Málokterý záměr vzbuzuje v Ostravě tolik ohlasu a protichůdných názorů. Město oprášilo projekt, který má do města přivést ekologickou, turisticky zajímavou a v budoucnu i finančně soběstačnou dopravu.
"Je to něco, co navazuje na historickou tradici Ostravy s tím rozdílem, že už nebude vozit uhlí, ale lidi," říká primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO 2011).
Ostrava sází na turisty, industriální odkaz, ale i na budoucnost, která už nebude postavena na uhlí a oceli. Studie proveditelnosti jasně ukázala, že lanovka může v Ostravě spojit hlavní turistické cíle a centrum města.
"Představa toho plutí mezi zemí a nebem nad Ostravou je pro mě tak jímavá, tak krásná, že lanovka je pro mě srdeční záležitost," vysvětluje svou náklonnost k projektu zpěvák Jaromír Nohavica.
Projekční práce chce město zahájit během roku 2018. O dva roky později by mohla začít vznikat prostřední trasa lanovky - z Dolní oblasti Vítkovice k ZOO. Právě tato cesta by v lanovce trvala 11,5 minuty.
"Je třeba se připravit na to, že tady v roce 2020 skončí evropské fondy, takže těch peněz na tyto účely tady už nebude mnoho. Jsou tady ale investoři, kteří by mohli být schopni toto zvládnout," míní hejtman MS kraje Ivo Vondrák (ANO 2011).
"Město to bude muset postavit ze svého nebo pro to získat investora," dodává Macura.
Je možné, že Ostrava nabídne investorům jen kompletně zpracovaný projekt k následné stavbě a provozu lanovky. Tento model je běžný i v zahraničí.