Nastupování a vystupování – nejtěžší okamžik při cestě veřejnou hromadnou dopravou především pro starší lidi, maminky s kočárky nebo tělesně postižené osoby.„Do autobusu, který nízkopodlažní není, musím najet s pomocí cizí osoby. Kdežto do těchto autobusů člověk může najet sám,“ říká David Gorniak, který je po autonehodě 14 let upoután na invalidní vozík.Proto raději jezdil autem. Pokud chtěl ale zůstat v centru, musel složitě řešit parkování. Teď může ovšem přesednout do nízkopodlažních vozů hromadné dopravy. A obávat se nemusí. Do všech autobusů se dostane bez problémů díky bezbariérovému nástupu. V některých případech rozdíl mezi podlahou autobusu a chodníkem doplní plošina. Do vozu tak může pohodlně najet sám, bez cizí pomoci. “My ty hlavní zastávky máme vybudovány tak, že jsou bezbariérové. Ty zastávky, které nejsou takto upraveny, tak řidič vysouvá plošinu, kde vozíčkáři pohodlně najedou, říká mluvčí MDP Opava Jaromír Šimánek. Člověk na vozíčku je tak schopen najet do vozu bez cizí pomoci. Na rozdíl od dřívějška, kdy musel pomáhat řidič, nebo i ostatní cestující. “Je to ušetření času podle jízdního řádu. Kdy řidiči stačí to vozidlo naklonit a vozíčkář je schopen tam najet sám, bez problémů,” pochvaluje si řidič Michal Gilík. Všechny autobusy, které nyní jezdí v Opavě, jsou nízkopodlažní. Trolejbusový vozový park je bezbariérový ze ¾.
Opava má všechny autobusy nízkopodlažní
Opavský dopravní podnik modernizuje svůj vozový park: nejenže zhruba polovinu autobusů využívá jako palivo stlačený plyn, navíc jsou všechny vozy nízkopodlažní. Po městě se tak lépe cestuje vozíčkářům i maminkám s kočárky.