Ještě na podzim se zdálo, že se dopravnímu spojení v kraji blýská na lepší časy: řidiči se radovali z otevření 10ti kilometrového úseku silnice I/11 z Mokrých Lazců do Ostravy, který teď čeká na dokončení, aby spojil moravskoslezskou metropoli s Opavou. Rýsuje se už také stavba východní části severního obchvatu Opavy, na kterou již běží tendr. Ovšem zda se začne stavět ještě letos, nikdo neví. Evropská komise vyžaduje znovuposouzení vlivu stavby na životní prostředí.
Daniel Havlík (ČSSD), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje:
“Evropská komise po nás chtěla, ať EIA novelizujeme. Ze strany ministerstva se tak ale nestalo a dnes jsme k tomu nuceni.”
Pokud by se muselo znovu zjišťovat, jaký vliv stavby na životní prostředí má, zcela jistě by došlo ke zpoždění. V Moravskoslezském kraji se to týka kromě Opavy také obchvatu Frýdku – Místku a Krnova a také třeba prodloužené Rudné. V celé republice je takovýchto staveb pak 64.
Martin Dostál, Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57:
„V některých okamžicích hrozí jednoleté až víceleté zpoždění. Což má negativní dopady na čerpání finanční prostředky z EU tak na oblast stavebnictví.“
Stát se teď snaží vyjednat s Bruselem kompromis tak, aby se u již jednou schválených staveb stanovisko nemuselo měnit a stavět by se pak mohlo začít podle plánu.
Telefonuje: Tomáš Neřold, tiskový mluvčí Ministerstva dopravy ČR:
Jsme připraveni stanoviska ověřit, dokonce zveřejnit veškerou dokumentaci, která s tím souvisí v rámci územního či stavebního řízení, každý se k tomu mohl vyjádřit, ale nikoliv od O opakovat ten proces.
Stát teď jedná s Evropskou komisí.Výsledek bude znám na konci února.