Pořadatelem odborného setkání byla společnost KONSTRUKCE Media, s. r. o. Záštitu nad konferencí převzali JUDr. Rudolf Blažek, 1. náměstek primátora hlavního města Prahy a Centrum dopravního výzkumu v. v. i. Hlavními partnery se staly společnosti Jihoměstská parkovací a. s. a M.O.Z. Consult s. r. o. Mediálního partnerství se zhostily časopisy KONSTRUKCE a SILNICE ŽELEZNICE.
Konference si kladla za cíl nastartovat efektivní proces, který napomůže výměně a sdílení užitečných informací zejména pro orgány místní správy a samosprávy.
Program byl rozdělen do čtyř na sebe logicky navazujících, ucelených bloků:
- Podmínky řešení dopravy v klidu v ČR
- Praktické příklady řešení dopravy v klidu v ČR
- Uplatnění moderních technologií a systémů při řešení dopravy v klidu v ČR
- Vize dalšího rozvoje dopravy v klidu v ČR.
Moderátorem akce byl Ing. Petr Odrobina, který na úvod sdělil: „Tato konference si klade za cíl „zasít" pravidelnost do pořádání událostí s tématikou doprava v klidu."
„Pražané mají problémy s parkováním od konce 60. let," řekl Ing. Jan Heroudek, ředitel Odboru dopravy Magistrátu hl. m. Prahy a dodal: „Pokud by vzešly nějaké zásadní závěry z této konference, tak bychom se je snažili řešit odpovídajícím způsobem."
V moderních prostorách konferenčního centra zaznělo 14 odborných přednášek. Z prvního bloku, věnovaného „pravidlům hry" v oblasti dopravy v klidu, jmenujme například příspěvek JUDr. Daniela Chamráda (Advokátní kancelář Chamrád - Laušmanová), který byl věnován legislativním podmínkám a předpisům, které provázejí procesy řešení dopravy v klidu, zejména týkající se zavádění a provozu zón placeného stání a budování garážových objektů.
„Je třeba si především uvědomit, že neexistuje žádná jednotná, kodifikovaná úprava dopravy v klidu. Doprava v klidu je jev, kterého se dotýká řada právních předpisů. To, co činí největší potíže, jsou právě kombinace právních předpisů, které na jedné straně něco dovolují, něco zakazují, v dalším případě upravují řešení, ke kterým lze takto dospět," upřesnil JUDr. Chamrád. Rovněž se vyjádřil i k v praxi velmi komplikovaným právním vztahům, týkajících se praktického provozu zón placeného stání, činnosti obecní policie a provozovatelů zón placeného stání.
Ing. Petr Kvaš, předseda Kolegia ředitelů městských policií statutárních měst, předestřel přehled postupů městských policií při řešení přestupků v oblasti dopravy v klidu, předložil počty parkovacích míst a systémy parkování v jednotlivých městech ČR.
„Městem, které nejvíce reguluje svou dopravu - má nejvíce regulovaných parkovacích míst na obyvatele - je Chomutov, následuje Praha a třetí místo zaujímá Děčín. Nejméně regulují svou dopravu Havířov, Zlín, Opava a Přerov," řekl Ing. Kvaš.
V bloku přednášek, věnujících se praktickým příkladům řešení dopravy v klidu, zazněly zkušenosti v podmínkách Prahy, její městské části Prahy 11 - Jižního Města, Plzně a Statutárního města Opavy.
O řešení parkování v největším sídlišti v Praze - Jižním Městě hovořil Ing. arch. Jan Kábrt, vedoucí odboru územního rozvoje z Úřadu městské části Praha 11.
„Na základě provedené studie mohu s čistým srdcem sdělit, že na Jižním Městě je dostatek parkovacích míst. Problém je v tom, že každý chce parkovat pod svým oknem," uvedl Jan Kábrt.
„Samotný parkovací dům je určité řešení parkovací situace. Dává smysl tehdy, jestliže je začleněn do povrchového parkovacího systému," řekl Michal Tesař (Newton Business Development, a. s.) k výstavbě parkovacího domu s komerčními prostory Rychtářka - Plzeň, jednoho z prvních PPP projektů řešení dopravy v klidu v ČR.
O uplatnění moderních technologií a systémů při řešení dopravy v klidu přednášeli odborníci ve čtvrtém, předposledním bloku přednášek. Příspěvek Ing. Dany Juráškové (VINCI park CZ a.s.) přinesl pohled z praxe největšího parkovacího operátora s řešením parkování v Evropě.
„Parkování je služba, nevydělá si na sebe. Nemělo by být zadarmo," zdůraznila Ing. Jurášková. „Není pravda, že čím jsou garáže větší, tím lépe. Ze zkušenosti víme, že nejvhodnější kapacity parkovišť se pohybují okolo 300 - 400 parkovacích stání. Garáže, které výborně fungují, mají obsazenost 15 %," dodala Ing. Jurášková.
Projekt Český Krumlov, jediný kompaktní informační systém na parkoviště použitý v podmínkách ČR, představil mimo jiné Ing. Milan Zelenka, ředitel společnosti DESIGNA Parking & Acces s.r.o.
„Díky tomuto systému má řidič možnost se rozhodnout, jaké parkoviště ve městě použije," podotkl Ing. Zelenka.
V rámci posledního přednáškového bloku se Ing. Ondřej Myška, ředitel Jihoměstské parkovací a.s., zabýval další vizí rozvoje dopravy v klidu, nastínil možné cesty k založení profesní organizace doprava v klidu.
„Ke vzniku myšlenky založit parkovací asociaci přispěl příklad úspěšného fungování Slovenské parkovací asociace. Je třeba zdůraznit, že společným cílem evropských asociací, které jsou již ustanoveny, je tlak na Evropskou unii prostřednictvím Evropské parkovací asociace na přidělení dotačních programů pro řešení dopravy v klidu. Asociace by měla jednotlivé problémy shromažďovat analyzovat a poté navrhnout řešení ve smyslu obecné aplikace," sdělil Ing. Ondřej Myška.
„To, kdy a zda vůbec parkovací asociaci založíme a kolik bude mít členů, záleží na diskuzi k této problematice. Zda budeme něco podnikat, napoví budoucnost," uzavřel Ing. Myška.
„Dopravu v klidu, není dobré nechávat v klidu, ale je třeba ji rázně řešit," sdělil Ing. Milan Taška, předseda Rady asociále Slovenské parkovací asociace, který přítomné seznámil s aktuálním děním na poli slovenské dopravy v klidu.