Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Ostrava se soustředí na větší bezpečnost cyklistů, přidá pro ně na cesty pruhy

Ostrava-město |

Ostrava pokračuje v realizaci cykloopatření na třídě 28. října – Opavská, v úseku Frýdlantských mostů. Cílem je zvýšit bezpečnost lidí na kolech a rozvíjet tuto formu udržitelné dopravy. Do poloviny června vzniknou v úseku Frýdlantských mostů (konkrétně Poděbradova – Bozděchova) vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty a (ochranné) jízdní pruhy pro cyklisty, které naváží na stávající trasy. Opatření vyjdou na 3 miliony korun.

Městská třída 28. října – Opavská je jednou z nejvýznamnějších tepen v Ostravě, představuje přímé spojení z Moravské Ostravy do Poruby, je dlouhá 12 km. V jejím okolí žije 100 tisíc lidí, kteří na ní tráví čas a pohybují se po ní pěšky, autem, v MHD nebo na kolech. Aktuální opatření je jednou z dílčích etap projektu pro zkvalitnění městské třída 28. října – Opavská a reakcí na dlouhodobý požadavek obyvatel Ostravy na přímé a bezpečnější cyklistické spojení městských částí.

Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Lidé významně favorizují vybudování přímého a kvalitního propojení Poruby s centrem města, nejlépe formou dělených stezek pro chodce a cyklisty, ideálně po obou stranách uličního profilu. Než bude možné tuto preferovanou variantu pro komunikace s vyššími intenzitami automobilové dopravy, a s nejvyšší dovolenou rychlostí 50 km/h uskutečnit (vzhledem k nutným náročnějším stavebním úpravám v rámci budování cyklistické infrastruktury), je k zajištění vyšší bezpečnosti zranitelnějších účastníků silničního provozu zatím volen kompromis v podobě změny dopravního značení, včetně vodorovného dopravního značení, jež vytýčí vyhrazené a (ochranné) jízdní pruhy pro cyklisty."
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora: "Práce na řešení úprav pro cyklisty jsme zahájili v roce 2020, obdobně jako řada dalších vyspělých měst jsme chtěli aplikovat kroky k takovému rychlému řešení, které prostřednictvím nestavebních úprav podpoří cyklistickou dopravu ve městě. Hledání dohody s dotčenými subjekty zabralo dva roky, stále nejsme u konce, ale rozhodně je pozitivní, že jsme nalezli shodu na několika klíčových bodech a větší část trasy již můžeme realizovat. Letos by měla být kompletně zrealizována trasa z centra po vodárnu, nyní probíhá realizace Frýdlantských mostů, jednoho z nejproblematičtějších míst. Ačkoli řešení pro lidi na kolech, kterých aktuálně projede územím několik stovek denně, není zatím na 100 %, tedy fyzicky oddělené, je to určitě posun ke zvýšení jejich bezpečnosti. Zároveň jsou zachovány dva jízdní pruhy pro auta, které byly s ohledem na aktuální intenzitu dopravy a zajištění průjezdu IZS v místě identifikovány jako nezbytné."

Trasa navazuje na stávající cyklotrasy. Povrch vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty je pro lepší přehlednost vyznačen červeně, současně bude v předmětném úseku osazeno svislé dopravní značení. Řešení je schematicky znázorněno v přiložené grafice.

Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Nalezení shody na podobě jednotlivých úseků městské třídy byl a je dlouhodobý proces. Náměty na řešení míst, kde v současné době nevede cykloinfrastruktura, přinesl Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) s externím poradcem. Popisované řešení je výsledkem řady jednání zástupců města, projektantů Ostravských komunikací a. s., Policie České republiky, MAPPA, či Správy silnic Moravskoslezského kraje, jež zastupuje vlastníka komunikace, a úřadů městských obvodů Moravská Ostrava a Přívoz, Mariánské Hory a Hulváky."

Po mnoha jednáních bylo přistoupeno k první etapě opatření, která se dotkla vodorovného dopravního značení na mostu Miloše Sýkory a zklidnění úseku k Sokolské třídě.

Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Vznikl (ochranný) jízdní pruh pro cyklisty, respektive piktogramový koridor, a prostor pro cyklisty v křižovatkách. V ulici Na Karolíně byl před křižovatkou s ul. K Šalamounu a Žofínská vyznačen symbol cyklisty, upozorňující řidiče na místo, kde cyklisté kříží tuto komunikaci. Byl povolen vjezd cyklistů do pěší zóny Nová Karolina. Náklady na tuto etapu opatření, realizovaných v červnu 2021, činily 293 000 bez DPH. Pro zajímavost lze doplnit, že (ochranné) jízdní pruhy pro cyklisty, jež vznikly v rámci uvedené fáze opatření, byly prvním takovým dopravním opatřením na území města. Na zvýšený zájem nejen motoristů o platná pravidla chování v popsaných úsecích reagovala pracovní skupina odboru dopravy magistrátu Aktiv BESIP informační kampaní. Jejím posláním byla osvěta o právech a povinnostech jednotlivých účastníků silničního provozu v případě všech nově vyznačených dopravních značení na městské třídě."

