Vysoké koncentrace prachu, zplodiny, mrazivé počasí, bezvětří a další faktory. Jejich vzájemnou kombinaci umocňuje poloha Ostravy. Ta totiž vše uzavírá do inverzní pokličky, která v těchto dnech trápí všechny obyvatele ostravské aglomerace. I přesto se kvalita ovzduší dlouhodobě zlepšuje - za posledních 11 let je nejlepší.
"V tomto směru jsme mírnými optimisty. Dochází ke zmenšování plochy zasaženého území nadlimitními koncentracemi znečišťujících látek. To znamená, že menší počet obyvatel v naší aglomeraci je vystaven nadlimitnímu znečištění. Doufáme, že tento trend bude pokračovat, byť by byl přerušen nějakým výkyvem," vysvětluje Blanka Krejčí z ČHMÚ Ostrava.
Pro Ostravu je čisté ovzduší jedním ze stěžejních témat. Vedení města stále přemýšlí i o konkrétních opatřeních během kritických dnů. V minulosti se ale ukázalo, že pouze jednotlivé kroky nemají velký vliv.
"Žádná izolovaná opatření nám nic nepomohou. Nejedná se o izolovaný problém centra města, dokonce ani města jako takového. Jedná se o problém celé aglomerace. I kdybychom nakrásně vymezili nějaký úzký koridor v rámci města a zakázali do něj vjezd vozidel, tak bychom ničeho nedosáhli, možná tak dopravního kolapsu. Město bychom zatáhli do rizik, potenciálních soudních sporů, náhrad škod a podobně. Připomínám, že vlastnictví komunikací na území města je různé. Řada komunikací patří kraji," uvedl primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO 2011).
Město ve spolupráci s krajským úřadem zřizuje novou pracovní skupinu. Případná opatření chtějí koordinovat společně. "Abychom už mohli mít ta opatřeni nastavená tak, že můžeme rozhodnout v konkrétní den smogové situace," říká náměstkyně primátora Ostravy Kateřina Šebestová (ANO 2011).
Město oprášilo i myšlenku nízkoemisních zón - jejich proveditelnost ukáže připravovaná studie. Dalším aktuálním tématem je vznik záchytných parkovišť. "Probíhá projektová příprava, pro parkoviště, která by byla na okraji města, ať už od Opavy, Frýdku-Místku nebo Havířova. Je to samozřejmě v projektové přípravě, příští rok to nebude, ale budeme se snažit vymezit místa, kde by občané ta auta odstavit mohli. I toto řešíme ve spolupráci s krajem," dodává Šebestová.
Ostrava si vyzkoušela i bezplatnou hromadnou dopravu, a to v roce 2010. Ukázalo se ale, že aut v ulicích ubylo jen nepatrně, stejný byl i dopad na počet cestujících v MHD. V rámci opatření pro čistý vzduch a životní prostředí chystá magistrát další kroky. Město nakoupilo nízkoemisní vozidla MHD, čistí chodníky a cesty nad rámec zákonných povinností a i v letošním roce přispěje dalším zájemcům o kotlíkové dotace.