V celé české republice stále přibývá zdravotnických zařízení, ve kterých pomáhají pacientům ombudsmani. Pacienti je vyhledávají ve chvíli, kdy nejsou spokojeni s léčbou, ale i když je to přesně naopak a chtějí nemocnici či personál pochválit.
Andrea Kopáčková, ombudsmanka Nemocnice Karviná- Ráj: “Nejčastější podněty pro ombudsmana u nás v nemocnici jsou, když jsou pacienti nespokojeni s péčí, různé komunkační problémy a nebo chtějí jen poradit, jestli mohou přijít na návštěvu mimo návštěvní dobu apod.”
V Moravskoslezském kraji zřídil krajský úřad pozici ombudsmana v roce 2013 ve všech svých šesti nemocnicích a ukázalo se, že to byl krok správným směrem.
Jiří Martinek (ČSSD), náměstek hejtmana MS kraje: “Kontaktů od roku 2013 proběhly stovky. Myslím, že toto číslo svědčí o tom, že pozice ombudsmanů v nemocnicích jsou smysluplné.”
Na konferenci ombudsmanů se řešila odpovědnost nemocnic, zajímavé problémy z praxe a součástí byl i workshop na využití psychologie.
Radek Policar, náměstek ministra zdravotnictví: “Není to úplně široce rozšířená záležitost v rámci celé České republiky, ale je to jasný kontaktní bod pro pacienty ve chvíli, kdy jsou z něčím nespokojeni se jim někdo věnuje a má na ně čas.”
Podle odborníků má komunikace mezi personálem nemocnice a pacienty významný vliv na průběh a výsledek léčby.