Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Břehy řeky Ostravice propojí v Ostravě nový most architekta Romana Kouckého

Ostrava-město |

Ostrava chystá spolu s Moravskoslezským krajem stavbu nového mostu přes řeku Ostravici. Nahradit by měl stávající dosluhující most v ulici Na Karolině. Nový most má ambici stát se architektonickou dominantou území. Navrhne ho totiž architekt Roman Koucký, autor Mariánského mostu v Ústí nad Labem nebo Trojského mostu v Praze.

Současný most, který tvoří propojení mezi ulicemi 28. října a Frýdecká, už je ve špatném technickém stavu. Zároveň je kapacitně předimenzován a původně se měl rekonstruovat. Ostrava ale projevila zájem vnést do připravovaného projektu rekonstrukce vyšší architektonickou hodnotu. Výsledkem jednání s krajem je dohoda o stavbě nového mostu, namísto rekonstrukce stávajícího. Nový most bude mít městský charakter a stane se rozpoznatelnou dominantou území.

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora: "Most na Karolině se nachází v území, které bylo dlouho možné vnímat jako území nikoho. Již nyní ale vidíme obrysy budoucí celistvé zástavby, nové čtvrti. Naším přáním je, aby nový most nebyl jen dopravní spojkou, ale stal se přirozenou součástí této čtvrti, architektonickou dominantou obdobně jako je most Miloše Sýkory a zároveň aby tvořil příjemnou spojku pro pěší, cyklisty a automobily mezi levým a pravým břehem řeky."

Zpracování návrhu a projektové dokumentace se zhostil tým v čele s prof. Ing. arch. Romanem Kouckým. Nabídka firmy koucky-arch.cz s.r.o. zvítězila ve výběrovém řízení vyhlášeném Městským ateliérem prostorového plánování a architektury (MAPPA). 

Zuzana Kotyzová, mluvčí MAPPA: "Profesor Koucký patří k nejuznávanějším současným českým architektům. Jeho profesní záběr sahá od pedagogické činnosti, přes územní plánování, až po vlastní projekční činnost. Dlouhodobě se zabývá také navrhováním mostů. K jeho nejznámějším realizacím patří Mariánský most v Ústí nad Labem nebo Trojský most v Praze."
Jaroslav Kania, náměstek hejtmana MSK: "Moravskoslezský kraj spravuje více než jedenáct set mostů v regionu. Jen v Ostravě jich máme na starost více než sto šedesát. Jedním z nich je i most přes Ostravici poblíž Černé louky. Jeho technický stav už zásah vyžaduje, takže jsme velmi uvítali návrh Ostravy pojmout jeho opravu, dá se říci, velkolepě. Můžeme se tak těšit na novou architektonicky velmi zajímavou stavbu, kterou ocení nejen řidiči a cyklisté, ale i pěší. Jsem velmi zvědavý na první návrhy týmu architekta Kouckého, který má s urbanistickými moderními mosty ve velkých městech zkušenosti."

Díky svému městskému charakteru by měl nový most lépe zdůraznit vjezd do centrální oblasti města skrze intenzivně se rozvíjející část Moravské Ostravy. Pod mostem vzniká pěší zóna, v blízkosti předmostí vyrůstá na moravském břehu univerzitní kampus a územím bude procházet nová ul. Univerzitní, která spojí Smetanovo náměstí s Trojhalím Karolina. Bezproblémové propojení všech záměrů v území s projektem nového mostu koordinuje ateliér MAPPA, který se různou měrou podílí či sleduje další probíhající projekty.

Ondřej Vysloužil, ředitel MAPPA: "Očekávám, že most nejenže dotvoří území na rozhraní Černé louky a Karoliny, ale že se stane impulzem pro pozvolný rozvoj navazující oblasti Slezské Ostravy, která může být zajímavým protikladem urbanizovaného centra."

Projekt nového mostu klade důraz jak na estetiku, tak na vhodné dopravní řešení. Pro most městského charakteru je žádoucí, aby konstrukce mostu byla elegantní a stala se vizuálně rozpoznatelným prvkem veřejného prostoru.

