Opavská firma Hageman oslavila 90 let své existence. Z prodejny a opravny automobilů se postupem času stala dílna na výrobu a montáž nástaveb na různé typy vozidel. Upravená auta dodávají např. policii, hasičům, nebo drobným živnostníkům.
Nyní se jejich pozornost ubírá směrem k vozidlům na alternativní pohon, který je hudbou budoucnosti a především závazkem Evropské komise snížit emise skleníkových plynů v rámci dohody Green Deal.
Na řadu teď přichází vůz, který zkombinuje výhodné vlastnosti elektropohonů s palivovými články, které budou měnit vodík na elektrickou energii. V současné době spolupracují na vývoji s pražským Českým vysokým učením technickým a ostravskou Vysokou školou báňskou.
Firma Hageman je spolu s třemi desítkami dalších firem a organizací členem vodíkového klastru, jehož vznik vloni inicioval Moravskoslezský kraj. Uskupení má za úkol nahradit energetiku a dopravu založenou na fosilních palivech vodíkovými technologiemi. Prioritou je bezemisní doprava. Důvodem je jednak čistota ovzduší a pak také cena nafty.
A tak se Moravskoslezský kraj začíná přiklánět k vodíku. První krok udělala ostravská společnost Vítkovice, která vloni v létě otevřela ve svém areálu 1. veřejnou vodíkovou plnící stanici. Další se chystají ve Frýdku-Místku a Stonavě.
Mezi Havířovem a Ostravou jezdil před koncem roku v testovacích jízdách vodíkový autobus. Nyní Moravskoslezský kraj připravuje výběrové řízení na dodavatele vlaků na vodíkový pohon. Ty by mohly být nasazeny na Bruntálsku a Krnovsku od roku 2028.