„Zaměstnanci často buď nevědí o tom, co vše jim firma umožňuje mnohdy až nad standard daný zákoníkem práce, anebo o tom vědí a berou to jako samozřejmost, nikoliv jako genderově nadstandardní přístup zaměstnavatele,“ komentuje auditorka Ivana Mariánková z organizace Eko-info centrum překvapivý výsledek auditu a doporučuje, aby firmy se svými zaměstnanci o poskytovaných výhodách více komunikovaly a případně jim dávaly možnost se na výběru benefitů podílet.
V rámci projektu Gender v inovacích - inovace v klastrech, který je spolufinancován z Norských fondů prostřednictvím Nadace Open Society Fund Praha, prošly auditem firmy PRO NORTH CZECH z Moravskoslezského automobilového klastru, NAM system z IT Clusteru a Osoblažský cech z Klastru sociálních inovací a podniků SINEC. „Šlo o opravdu kvalitní zaměstnavatele, u kterých se závažnější problémy nevyskytly,“ podotýká Radim Misiaček ze společnosti RADDIT consulting s tím, že auditoři hodnotili například webové stránky firem, interní dokumenty, způsob přijímání nových zaměstnanců, otázky mateřské a rodičovské dovolené, benefity a mnohé další aspekty. „Příjemně nás překvapila například velká škála různých forem alternativních pracovních úvazků od pružné pracovní doby přes práci z domova až po stlačený pracovní týden, stejně tak pozitivní byla existence knihy stížností, etického kodexu i funkce ombudsmana, což se netýká jen genderového, ale obecně vstřícného přístupu k zaměstnancům,“ pokračuje Radim Misiaček.
„Je důležité si uvědomit, že zahrnutí konceptu vyváženosti zastoupení mužů a žen do firemní strategie se často pozitivně projevuje i v ostatních oblastech, které mohou být pro rozvoj firmy zásadní. Již samotné zlepšení firemní image může přinášet nemalé finanční úspory plynoucí ze snížení fluktuace zaměstnanců. A ještě větší dopad tohoto přístupu je pak zřejmý ve firemních procesech podněcujících tvorbu výrobkových, procesních i organizačních inovací. Velmi přínosné může být například zapojení žen do navrhování technologických výrobků, neboť právě ženy mají vliv až na 70 procent spotřebitelských rozhodnutí. Přitom 90 procent těchto výrobků navrhují muži. Využití ženských talentů tak může přinést řadu zajímavých inovací vedoucích k posílení konkurenceschopnosti produktu na trhu, nebo dokonce otevřít trhy nové,“ dodává Zuzana Polová, manažerka projektu.
„Jinak řečeno: firma, která chce být inovativní, by měla dbát na vyvážené zapojení žen a mužů do svých vývojových, kreativních a rozhodovacích procesů,“ konstatuje prezidentka Národní klastrové asociace (NCA) Pavla Břusková a dodává, že firmy, které genderovým auditem v rámci projektu Gender v inovacích - inovace v klastrech úspěšně prošly, jsou si dnes více vědomy možnosti využití tohoto přístupu pro zvýšení inovační úrovně svého podnikání.“
Více o projektu Gender v inovacích – inovace v klastrech naleznete na stránkách: http://www.nca.cz/cs/gender-v-inovacich-inovace-v...