Zuzana Kotyzová, mluvčí MAPPA: "Most překlene vzdálenost 85 metrů za využití dolní mostovky s konstrukcí nad vozovkou. Jeho šířka bude přibližně 16,5 m a nabídne oddělené prostory pro vedení automobilové, cyklistické i pěší dopravy v obou směrech. Neméně důležitý bude i vzhled podmostí, které se stane součástí nábřežní promenády podél řeky Ostravice."

Aktuálně probíhají setkání zástupců projekčního týmu se zadavatelem a dalšími dotčenými aktéry v území. Cílem setkání je zpřesnění zadání a vytvoření návrhu, který bude co nejvíce splňovat požadavky a představu města i kraje. První návrh mostu bude představen na konci června 2021. Finální podoba investičního záměru bude hotova do konce srpna 2021. Následovat budou další projekční práce. Samotná realizace stavby se předpokládá v letech 2023-2024.

Nahlásit chybu


Tragický únik oxidu uhelnatého v Krnově, podařilo se zachránit jednu osobu, druhá bohužel zemřela

Dnes 10:44 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

V pátek 4. října 2024 složky IZS u úniku oxidu uhelnatého v jednom z bytů. Na místě byly nalezeny dvě osoby v bezvědomí. Zatímco jednu osobu se podařilo zachránit, druhá bohužel zemřela. Oxid uhelnatý je smrtelně nebezpečný plyn, který vzniká při nedokonalém hoření a hasiči apelují na používání detektorů.

Hnutí ANO bude v Moravskoslezském kraji vládnout s koalicí SPD, Trikolory a strany PRO

Dlouho očekávaný povolební okamžik je tady. Kdo bude vládnout MS regionu oznámilo vítězné ANO v pátek odpoledne.

Dobrá zpráva pro bikery. Síť stezek v karvinském Černém lese je konečně legální

Datum 28. září se zapíše do historie oddílu karvinských bikerů jako jeden z nejvýznamnějších dnů. Oficiálně se jim podařilo zprovoznit síť stezek plnou trailů , kterou právě v tento den slavnostně otevřeli.

Ostravský magistrát je opět nejpřívětivější v MS kraji. V anketě zvítězil už pošesté

Ostravský magistrát se stal opět vítězem ankety o nejpřívětivější úřad v Moravskoslezském kraji. Soutěž každoročně vyhlašuje Ministerstvo vnitra České republiky. Podle primátora města Jana Dohnala mají na ocenění velkou zásluhu zaměstnanci, kteří svou práci odvádějí nadstandardně.

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji jde do opozice, s vítězným hnutím ANO se neshodla

Včera 14:57 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Koalice SPOLU v Moravskoslezském kraji po jednáních s hnutím ANO míří do opozice. Podle lídra Radka Kani jsou podmínky, které si ANO stanovilo, v rozporu s hodnotami a programem koalice. SPOLU se stane kritickou, ale konstruktivní opozicí nové krajské vlády.

Do Opavy po povodních stále nejezdí vlaky. Trať z Ostravy do Opavy by měla být obnovena v půlce října

Do Opavy stále nejezdí vlaky. Povodeň poničila železniční trať z Opavy ve směru na Ostravu i na Krnov a také z Opavy do Malých Hoštic a dále do Kravař. Místo vlaků tak cestující přepravují autobusy.

Poruba pracuje na novém strategickém plánu. Podílet se na něm budou odborníci i široká veřejnost

V Ostravě-Porubě teď pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030 s přesahem do roku 2040. Zapojit se do něj může i široká veřejnost a jeho cíle by měl obvod plnit nehledě na tom, kdo bude v jeho vedení.

Škody na majetku Ostravy-Přívozu za 130 milionů. Jedna škola je stále bez tepla

Nefunkční topení na základní škole i omezení v domě s pečovatelskou službou. Centrální ostravský obvod řeší postupně škody, které napáchala povodeň v části Přívoz. Bojuje se hlavně s časem, aby bylo všechno uklizeno, vysušeno a opraveno, než začne zima.