Současná etapa prováděných opatření na Frýdlantských mostech začala v květnu a hotova má být v červnu 2022. Vyžádá si náklady ve výši 3 miliony korun bez DPH. A jednání stále pokračují nad řešením nejproblematičtějšího úseku trasy, ulice Opavské. V místě je vysoká hustota dopravy, jde navíc o extravilánový úsek s vyšší dovolenou rychlostí. K řešení situace je zpracováno více variant. Ať už půjde ve finále o kteroukoliv, bude nutné provést drobné stavební úpravy. Realizace této poslední etapy však zatím není i vzhledem k opravě mostu přes řeku Odru letos možná, připravována je proto na jaro 2023.

zdroj: Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA)

Nahlásit chybu


K tématu

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

17. dubna 2024 9:17 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Torzo problematického altánu u řeky ve Frýdku-Místku šlo k zemi

Technické služby Frýdek-Místek rozebraly torzo altánku za úřadem práce. Město rozhodlo o jeho likvidaci, protože ho velmi často okupovali lidé bez domova. Oficiálně cyklistický přístřešek s ohništěm tím pádem dlouhodobě neplnil svou původní funkci.

Kamerami jsou už vybaveny všechny vozy MHD v Ostravě. Velmi to zvyšuje bezpečnost

18. dubna 2024 10:24 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

Jedním z důležitých faktorů při snaze o přilákání pasažérů do městské hromadné dopravy je její bezpečnost. Ostravský dopravní podnik na to velmi dbá a proto byla všechna vozidla vybavena kamerovým systémem. Nejen že to působí preventivně na zloděje a výtržníky, ale pomáhá to také policistům při odhalování pachatelů trestných činů.


Povodněmi poškozená pyrotechnika byla spálena. O její odvoz se postaral záchranný útvar hasičů

Další nebezpečný následek povodní byl odstraněn. Z areálu ostravské firmy na výrobu pyrotechniky byly odvezeny veškeré poškozené produkty. O bezpečnou přepravu se postaral záchranný útvar hasičů z Hlučína a samotná likvidace pyrotechniky byla provedena v Ralsku.

Na zimu je Studénka vlastní technikou i lidmi připravená

Nastává druhá zimní sezona, kterou bude město, co se týče údržby komunikací, řešit vlastními silami. Na rozdíl od loňského roku je na ni se vším všudy připraveno. Vzniklo oddělení technických služeb, k dispozici jsou nové stroje i dostatek pracovníků.

Čtveřice mladíků na útěku z ústavu oloupila muže a pak nabourala ukradené auto

Dnes 11:44 | Nový Jičín | Lukáš Zavadil

Loupežné přepadení, krádež vozidla, nehoda a útěk z místa. Čtveřice mladistvých ve věku 16 až 17 let se na Novojičínsku během jediného dne dopustila několika trestných činů. Policisté je zadrželi během několika hodin díky rychlé operativní práci.

V Bruntále byli oceněni bezpříspěvkoví dárci krve z celého regionu

Dnes 12:05 | Celý MS kraj | Karel Soukop

Více než 70 bezpříspěvkových dárců krve a krevní plazmy bylo na bruntálském zámku slavnostně oceněno za dosažené množství bezplatných darů krve. Jde o zcela výjimečnou záležitost, ve které MS a Olomoucký kraj patří k republikové špičce.

Frýdlantští školáci v rámci projektů řešili svou ochranu nejen v kyberprostoru

Na Základní škole Komenského ve Frýdlantě nad Ostravicí se žáci aktivně zapojili do projektových dnů s preventivním programem.

Znám je architekt, který zpracuje studii kulturního domu, včetně využití jeho okolí

Rada města vybrala architekty, kteří zpracují studii využití budoucího kulturního domu Nové Slunce. V prosinci se také město stane majitelem tohoto objektu.

Obě pobočky TIC Frýdek-Místek získaly po rekonstrukci moderní design

Turistům i místním opět slouží obě pobočky Turistického informačního centra Frýdek-Místek. Prošly totiž kompletní rekonstrukcí a stavební úpravou. Opravovaly se každá zvlášť a práce vyšly na více než 8 milionů korun.

