Frýdek-Místek navázal spolupráci s Dolní oblastí Vítkovice už v loňském roce. Umožnil tak žákům základních škol navštěvovat Svět techniky, kde se v rámci výukových programů atraktivní formou učí.
“Spolupráce zatím velmi dobře funguje. Máme velice dobré ohlasy jak od učitelů, tak i od dětí, které tyto expozice a moduly velmi rádi navštěvují. Ta spolupráce je nastavena tak, že v minulém roce zhruba tisícovka našich žáků navštívila Svět techniky, a v letošním roce plánujeme zhruba stejný počet. Jednotlivé školy mají možnost zapsat se na výukové moduly, které tu jsou nabízeny, v systému podle toho, jak je tady zrovna volno a jak jim to vyhovuje, a průběžně právě mohou Svět techniky navštěvovat,” uvedl náměstek primátora Frýdku-Místku Pavel Machala.
Výukových programů, do kterých se mohou děti zapsat, je několik a každý sestává z teoretické a praktické části.
“Základním principem výukových programů pro děti a studenty z Frýdku-Místku je hlavně propojit vzdělávání formou her a zábavy. Všichni si to, co se učí a co se tady dozvídají, přímo na vlastní ruce, vlastní hmat mohou vyzkoušet a osahat. Jsou to témata zaměřená hlavně na hlavní pilíře technického vzdělávání, jako je matematika, fyzika, ale i biologie, chemie a snažíme se zabrousit do méně známých témat, jako je třeba energetická nebo finanční gramotnost, mechatronika, robotika a podobně. Ten výukový program je standardně zhruba od hodiny hodiny a půl a je vždycky propojený zároveň s návštěvou tech interaktivních expozic tak, aby to, co se žáci teoreticky dovědí, mohli přímo prakticky vyzkoušet na místě. Máme tak zajištěno to, že tomu rozumí a že si to budou pamatovat,” sdělil ředitel Světa techniky Ostrava Jakub Švrček.
Děti tak mohou pracovat například v dílnách, kde si samy můžou něco vyrobit, nebo v chemické laboratoři, kde se dozví třeba zajímavosti o bakteriích a samy si vyzkouší nejrůznější pokusy.
Anketa, žáci: 1. “Je to tady boží. Moc se mi tu líbí. Dozvěděla jsem se něco o mikroskopu, bakteriích, kvasinkách a tak dál.” 2. “Je to tu fajn, něco poznávám, něco nového. Líbí se mi tu.”
“Děti si to alespoň všechno zkusí. Ve škole sice taky pracují s mikroskopem, ale zase je to pro ně něco jiného. Navíc tady mají přímo laboratoř, vidí všude zkumavky, kádinky, takže si myslím, že si opravdu připadají jako opravdoví chemici. Myslím si, že je to pro ně opravdu zážitek,” řekla učitelka základní školy Komenského Frýdek-Místek Eva Kubečková.
Vedení Frýdku-Místku klade obecně na výuku děti velký důraz.
“Podporujeme děti a žáky ve Frýdku-Místku z hlediska vzdělávání technických oborů. Už dlouhou dobu se snažíme spolupracovat nejen s Dolní oblastí Vítkovice, kam pravidelně jezdí naši žáci, ale rozvíjíme je i v našich základních školách, kde jsme udělali dílny. Snažíme se podporovat technické vzdělávání, protože to je základ pro budoucnost nás všech,” řekl primátor Frýdku-Místku Michal Pobucký.
Protože se spolupráce s Dolní oblastí Vítkovic oplácí, bude s ní Frýdek-Místek pokračovat i v následujícím roce.