Slezská bude mít velkokapacitní kulturní dům, stavět by se mohlo začít na jaře

Slezská Ostrava bude mít vlastní velkokapacitní kulturní dům a ani větší akce už se tak nebudou muset konat mimo obvod. Stavba Multifunkčního domu v Muglinově sice momentálně stojí kvůli neshodám se zhotovitelem, už na jaře by se ale mělo znovu pokračovat v práci.

Studénka pokračuje v opravách starého zámku, střechu znovu pokrývá břidlice

Starý zámek ve Studénce město obnovuje postupnými kroky už několik let. Prioritou je oprava střechy. Na rekonstrukci památkově chráněného objektu se daří získávat dotace z Ministerstva kultury.

Kuchaři z Koblova se odreagovali od povodní na druhém ročníku Gulášfestu

Přestože se povodně dotkly většiny obyvatel Koblova a spoustu z nich připravily o vybavení domovů, o oblíbený Gulášfest se Koblované připravit nenechali. Místní tak dali jasně najevo, že se s nepříjemnými okolnostmi umí vypořádat. Pro některé z nich pak byla akce symbolem návratu k normálnímu životu.

Poruba pracuje na novém strategickém plánu. Podílet se na něm budou odborníci i široká veřejnost

V Ostravě-Porubě teď pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030 s přesahem do roku 2040. Zapojit se do něj může i široká veřejnost a jeho cíle by měl obvod plnit nehledě na tom, kdo bude v jeho vedení.

Noc vědců přírodovědecké fakulty se vrátila do Slezské Ostravy, návštěvnost byla enormní

Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity se připojila k vědeckým pracovištím dvou desítek českých vysokých škol a dalších institucí a přivítala stovky návštěvníků na letošní Noci vědců. Oproti loňskému roku se zájemcům představila ve vlastních prostorách na slezskoostravském Hladnově.

Starostka Ostravy-Poruby poděkovala všem lidem, kteří pomáhali s následky povodně

3. října 2024 19:07 | Ostrava-Poruba | Yvona Fajtová | Expres Ostrava-Poruba

Zářijová ničivá povodeň opět ukázala, že lidé mají velká srdce. Vytopeným Porubanům pomáhaly stovky lidí, hasiči, řada firem i zaměstnanci radnice. Patří jim za to velký dík.

Bývalý slavný fotbalista Tomáš Ujfaluši pomohl klubu 1. FC Poruba s náborem dětí

3. října 2024 18:56 | Ostrava-Poruba | Yvona Fajtová | Expres Ostrava-Poruba

Fotbalový klub 1. FC Poruba hledá nové kluky a holky. Uspořádal proto nábory nových fotbalových hvězdiček. Přijít mohl každý, kdo má chuť sportovat.

Břehy řeky Ostravice propojí v Ostravě nový most architekta Romana Kouckého
Vydáno 15. května 2021 18:23, Ostrava-město, Jiří Cileček
Ostrava chystá spolu s Moravskoslezským krajem stavbu nového mostu přes řeku Ostravici. Nahradit by měl stávající dosluhující most v ulici Na Karolině. Nový most má ambici stát se architektonickou dominantou území. Navrhne ho totiž architekt Roman Koucký, autor Mariánského mostu v Ústí nad Labem nebo Trojského mostu v Praze.

Trojský most v Praze dle návrhu R. Kouckého; ZDROJ: Roman Koucký

Současný most, který tvoří propojení mezi ulicemi 28. října a Frýdecká, už je ve špatném technickém stavu. Zároveň je kapacitně předimenzován a původně se měl rekonstruovat. Ostrava ale projevila zájem vnést do připravovaného projektu rekonstrukce vyšší architektonickou hodnotu. Výsledkem jednání s krajem je dohoda o stavbě nového mostu, namísto rekonstrukce stávajícího. Nový most bude mít městský charakter a stane se rozpoznatelnou dominantou území.

