Vybudování plnicí stanice CNG o výkonu 3 000 Nm³/hod v areálu dopravního podniku v Ostravě - Martinově trvalo 6 měsíců. Stavba je součástí projektu „Autobusy CNG v DPO“, který je financován z 85% z Evropských fondů (Fondu soudržnost), 5% je veřejná podpora přímo ze státního rozpočtu (kap. 315 MŽP) a 10% spolufinancuje DPO. Stavba navazuje na objednávku 105 autobusů s pohonem na CNG a na úpravu servisních hal, která je rovněž dotována z prostředků Státního fondu životního prostředí. Celková hodnota stavby plnicí stanice je 55 mil. Kč. Společnost GASCONTROL bude pro Dopravní podnik Ostrava zajišťovat také servis a údržbu plynovodu.
„Využití CNG v dopravě se věnujeme dlouhodobě a považujeme stále tento směr za perspektivní. Jsme samozřejmě rádi, že jsme tuto zakázku získali a že můžeme touto cestou přispět ke zlepšení kvality ovzduší v Ostravě,“ uvedl Mieczyslaw Molenda, zakladatel a vlastník společnosti GASCONTROL. Ředitel ostravského dopravního podniku Roman Kadlučka dodává: „Zavedení CNG autobusů do MHD je naším největším projektem za posledních 15 let. Dojde k obměně třetiny našeho vozového parku autobusů moderními vozidly s ekologickým pohonem. Ostrava se tak zařadí mezi vyspělá evropská města, která využívají v dopravě finančně úsporná a k životnímu prostředí ohleduplná paliva.“
Hlavní část nové plnicí stanice tvoří 3 speciální „oilfree“ kompresory z Kanady, které jsou doplněné moderními technologiemi, bezpečnostními prvky a zařízením na měření, regulaci a řízení, včetně řízení spotřeby elektrické energie. Plnicí stanice má dva výdejní stojany pro plnění čtyř autobusů současně, obslouží až 24 autobusů za hodinu. Součástí dodávky byla i stavba nového vysokotlakého plynovodu v délce 1075 metrů a instalace zařízení pro odorizaci zemního plynu. „Stavba plnicí stanice a plynovodu byla i pro naše zkušené pracovníky náročná. Bylo zapotřebí zkoordinovat činnosti desítek pracovníků s rozdílnou specializací a v krátkém čase zajistit všechny komponenty,“ popsal Milan Slamečka, obchodní ředitel společnosti GASCONTROL. Pro zajištění spolehlivého a bezpečného provozu plnicí stanice CNG bylo například položeno takřka 5 500 metrů kabelového vedení – od silových kabelů pro výkonné motory kompresorů přes ovládací až k optickým kabelům pro rychlý přenos veškerých potřebných informací.
Společnost GASCONTROL patří mezi největší subjekty v ČR, které se dlouhodobě zabývají využitím CNG v dopravě. V současné době staví další čtyři CNG stanice. V Třinci – Oldřichovicích pro soukromého investora na čerpací stanici Shell, ve Zlíně a v Domažlicích se jedná rovněž o rozšíření stávajících benzínových veřejných čerpacích stanic o nabídku CNG. „Jednu stanici naši pracovníci nedávno vyexpedovali do Švýcarska. Je to náš první zahraniční projekt, který realizujeme společně s německou společností Braun Engineering. Úspěch projektu nám může pomoci k dalším zakázkám na tomto náročném trhu,“ vysvětluje Milan Slamečka, obchodní ředitel společnosti GASCONTROL. Pro poslední dekádu tohoto roku má GASCONTROL uzavřeny smlouvy na komplexní realizace několika podnikových plnicích CNG stanic, menších výkonů, tzn. do cca 50 Nm³/hod. Komplexní realizace znamená dodávka tzv. „na klíč“ – od projektové dokumentace, povolení stavby až po realizaci. Často spolupráce pokračuje i dále, a to v oblasti údržby a servisu.
GASCONTROL GROUP je českým výrobcem a dodavatelem technologií pro energetiku, strojírenství a stavebnictví. Společnost se specializuje kromě výroby, montáže a servisu také na vývoj plynárenských a energetických zařízení a technologií na zpracování odpadů. Do GASCONTROL GROUP patří 27 firem, které zaměstnávají zhruba 1000 lidí. Roční obrat skupiny v posledních 3 letech byl v průměru 2,7 mld. korun. Vlastníky mateřské společnosti GASCONTROL, společnost s r.o. jsou její zakladatelé Mieczyslaw Molenda a František Sasyn.
Dopravní podnik Ostrava a. s. provozuje městskou hromadnou dopravu v Ostravě a okolí. Zakladatelem této společnosti, která je posledním pokračovatelem dopravců ve stodvacetileté historii hromadné dopravy v našem regionu, je statutární město Ostrava. Bohaté zkušenosti a potřeba udržet dobrou tradici MHD jsou pro vedení dopravního podniku hnacím motorem k udržování trvale dobrých a kvalitních služeb pro cestující.
Zemní plyn je v současnosti nejperspektivnějším alternativním palivem, s jehož masovým rozšířením v příštích letech počítá i Evropská unie. V České republice se vozy na CNG etablovaly už téměř ve všech oborech a firmy si rozhodnutí přejít na CNG pochvalují. Řešení je přínosné nejen pro soukromé osoby a podniky, ale i pro komunální sféru. Je totiž v porovnání s tradičními palivy nejekologičtější a nejúspornější variantou. Kvůli téměř nulovým emisím pevných částic a minimálním emisím škodlivin ve výfukových plynech jsou komunálních vozidla s pohonem na stlačený zemní plyn ohleduplná k životnímu prostředí, a tudíž ideální pro nasazení hlavně v centrech měst.