Spektrum talentů. To je název jedinečné nové soutěže, která má za cíl odhalit a prezentovat nevšední schopnosti žáků základních škol. Konkrétně organizujících škol Františka Formana a Volgogradské. Soutěži předcházely tzv. Dny talentů na obou školách.
Jana Jeřábková, ředitelka ZŠ Volgogradská: „Talentová soutěž je takovou třešničkou na dortu, celoroční spolupráce základní školy Formana a Volgogradské. /// My se staráme o zajištění badatelské oblasti, což je přírodovědná a chemická a potom té kreativní. Dnes budou děti soutěžit v tom, co získali, jaké zkušenosti nabili a budou mít za úkol vytvořit nějaké živočichy z přírodnin, které jsme nalezly v přírodě teďka na podzim.“
V první části soutěže ale žáci prezentovali své výtvory a výstupy z oblastí technika, rétorika a jazyky.
Petr Krol, manažer talentového projektu: „První takovou částí, kterou vystupovali žáci, tak byla oblast techniky, kde se vlastně celoročně zdokonalovali jak v modelování různých 3D výtvorů, potom prostřednictvím 3D tiskáren a i 3D skenerů tiskly teda tyto modely. A druhou větví té techniky byla robotika, s tím, že tam zase stavili robotické stavebnice, učili se je programovat a celkově s nimi pracovali, tak aby byli schopni předvést nějaký výrobek. Další tou oblastí je oblast rétoriky. Tam se teda děti zdokonalovaly v řečnictví, v prezentování, obecně měli teda za úkol vytvořit nějaký výrobek, takže tam byla i část taková kreativní, ale tím jádrem vlastně celkově tady toho programu bylo to, že měli hlavně hovořit a umět prezentovat.“
Petr Krol, manažer talentového projektu: „A tou třetí oblastí, tak to je oblast jazyků s tím, že tam se nejvíc samozřejmě promítala angličtina, ale obecně se žáci vlastně zaměřovali na celou zeměkouli, to znamená, že určitě brousili i do různých dalších zemí, nejenom tam, kde se učí anglicky a vlastně si chystali takový výstup, který je ve formě divadelního představení, kde budou prezentovat jednotlivé země, které si vybrali.“
Štěpán Hrenčík, účastník soutěže: „Tak my jsme se připravovali docela dlouho, měli jsme v plánu jiný projekt, ale celé jsme to přechopali, protože by to trvalo strašně dlouho na vytisknutí a nakonec jsme se domluvili, že by byl třeba dobrý stojánek na telefon nebo prostě nějaký reproduktor, ale jelikož jsou reproduktory drahé, tak jsme udělali nějakou levnější variantu.“
Petr Krol, manažer talentového projektu: „Soutěž vyhodnocují poradci, kde máme takového cenného hosta, paní Čaputovou, která je z Národního pedagogického institutu a je vnímána samozřejmě jako expertka pro nadání a pro talent. Nicméně není sama v té porotě, je tam ještě pan ředitel Štalmach, paní ředitelka Jeřábková a máme tam i dvě maminky jako zastoupení z řad rodičů, jak z Formanky, tak z Volgogradské.“
Martina Čaputová, porotkyně soutěže: „Při hodnocení talentu? My to máme předepsáno ve formuláři, na co se máme zaměřit. Ale samozřejmě každý máme nějakou preferenci, která začíná už tím prvním dojmem. Když vidíte čtyři děti v různém věku, že přijdou, mají tu odvahu a přijíždí se svým nápadem a vynálezem na podium, tak už to vás pozitivně osloví. A už tehdy máte trošku potíž s tím ty děti hodnotit. Protože každý ten tým vidíte jako skupinku úplně báječných dětí, které něco báječného vykonaly a celou tu práci předtím vlastně nevidíte.“
Letos se jednalo o první ročník soutěže. Obě školy chtějí ve spolupráci ale pokračovat i příští rok.
Jana Jeřábková, ředitelka ZŠ Volgogradská: „Máme takovou myšlenku, že bychom chtěli tu spolupráci trošku upgradovat. Chtěli bychom se zabývat problémy dnešní doby a vzít to z různých spekter pohledů a analyzovat situaci jako třeba odlesňování nebo povodně z širokého spektra. I ty děti, které jsou různě talentované, by se k tomu vyjadřovali.“
Akce i celoroční spolupráce mezi oběma školami byla podpořena magistrátem města Ostravy, a to v rámci projektu Talent Management.