Lukáš Filip, Vedoucí pobočky Muzeum nákladních automobilů Tatra: „Čeká je vlastně cesta do historie, protože naše expozice zachycuje vlastně výrobu nákladních automobilů Tatra od svého počátku až do současnosti. Vlastně symbolicky, na úvod začínáme kočárem, což taky není typicky nákladní automobil, ale to je vlastně počátek té výroby v Tatře obecně a taky těch nákladních automobilů.“
Radim Zátopek, kurátor muzea: „Stojíme u prvního nákladního automobilu, je z roku 1898 a byl to vlastně 2. vyrobený automobil tady u nás, protože první vyrobený automobil Prezident byl osobní, ale hned vzápětí byl vyroben tady tenhle. Je to vůbec prvopočátek té úspěšné éry výroby nákladních automobilů tady v Kopřivnici.“
Jedním ze základních prvků expozice a značky Tatra obecně je tzv. Tatrovácká koncepce Hanse Ledwinky, který pro Tatru pracoval 40 let.
Radim Zátopek, kurátor muzea: „Historicky se Tatra proslavila zejména tatrováckou koncepcí, což je určitá konstrukce tvořená vzduchem chlazeným motorem, nebo kombinací vzduchem chlazeného motoru, páteřového rámu a výkyvy polonáprav, a ta konstrukce do dneška je základní konstrukcí pro všechny nákladní automobily Tatra s výjimkou jednoho typu.“
Specialitou muzea jsou prvky rozšířené reality, obsahující informace navíc, videa a grafické doplňky pro lepší pochopení vystavených objektů.
Lukáš Filip, Vedoucí pobočky Muzeum nákladních automobilů Tatra: “To co se nám tady fyzicky nedostalo, tak my umíme pomocí technologií dokreslit. Vy si stáhnete buď aplikaci do svého telefonu nebo Vám půjčíme tablet, a chodíte po té expozici, namíříte třeba na plachtu nebo na podvozek, na té plachtě se Vám doplní fotogalerie, videa, na tom podvozku se vám třeba dokreslí autobus a podobně.“
Lucie Kazlepková, edukátorka muzea: „Co umožňuje rozšířená realita tady u nás v muzeu? Kolega mluvil o Tatrovácké koncepci a jejím autorovi Hansi Ledwinkovi, kterého tady můžete vidět na obrázku. Tady můžete vidět ten princip rozšířené reality, kdy jsme se bavili o těch výkyvných polonápravách. Jinak ta rozšířená realita umožňuje spoustu dalších možností, různá videa a podobně. Každopádně tohle je věc, kterou v muzeu máme a poznáte podle značky v rohu plachty, že tam nějaký obsah za tou plachtou je.“
Expozice není řazena pouze chronologicky ale i typově. Najdeme tady proto například část věnovanou hasičským vozům.
Radim Zátopek, kurátor muzea: „Hasičské automobily byly nedílnou součástí výroby od nákladních automobilů a první automobil máme z roku 1909, druhý máme, který byl vyroben roku 1910 a od té doby, dá se říci, že každý typ měl svojí i hasičskou verzi. Tady samozřejmě se dělaly ty podvozky a ty cisterny a tak byly pak záležitostí jiných firem.“
Expozice nabízí i spoustu interaktivních prvků, které zabaví i ty nejmladší návštěvníky.
anketa: „Co se ti tady nejvíce líbilo?“ – „No, asi jak se tam rozsvěcely ty světla no a ten pohyb.“
anketa: „Jak jsme tam mohli malovat pneumatiky a poznávat tvary.
anketa: „Všechno co tady je a taky, jak si můžeš tam na ten papír otisknout ty kola.“ – „A chtěl by sis tady vlézt do nějakého třeba hasičáku?“ – „Spíš radši do těch vojenských.“
anketa: „My jsme navštívili tady to muzeum vlastně celá rodina. To jsou moji vnuci. A vlastně velice je zajímají ty náklaďáky. To doma si hrajou s náklaďákama. Ty staré auta to člověk jen tak nevidí, takže i já jsem spokojený, že konečně člověk vidí nějaké starší auta, protože jsem vyučený automechanik, takže vím, co to obnáší.“
Nový kabát čeká i Technické muzeum Tatra s expozicí osobních automobilů. Rekonstrukce by měla začít už na konci tohoto roku
anketa: „Na první pohled jsem určitě pro osobní automobily, ale táta sbírá nákladní automobily, takže i tam mám trochu srdíčko.“
V budoucích měsících by se i toto muzeum mělo připojit pod záštitu organizace Muzeum Novojičínska, kam patří i muzeum vozů nákladních. Konečně se tak metaforicky pod jednou střechou znovu sejdou oba typy automobilů, kterými se Tatra proslavila.