Ostravští letečtí záchranáři spěchali k pacientce nezvykle po svých

Včera 23:27 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Úplně jiný způsob dopravy zvolili ve středu záchranáři, kteří jinak běžně k zásahům létají vrtulníkem. Tentokrát vzali své vybavení na záda a k pacientce ze své základny vyrazili pěšky. Případ byl totiž ohlášen v sousedním obchodním centru.

Nezákonně ozbrojený pytlák lovil na Karvinsku chráněné dravé ptáky

Včera 13:56 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Ostravští celníci ze sekce pátrání Generálního ředitelství cel odhalili osoby, které neoprávněně nakládaly s chráněnými živočichy. Realizace trestního spisu proběhla v březnu na Karvinsku. Celníci při domovních prohlídkách ve spolupráci s inspektory České inspekce životního prostředí zajistili celkem 18 živých neoprávněně držených exemplářů.

Žáci ZŠ Žákovská v Havířově se zapsali do České knihy rekordů za nepřetržitou resuscitaci

Žáci a studenti se na ZŠ Žákovská v Havířově zasadili o zápis do České knihy rekordů, a to za nepřetržitou resuscitaci. Akci, která měla celkově edukační podtext, pro ně připravila nezisková organizace Sportovní-klub.cz.

Waldorfská základní škola a střední škola Ostrava-Poruba má dvě nové odborné učebny

Waldorfská základní škola a střední škola Ostrava-Poruba postupně modernizuje své prostory. V těchto dnech slavnostně otevřela dvě nové odborné učebny. A to přírodovědnou a počítačovou.

V Ostravě se už po 17. uskutečnila prestižní soutěž Studentský železný hasič

V Ostravě se už po 17. uskutečnila prestižní soutěž Studentský železný hasič. Každoročně probíhá v prostorách VŠB - Technické univerzity Ostrava a sjíždějí se na ni studenti středních a vysokých škol z celé ČR.

Děti porubských škol a školek budou díky Metodě instrumentálního uvědomování lépe připraveny na život

Děti porubských základních a mateřských škol se učí lépe poznávat samy sebe. Školská zařízení totiž zařadila do výuky Metodu instrumentálního uvědomování, která žáky nijak nehodnotí, ale učí je přemýšlet, pracovat s chybou a motivovat.

Slezskoostravské knihovny myslí i na nejmenší, mají pro ně interaktivní knihy i roboty

Roboti, tematické kufříky nebo interaktivní „tiché knihy“. Knihovny už zdaleka nejsou jen o klasické četbě a svou pozornost věnují dokonce i čerstvě narozeným dětem. Pobočky knihoven ve Slezské Ostravě nabízejí pro nejmenší čtenáře široké a různorodé vyžití.

Slezskoostravská galerie láká na propracované kompozice Ivana Titora, výstava přiblíží i jeho život

Autoportréty i abstraktní kompozice lákají milovníky umění na novou výstavu Ivana Titora. V Ostravě vystavuje autor ve velkém po více než patnácti letech a jeho obrazy zaujmou nevšedními náměty i precizním zpracováním. K vidění budou do poloviny ledna.

Kamenec je počtvrté nejlepším domovem pro seniory v Česku, hodnoceno bylo více než sto zařízení

Domov pro seniory Kamenec se znovu stal nejlepším zařízením svého druhu v České republice. V rámci Značky kvality v sociálních službách opět získal pět hvězd a nejvyšší hodnocení si odnáší už po čtvrté.

Ostrava se soustředí na větší bezpečnost cyklistů, přidá pro ně na cesty pruhy
Vydáno 7. června 2022 16:38, Ostrava-město, Jiří Cileček
Ostrava pokračuje v realizaci cykloopatření na třídě 28. října – Opavská, v úseku Frýdlantských mostů. Cílem je zvýšit bezpečnost lidí na kolech a rozvíjet tuto formu udržitelné dopravy. Do poloviny června vzniknou v úseku Frýdlantských mostů (konkrétně Poděbradova – Bozděchova) vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty a (ochranné) jízdní pruhy pro cyklisty, které naváží na stávající trasy. Opatření vyjdou na 3 miliony korun.

Ochranný jízdní pruh pro cyklisty na ulici 28. října; zdroj foto: Ostravské komunikace

Městská třída 28. října – Opavská je jednou z nejvýznamnějších tepen v Ostravě, představuje přímé spojení z Moravské Ostravy do Poruby, je dlouhá 12 km. V jejím okolí žije 100 tisíc lidí, kteří na ní tráví čas a pohybují se po ní pěšky, autem, v MHD nebo na kolech. Aktuální opatření je jednou z dílčích etap projektu pro zkvalitnění městské třída 28. října – Opavská a reakcí na dlouhodobý požadavek obyvatel Ostravy na přímé a bezpečnější cyklistické spojení městských částí.

Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Lidé významně favorizují vybudování přímého a kvalitního propojení Poruby s centrem města, nejlépe formou dělených stezek pro chodce a cyklisty, ideálně po obou stranách uličního profilu. Než bude možné tuto preferovanou variantu pro komunikace s vyššími intenzitami automobilové dopravy, a s nejvyšší dovolenou rychlostí 50 km/h uskutečnit (vzhledem k nutným náročnějším stavebním úpravám v rámci budování cyklistické infrastruktury), je k zajištění vyšší bezpečnosti zranitelnějších účastníků silničního provozu zatím volen kompromis v podobě změny dopravního značení, včetně vodorovného dopravního značení, jež vytýčí vyhrazené a (ochranné) jízdní pruhy pro cyklisty."
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora: "Práce na řešení úprav pro cyklisty jsme zahájili v roce 2020, obdobně jako řada dalších vyspělých měst jsme chtěli aplikovat kroky k takovému rychlému řešení, které prostřednictvím nestavebních úprav podpoří cyklistickou dopravu ve městě. Hledání dohody s dotčenými subjekty zabralo dva roky, stále nejsme u konce, ale rozhodně je pozitivní, že jsme nalezli shodu na několika klíčových bodech a větší část trasy již můžeme realizovat. Letos by měla být kompletně zrealizována trasa z centra po vodárnu, nyní probíhá realizace Frýdlantských mostů, jednoho z nejproblematičtějších míst. Ačkoli řešení pro lidi na kolech, kterých aktuálně projede územím několik stovek denně, není zatím na 100 %, tedy fyzicky oddělené, je to určitě posun ke zvýšení jejich bezpečnosti. Zároveň jsou zachovány dva jízdní pruhy pro auta, které byly s ohledem na aktuální intenzitu dopravy a zajištění průjezdu IZS v místě identifikovány jako nezbytné."

Trasa navazuje na stávající cyklotrasy. Povrch vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty je pro lepší přehlednost vyznačen červeně, současně bude v předmětném úseku osazeno svislé dopravní značení. Řešení je schematicky znázorněno v přiložené grafice.

Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Nalezení shody na podobě jednotlivých úseků městské třídy byl a je dlouhodobý proces. Náměty na řešení míst, kde v současné době nevede cykloinfrastruktura, přinesl Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) s externím poradcem. Popisované řešení je výsledkem řady jednání zástupců města, projektantů Ostravských komunikací a. s., Policie České republiky, MAPPA, či Správy silnic Moravskoslezského kraje, jež zastupuje vlastníka komunikace, a úřadů městských obvodů Moravská Ostrava a Přívoz, Mariánské Hory a Hulváky."

Po mnoha jednáních bylo přistoupeno k první etapě opatření, která se dotkla vodorovného dopravního značení na mostu Miloše Sýkory a zklidnění úseku k Sokolské třídě.

Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Vznikl (ochranný) jízdní pruh pro cyklisty, respektive piktogramový koridor, a prostor pro cyklisty v křižovatkách. V ulici Na Karolíně byl před křižovatkou s ul. K Šalamounu a Žofínská vyznačen symbol cyklisty, upozorňující řidiče na místo, kde cyklisté kříží tuto komunikaci. Byl povolen vjezd cyklistů do pěší zóny Nová Karolina. Náklady na tuto etapu opatření, realizovaných v červnu 2021, činily 293 000 bez DPH. Pro zajímavost lze doplnit, že (ochranné) jízdní pruhy pro cyklisty, jež vznikly v rámci uvedené fáze opatření, byly prvním takovým dopravním opatřením na území města. Na zvýšený zájem nejen motoristů o platná pravidla chování v popsaných úsecích reagovala pracovní skupina odboru dopravy magistrátu Aktiv BESIP informační kampaní. Jejím posláním byla osvěta o právech a povinnostech jednotlivých účastníků silničního provozu v případě všech nově vyznačených dopravních značení na městské třídě."

Současná etapa prováděných opatření na Frýdlantských mostech začala v květnu a hotova má být v červnu 2022. Vyžádá si náklady ve výši 3 miliony korun bez DPH. A jednání stále pokračují nad řešením nejproblematičtějšího úseku trasy, ulice Opavské. V místě je vysoká hustota dopravy, jde navíc o extravilánový úsek s vyšší dovolenou rychlostí. K řešení situace je zpracováno více variant. Ať už půjde ve finále o kteroukoliv, bude nutné provést drobné stavební úpravy. Realizace této poslední etapy však zatím není i vzhledem k opravě mostu přes řeku Odru letos možná, připravována je proto na jaro 2023.

zdroj: Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA)

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000031813/ostrava-se-soustredi-na-vetsi-bezpecnost-cyklistu-prida-pro-ne-na-cesty-pruhy