Vánoční koncert klavíristy Miroslava Beinhauera
Po několika letech se vrací tradiční vánoční koncert klavíristy Miroslava Beinhauera do Empírového sálu ostravského Zámku Vítkovice. Kromě Miroslava Beinhauera se představí také klarinetistka Anna Paulová. Na koncertě zazní kromě sólových skladeb obou interpretů také skladby společné pro klarinet a klavír včetně nové kompozice od české skladatelky Jany Vöröšové.
18. prosince 2024 v 19 hod. OSTRAVA – Zámek Vítkovice
Dne 23. 9. 2029 byl zahájen prodej vstupenek v prodejní síti Colosseum ticket v cenových relacích 250 Kč a 150 Kč - senioři, studenti, ZTP, ZTP/P.
Program:
Karel Husa – Tři studie pro klarinet Clara Schumann – Nokturno op. 6 č. 2 pro klavír Schumann – Fantasiestücke op. 73 pro klarinet a klavír
Přestávka
Adrián Demoč – A Luca Marenzio pro klarinet a klavír Peter Graham – Jiná geometrie pro klarinet Ferenc Liszt – Uherská rapsodie č. 6 pro klavír Jana Vöröšová – Pohyblivý bod (2024) pro klarinet a klavír
Miroslav Beinhauer (*1993) se jakožto klavírista a hráč na šestinotónové harmonium zaměřuje na soudobou hudbu a hudbu 20. století. Spolupracuje se skladateli jako např. Phill Niblock, Klaus Lang, Bernhard Lang, Georg Friedrich Haas, Marc Sabat, Adrián Demoč nebo Petr Bakla, zúčastnil se festivalů v Evropě i USA jako např. musikprotokoll, Sound Plasma Festival, Struny podzimu, Ostravské dny, Moravský podzim, Janáček Brno, Hudební fórum Hradec Králové, MusicOlomouc, Festival Konvergencie, MicroFest nebo Gentse Feesten a vystoupil s orchestry a ansámbly včetně PKF – Prague Philharmonia, Filharmonie Brno, Janáčkovy Filharmonie Ostrava, Filharmonie Hradec Králové, Moravské filharmonie Olomouc, Brno Contemporary Orchestra, S.E.M Ensemble, Ensemble for New Music Tallinn, Kubínova kvarteta, Prague Quiet Music Collective nebo String Noise. Mezi jeho významná provedení patří Klavírní koncert č. 2 Magnuse Lindberga (dirigent Heiko Mathias Förster), Klavírní koncert „Must the Devil Have All the Good Tunes?“ Johna Adamse (dirigent Andreas Sebastian Weiser) nebo Klavírní koncert Esa-Pekky Salonena (dirigent Marko Ivanović). Beinhauer je také vyhledávaným komorním hráčem, je členem Ostravské Bandy (spolupráce s dirigenty jako Bruno Ferrandis, Johannes Kalitzke, Petr Kotík, Jiří Rožeň nebo Owen Underhill). V poslední letech se podílel na několika studiových nahrávkách včetně CD se skladbami Petra Bakly, Adriána Demoče a Milana Knížáka či dvou CD se skladbami pro šestinotónové harmonium. Pravidelně také natáčí pro Český rozhlas.
Miroslav Beinhauer je jediným na světě, kdo dokáže hrát na unikátní šestinotónové harmonium Aloise Háby. Jeho zájem o tento nástroj začal v roce 2018 premiérou Hábovy šestinotónové opery Přijď království Tvé, pokračoval premiérovým nastudováním a nahráním jediného sólového opusu pro tento nástroj – Šest skladeb pro šestinotónové harmonium op. 37. Od té doby vzniká nový repertoár pro šestinotónové harmonium od skladatelů jako např. Phill Niblock, Bernhard Lang, Klaus Lang, Marc Sabat, Georg Friedrich Haas, Arash Yazdani aj.
Anna Paulová patří k nejvýraznějším českým klarinetistům mladé generace. V roce 2015 se stala laureátkou Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, kde získala 2. cenu a další zvláštní ocenění – cenu Nadace Bohuslava Martinů, cenu Nadace Gideona Kleina ad. Již předtím získala ocenění v mnoha významných českých i mezinárodních klarinetových soutěžích (Marco Fiorindo v Turíně, Giacomo Mensi v Brenu – Itálie, v Kršku – Slovinsko, v Markneukirchenu – Německo, ve Wroclawi – Polsko, v Oldenburgu – Německo, Possehl-Musikpreis, Yamaha Stipendium aj.). V roce 2016 se stala absolutní vítězkou soutěže Nadace Bohuslava Martinů. V roce 2019 postoupila do semifinále prestižní Mezinárodní hudební soutěže ARD v Mnichově. Je držitelkou ceny Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové pro nejlepšího studenta HAMU v Praze roku 2020. Získala speciální cenu Golden Medal na soutěžích Vienna International Music Competition (2019) a Manhattan International Music Competition (2022) a v listopadu 2022 vystoupila na festivalu Salon de Virtuosi v Bohemian National Hall v New Yorku.
Mezi její nejnovější úspěchy patří Cena Jiřího Bělohlávka, jejíž laureátkou se stala v letošním roce.
V patnácti letech debutovala s PKF – Prague Philharmonia a dirigentem Leošem Svárovským. Později vystoupila jako sólistka s dalšími předními českými i zahraničními orchestry, například se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Komorní filharmonií Pardubice, Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, Münchener Kammerorchester, Orquestra Cascais e Oeiras Portugal, Orchestra Sinfonica Siciliana aj. V roce 2014 vystoupila jako sólistka s Českou filharmonií pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Vedle své sólistické dráhy se věnuje komorní hře a spolupracuje s řadou vynikajících instrumentalistů, jako např. Charles Neidich, Ivo Kahánek, Martin Kasík, Václav Hudeček, Tomáš Jamník, Lubomír Brabec a dalšími předními umělci. Zaměřuje se na skladby českých skladatelů 20. a 21. století (Bohuslav Martinů, Karel Husa, Viktor Kalabis, Josef Páleníček, Miloslav Ištvan, Jiří Teml, Zdeněk Šesták ad.) a spolupracuje také se skladateli mladé generace. Zabývá se rovněž interpretací Mozartova klarinetového koncertu v originální verzi na basetový klarinet.
Místo
Zámek Vítkovice, OstravaVýstavní 99/87, 703 00 Ostrava 3