a naposledy po zářijových povodních v neděli vyjel parní vlak na Osoblažské úzkokolejce. Vypraven byl čistě pro členy IZS, kteří při povodních pomáhali ze všech sil. Zachraňovali jak lidské životy, tak jejich obydlí.

CISO ocenilo medailisty a národní rekordmany

Centrum individuálních sportů Ostrava podporuje reprezentanty v individuálních sportech v MS kraji a tato podpora se vyplatila i v roce 2024. Na slavnostním setkání tak CISO mohlo ocenit ty nejúspěšnější.

Policisté hledají zloděje, který v prodejně ukradl hodinky

Včera 8:42 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Nápadně tlustý muž procházející Ostravou s cestovním kufrem se před časem zastavil v prodejně s hodinkami, kde se mu jeden vystavený kousek zalíbil natolik, že si ho odnesl, aniž by za něj zaplatil. Proti krádeži byl lankem chráněn pouze náramek, ze kterého zloděj hodinky nepozorovaně sejmul.

Policisté a příbuzní pohřešovali ženu z Jablunkova, našli ji v pořádku

Včera 12:05, vydáno 20. listopadu 2024 12:55 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Naposledy v neděli 17. listopadu byli rodinní příslušníci v kontaktu se ženou z Jablunkova. Od pondělka se už jim neozývala a nikdo nevěděl, kde se nachází. Ve čtvrtek bylo pátrání odvoláno, když byla žena nalezena.

DOPRAVNÍ REVUE: Delegace z Moravskoslezského kraje zamířila do Francie kvůli stavbě vysokorychlostní trati
Vydáno 24. listopadu 2023 14:28, Celý MS kraj, Lukáš Zavadil
Vysokorychlostní trať. Téma, které je v Moravskoslezském kraji skloňováno už delší dobu. Samotný projekt je v pokročilém stádiu přípravy. Právě proto zástupci regionu před několika dny vyrazili na exkurzi do Francie.

Země, která má s vysokorychlostními tratěmi bohaté a dlouhé zkušenosti. Vlaky TGV, které tu křižují plochu několikanásobně větší než Česko, jezdí rychlostí více než 300 kilometrů za hodinu.

Osobní zkušenost s vysokorychlostními tratěmi - ať už v samotných vlacích nebo například v okolí nádraží. Nebo třeba přijetí na radnici v Remeši. To vše bylo obsahem exkurze, které se zúčastnili zástupci Moravskoslezského kraje a jednotlivých obcí, u kterých trať v budoucnu v našem regionu povede. Iniciátorem této akce byl Spolek pro přijatelný život kolem dálnic.

Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Sdružuje i města, přes která půjde vysokorychlostní trať a má opravdu velkou zkušenost s napáchanými chybami při stavbě dálnice a Prodloužené Rudné. My jsme se proto rozhodli, že prostě musíme v té projekční fázi VRT táhnout za jeden provaz.”

V delegaci právě proto byli i zástupci Správy železnic nebo lidé, kteří v současné době intenzivně pracují na přípravné fázi celého projektu.

Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “My jsme od začátku deklarovali, že budeme spolupracovat s obcemi a snažíme se to držet. Dochází sice k některým neshodám a ke zdržením, ale ukazuje se, že ta otevřenost se vyplácí. Věříme, že my rozumíme projektování železničních staveb v celé té škále profesí a naopak obce vědí, jaké mají zájmy a rozumí tomu území.”
Marek Pinkava, náměstek ředitele stavební správy VRT: “Moravskoslezský kraj má tu výhodu, že trasa VRT je dlouhodobě poměrně stabilizovaná, nebyly tam diskuze o příliš velkém množství variant. Ta trasa je navržena tak, že kopíruje dálnici D1, případně existující trať a v té krajině už nevytváří nějakou novou stopu. Projektový návrh na některých úsecích už se blíží ke svému záměru, zpracovává se dokumentace vlivu na životní prostředí a proces EIA bychom chtěli zahájit ještě v tomto roce.”

S budováním trati, což představuje jednu z největších výzev celého projektu, mají bohaté zkušenosti třeba v malé obci Saint-Jean-Saverne. Naše delegace tam zavítala na poměrně obsáhlou diskuzi.

