Původně měly být propojeny Mariánské Hory a Brušperk. Plány advokáta Edmunda Palkovského překazila první světová válka. Dráha měla poté vést až do Krmelína a bylo dohodnuto, že bude postavena k jižnímu katastru Hrabůvky. "To se opravdu stalo a 5. října 1930 první tramvaje vyjely z Vítkovic po dnešní Ruské a Závodní ulici do Hrabůvky. Konečnou měly na hranici Hrabůvky a Hrabové, kde je dnes autobusová zastávka Benzina," líčí kronikář MOb Ostrava-Jih Petr Přendík.
Nejprve to byly parní vlaky. Od začátku se ale počítalo s elektrifikací, což se podařilo o necelé čtyři roky později. "Pokud tu původní trať porovnáme s dnešní, tak zásadní rozdíl byl, že ona byla jednokolejná, zatímco dnes je dvojkolejná. Tehdy vedla na levé straně silnice ve směru na Hrabovou," vypráví dál Přendík.
"Pro mě byla tramvaj tenkrát drahá. Jízdenka stála 1 korunu a konečná stanice byla u dnešního hlavního ředitelství Vítkovic. Tam byli i hasiči se svou stanicí. Vagóny se tam převekslovaly. Není to jako dneska, muselo se to udělat ručně přehodit. Tramvaj přejela a pokračovala zpátky," vzpomíná pamětník Antonín Blažek. Pan Antonín Blažek vzpomíná i na to, jak s kamarády jezdil na zadním nárazníku tramvaje nebo že si místo jízdenky za korunu raději koupil s bratrem housku a párek.
"Na té tramvajové dráze docházelo docela často k různým nehodám a příhodám. Ty původní parní vlaky jezdily pouze 20 kilometrů za hodinu, elektrické již třicetikilometrovou rychlostí. Jak stoupala rychlost, narůstal i počet nehod," vysvětluje kronikář Přendík. Se stoupajícím letopočtem se postupně měnila i tvář městských tramvajových linek. Zavzpomínat na atmosféru rozvíjející se dopravy můžete třeba na pravidelných projížďkách historickými vozidly. Dopravní podnik Ostrava plánuje například na 3. prosince pětadvacetiminutovou jízdu okruhem po Hrabůvce se dvěma zastávkami.