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora: "Most na Karolině se nachází v území, které bylo dlouho možné vnímat jako území nikoho. Již nyní ale vidíme obrysy budoucí celistvé zástavby, nové čtvrti. Naším přáním je, aby nový most nebyl jen dopravní spojkou, ale stal se přirozenou součástí této čtvrti, architektonickou dominantou obdobně jako je most Miloše Sýkory a zároveň aby tvořil příjemnou spojku pro pěší, cyklisty a automobily mezi levým a pravým břehem řeky."

Zpracování návrhu a projektové dokumentace se zhostil tým v čele s prof. Ing. arch. Romanem Kouckým. Nabídka firmy koucky-arch.cz s.r.o. zvítězila ve výběrovém řízení vyhlášeném Městským ateliérem prostorového plánování a architektury (MAPPA). 

Zuzana Kotyzová, mluvčí MAPPA: "Profesor Koucký patří k nejuznávanějším současným českým architektům. Jeho profesní záběr sahá od pedagogické činnosti, přes územní plánování, až po vlastní projekční činnost. Dlouhodobě se zabývá také navrhováním mostů. K jeho nejznámějším realizacím patří Mariánský most v Ústí nad Labem nebo Trojský most v Praze."
Jaroslav Kania, náměstek hejtmana MSK: "Moravskoslezský kraj spravuje více než jedenáct set mostů v regionu. Jen v Ostravě jich máme na starost více než sto šedesát. Jedním z nich je i most přes Ostravici poblíž Černé louky. Jeho technický stav už zásah vyžaduje, takže jsme velmi uvítali návrh Ostravy pojmout jeho opravu, dá se říci, velkolepě. Můžeme se tak těšit na novou architektonicky velmi zajímavou stavbu, kterou ocení nejen řidiči a cyklisté, ale i pěší. Jsem velmi zvědavý na první návrhy týmu architekta Kouckého, který má s urbanistickými moderními mosty ve velkých městech zkušenosti."

Díky svému městskému charakteru by měl nový most lépe zdůraznit vjezd do centrální oblasti města skrze intenzivně se rozvíjející část Moravské Ostravy. Pod mostem vzniká pěší zóna, v blízkosti předmostí vyrůstá na moravském břehu univerzitní kampus a územím bude procházet nová ul. Univerzitní, která spojí Smetanovo náměstí s Trojhalím Karolina. Bezproblémové propojení všech záměrů v území s projektem nového mostu koordinuje ateliér MAPPA, který se různou měrou podílí či sleduje další probíhající projekty.

Ondřej Vysloužil, ředitel MAPPA: "Očekávám, že most nejenže dotvoří území na rozhraní Černé louky a Karoliny, ale že se stane impulzem pro pozvolný rozvoj navazující oblasti Slezské Ostravy, která může být zajímavým protikladem urbanizovaného centra."

Projekt nového mostu klade důraz jak na estetiku, tak na vhodné dopravní řešení. Pro most městského charakteru je žádoucí, aby konstrukce mostu byla elegantní a stala se vizuálně rozpoznatelným prvkem veřejného prostoru.

Zuzana Kotyzová, mluvčí MAPPA: "Most překlene vzdálenost 85 metrů za využití dolní mostovky s konstrukcí nad vozovkou. Jeho šířka bude přibližně 16,5 m a nabídne oddělené prostory pro vedení automobilové, cyklistické i pěší dopravy v obou směrech. Neméně důležitý bude i vzhled podmostí, které se stane součástí nábřežní promenády podél řeky Ostravice."

Aktuálně probíhají setkání zástupců projekčního týmu se zadavatelem a dalšími dotčenými aktéry v území. Cílem setkání je zpřesnění zadání a vytvoření návrhu, který bude co nejvíce splňovat požadavky a představu města i kraje. První návrh mostu bude představen na konci června 2021. Finální podoba investičního záměru bude hotova do konce srpna 2021. Následovat budou další projekční práce. Samotná realizace stavby se předpokládá v letech 2023-2024.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000025541/brehy-reky-ostravice-propoji-v-ostrave-novy-most-architekta-romana-kouckeho