Jean Goetz, starosta obce Saint-Jean-Saverne: “Rozhodně největší zátěž v průběhu výstavby vysokorychlostní trati pro nás představovala nákladní doprava při ražbě v tunelu. Vytěžilo se zde obrovské množství písku a ten bylo nutné dopravovat nákladními vozy územím naší obce. Pro nás toto byla hlavní zátěž. Pokud jde o omezení třeba na místních komunikacích, tak musím uznat, že to bylo velmi dobře ošetřeno. Obcím, které budou do budoucna vystaveny projektu podobnému tomu u nás, tak je třeba zdůraznit, že se jedná opravdu o strategický projekt, který bylo potřeba zrealizovat.”
Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “Ta stavba bude probíhat po dobu několika let. Musí se nejdříve udělat přeložky silničních sítí. V úseku Jistebník-Polanka-Svinov bude zrušeno sedm stávajících přejezdů na stávajícím koridoru. Poté se vybudují silniční nadjezdy tak, aby se mohly nadjezdy zprovoznit a teprve poté se bude budovat VRT. Stejná situace nastává v souběhu s dálnicí a jsou to samozřemě velké objemy materiálu. Budou zřízena velká staveniště a budeme preferovat dopravu ve stopě té vlastní vysokorychlostní tratě a budeme se snažit zajistit dopravu i po železnici, to znamená, že vzniknou i dočasná vlečkoviště.”

Území Moravskoslezského kraje bude trať protínat na zhruba čtyřiceti kilometrech a dotkne se několika měst a obcí. Například u Suchdolu nad Odrou bude mít trať souběh se stávající dálnicí. Zástupci obce mají větší obavu ze stavby než z následného provozu tratě.

Iva Hrabovská (NEZ.), místostarostka Suchdolu nad Odrou: “Ta dálnice už sama o sobě rozděluje Suchdol s Kletnou, takže to bude další zhoršení kvality možná na Kletné, která je rekreační oblast. Ale jak jsem po zkušenosti na této exkurzi zjistila, že to asi není taková hrůza tak, jak si to my představujeme.”
Ivo Šrámek (SNK za další rozvoj Jistebníku), zastupitel Jistebníku: “Viděl jsem, že ty vlaky skutečně nezatěžují okolí, ani nadměrným hlukem ani ničím jiným, protože všude jsou postaveny protihlukové stěny. Samotný hluk od vlaku je v podstatě krátkodobá záležitost vzhledem k velké rychlosti, kterou projede. Já jsem z toho měl obrovsky pozitivní pocit.”
David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Z jedné strany byla dálnice, z druhé VRT. Co dělalo větší hluk? No, byla to dálnice. Ta VRT vlastně hluk nedělala. Byli jsme pod viaduktem, byli jsme u tunelu. Dnes mohou ti starostové přímo občanům říct, jaká skutečně ta zátěž je, protože mají ten osobní zážitek. No a to, co je asi nejdůležitější je, že takto jsme tady zjistili ve Francii, že ta infrastruktura není dělaná jen pro větší aglomerace, aby spojovala jen větší města. Ona opravdu přináší benefity celému kraji.”
Pavel Bochnia (SNK Polanka nad Odrou), místostarosta Polanky nad Odrou: “Myslím si, že to, co jsem tady navnímal, tak určitě s velkou radostí předám našim občanům, protože myslím si, že ta opatření, která jsou navržena, tak jsou ku prospěchu.”
Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Já si myslím, že my se tady máme opravdu strašně moc co učit. A hlavně mě tady dnes nejvíce zaujala ta projekční fáze. To životní prostředí, to, co se dá do té přírody vrátit. Jakým způsobem se s tím má pracovat dál.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “Za námi teď bude odjíždět TGV, které pojede do Paříže. Včera jsme s ním svezli do Champagne a vzdálenost přes 300 kilometrů jsme ujeli za hodinku a pár drobných, takže opravdu to má význam. Moravskoslezský kraj podporuje i tuto aktivitu starostů a sdržení, kteří to všechno viděli. Viděli i v praxi a slyšeli od místních municipalit, jakým způsobem se chovali stavitelé, Francouzské dráhy. Opravdu mám pozitivní dojmy a je nádherné. Starostové z toho byli unešeni, vědí, že to přinese do kraje práci, že tam budou další příležitosti.”
František Kopecký, metodik Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Program, který jsme připravovali, se nám podařilo naplnit a tím pádem také zodpovědět na dotazy, které naši občané vlastně při přípravě VRT mají. To je asi ta největší deviza celé naší výpravy.”

Podle Správy železnic by stavba mohla začít v letech 2026 až 2027. Uvedení do provozu připadá v úvahu v roce 2032. Další podrobnosti projektu vysokorychlostní trati Moravská brána 2 najdete na webových stránkách správy železnic. Najdete zde i odkaz na GIS portál pro komunikaci s veřejností, kde můžete zanechat jakýkoliv námět nebo připomínku.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000040270/dopravni-revue-delegace-z-moravskoslezskeho-kraje-zamirila-do-francie-kvuli-stavbe-vysokorychlostni-trati