Tento netradiční hudebně-divadelní projekt vznikal ve Vídni, kde měl i v říjnu svou premiéru v Kammeroper Wien. Jedná se o scénický koncert nebo-li hudební divadlo pro jedno zpěváka, tanečníka a klavír. S melancholickým podtónem nazývají tvůrci tento jevištní tvar jako hudební divadlo o lásce a smrti aneb psychologické hudební drama o zimní cestě jednoho poutníka.
Cílem bylo propojit výrazové prostředky zpěváka a tanečníka v působivé minimalistické hudební drama na pozadí Schubertových písní s texty Wilhelma Müllera. Cyklus vznikl ve dvou částech v letech 1827-28 a byl původně psán pro tenor a klavír. Záhy byl ale transponován a je součástí repertoáru zpěváků a zpěvaček různých hlasových poloh. V naší inscenaci je to baryton.
Ve 24 obrazech, pojednávajících o zrání muže na jeho pomyslné životní cestě a filozofování o životních hodnotách a citových vzplanutích a zklamáních, si tvůrci a interpreti Martin Dvořák a Tobias Greenhalgh kladou otázky o proměně (růstu) člověka-muže a jeho hodnot v závislosti na jeho schopnosti přijímat osud a životní okolnosti jako výzvu k zrání či pouze jako osobní souboj s nemilosrdným údělem a předem "rozdělenými kartami ke hře".
Formálně jde o propojení výrazových možností operního pěvce-herce a tanečníka- performera. Nejde o doslovné vyprávění příběhu a popisování lyrického textu, spíše o hledání paralel či protivýznamů k textu a hudbě. Oba interpreti rozehrávají své party z části odděleně, z části se jejich charaktery prolínají do jednoho. Velký důraz je kladen na odlišnosti a spojitosti jejich výrazových a interpretačních možností, kdy zpěvákův stavební materiál stojí na předem zkomponované hudbě a textu, oproti tanečníkovu "výchozímu bodu nula". Jeho "slova" - výrazové prostředky je nutné teprve vytvořit a budovat citlivě k pevné formě zpěváka. Na druhé straně zpěvákovi výrazové možnosti mohou vycházet či reflektovat taneční a pohybový materiál a formy tanečníka. Toto trvalé a všudypřítomné pnutí mezi žánry je největší výzvou a dramaturgickou linií tohoto večera.
Tobias Greenhalgh patří mezi mladé talenty evropské operní scény v angažmá Theater an der Wien, je laureátem a finalistou několika prestižních světových soutěží, naposledy Operalie Placida Dominga. Mezi jeho aktuální role patří Evžen Oněgin ve stejnojmenné Čajkovského opeře, Argante v Händelově Rinaldovi či Ned Keen v Brittenově Peter Grimesovi. V červenci se představí po boku José Carrerase v nové opeře El Juez v Theater an der Wien.
Martin Dvořák patří k všestranným tanečníkům a tvůrcům české a mezinárodní tanečně-divadelní scény. Prosadil se jako sólista v repertoáru velkých dějových baletů (Praha, Budapešť, Vídeň, Bern, Londýn, Innsbruck, Linz, Darmstadt, Kassel) stejně jako v nezávislých projektech současného tance a tanečního divadla. Pracoval s více než padesátkou choreografů a režisérů, své vlastní projekty uvedl v řadě světových zemí, naposledy v Kenii, Francii, Izraeli a Itálii.
Martin Dvořák (CZ/AT) - Tobias Greenhalgh (USA/AT)
Schubert: WINTERREISE... Zimní cesta
Současné hudební divadlo o lásce a smrti pro zpěváka, tanečníka a klavír. Psychologické hudební drama o zimní cestě jednoho poutníka na hudbu Franze Schuberta.
Martin Dvořák (CZ/AT) - režie, tanec
Tobias Greenhalgh (USA/AT) - baryton
Marcin Koziel (PL/AT) - klavír
Jindra Rychlá (CZ) - kostýmy
17. 12. 15 / Brno / Uměleckoprůmyslové muzeum (19:30)
18. 12. 15 / Brno / Uměleckoprůmyslové muzeum (19:30)
19. 12. 15 / Opava / Slezské divadlo (19:30)
Vstupenky: www.goout.cz (Brno) či předprodej Slezského divadla Opava, rezervace office@proart- festival.cz (Brno)
Partneři: Kammeroper Wien / Theater an der Wien, Moravská galerie Brno, Slezské divadlo Opava
Projekt vzniká za finanční podpory: Rakouského kulturního fóra, Státního fondu kultury ČR a statutárního města Brna