Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

DOPRAVNÍ REVUE: První semafor v Ostravě se objevil v roce 1941

Ostrava-město |

76 let, přesně tolik roků letos uběhlo od chvíle, kdy se v Moravské Ostravě objevil první ručně řízený semafor. Zprávy o velké novince se objevily i v tehdejším tisku.

Křižovatka ulic Sokolská třída a 28. října. I když se v červenci roku 1941 jmenovaly Johannyho třída a Těšínská, právě na tomto místě se objevil první zavěšený semafor. 

"Vzhledem k tomu, že tady byl vlastně hlavní průtah směrem na Slezskou Ostravu, tak tady byl obrovský provoz na tehdejší míru," vysvětluje historik Archivu města Ostravy Martin Juřica. 

Článek, který vyšel v novinách v polovině srpna roku 1941 mluví také o tom, že světelné signály se v Ostravě velmi osvědčily. Všichni byli také pyšní na to, že technologická vymoženost dorazila po Praze teprve do druhého města v zemi. 

"Samozřejmě potom nastupovaly další semafory a to bylo propíráno hodně v tehdejším tisku. Další semafory byly umístěny ve Vítkovicích, na Nádražní třídě a na dalších místech v Ostravě. Byla to tehdejší novinka, která byla kvitována řidiči, protože předtím řídili provoz na křižovatkách strážníci. Nebylo to úplně spolehlivé a toto byl první pokus, jak vyřešit tu situaci technicky, světelně. Bylo to v několika článcích v několika novinách. Na tehdejší dobu okupace, která byla skutečně temná, tak byl vyzdvihován ten technický dopad toho zařízení pro dopravu, která zde byla," dodává Martin Juřica.

Do konce válečného období pak měla Ostrava až desítky dalších nových semaforů. Tedy předchůdců těch, které dnes běžně potkáváme za volantem nebo pěšky na cestách městem. V čem byla Ostrava oproti Praze první, to je ale často zmiňovaný pravostranný silniční provoz. "Ono se říká, že pravostranný provoz zavedla německá okupační správa, ale to není úplně přesné. Ona jen urychlila to nařízení, které fungovalo a které bylo přeneseno na naše území. Ostrava byla opět výjimečná v tom, že to bylo zavedeno hned 15. března, kdežto v Praze až 26. března. V tomto jsme byli paradoxně trochu rychlejší paradoxně v situaci, která byla hodně tragická pro náš národ. Ovšem k tomuto nařízení se Československo přihlásilo už ve 20. letech," uzavírá Juřica.

Nahlásit chybu


Na pomoc postiženým obcím přispívají také pořadatelé kulturních akcí v Bruntále

Do pomoci povodní postiženým obcím se zapojili také pořadatelé nejrůznějších kulturních akcí. Vybrané finance pak poskytli adresně vytipovaným institucím, většinou školám či školkám. Město Bruntál využilo k dobrovolné sbírce pomoci také Svatováclavský sváteční koncert.

Na obchvatu Třince po nehodě několika vozů hořelo osobní auto a převrátila se cisterna

Dnes 8:38, vydáno dnes 7:11 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Velké dopravní komplikace způsobila nehoda na obchvatu Třince v lokalitě u obce Hrádek, kde se časně ráno srazilo několik vozidel. Po dobu hašení, likvidace havarovaných vozů a vyšetřování bylo nutné dopravu z vytíženého tahu odklonit na objízdnou trasu.

Katarzyna Kozyra představuje v ostravském Domě umění výstavu plnou metafor a multimédií

Unikátní výstavou, na které je možno trávit dlouhý čas poslechem, prohlídkou i pozorováním je výstava polské umělkyně Katarzyny Kozyra. Je průřezem její tvorby za poslední 3 roky a ve třech částech představuje všechny oblasti výtvarného spektra umělkyně.

Požár v panelovém domě v Opavě, záchranáři bojovali o život popáleného muže

Včera 18:14 | Opava | Lukáš Zavadil

V neděli 6. října dopoledne zasahovaly složky integrovaného záchranného systému u požáru v panelovém bytě v Opavě. Třicetiletý muž se nadýchal horkých zplodin a utrpěl popáleniny, byl převezen do popáleninového centra FN Ostrava. Další osoby utrpěly lehčí zranění.

Růže pro hraběnku byly největší slavností v roce na zámku Kunín

Největší letošní akcí na zámku v Kuníně byly Růže pro hraběnku. Slavnost, která vzdávala hold nejznámější majitelce zámku, hraběnce Marii Walburze, zaplnila prostory zámku květinami a jejich vazbami. Mezi nimi samozřejmě dominovaly hraběnčiny milované růže.

Široká Niva akutně potřebuje most nebo alespoň lávku pro pěší přes řeku Opavu

Zcela nové zásadní problémy teď řeší obce na Bruntálsku. Záchrana lidí po povodni byla pouze prvním krokem. Bourají se domy a zachraňují ty, co mohou přežít zimu. K tomu je ale potřeba zajistit další život v obcích především obnovou cest, silnic a mostů přes povodní rozvodněné řeky.

Do Opavy po povodních stále nejezdí vlaky. Trať z Ostravy do Opavy by měla být obnovena v půlce října

4. října 2024 12:12 | Opava | Yvona Fajtová | Regionální zprávy POLAR

Do Opavy stále nejezdí vlaky. Povodeň poničila železniční trať z Opavy ve směru na Ostravu i na Krnov a také z Opavy do Malých Hoštic a dále do Kravař. Místo vlaků tak cestující přepravují autobusy.

Město po záplavách obnoví písečnou pláž na Karvinském moři

5. října 2024 16:48 | Karviná | Monika Danková | Karvinský expres

Hladina Karvinského moře se v době záplav zvedla natolik, že zaplavila i část písečné pláže, mobiliář i nová mola.

Malotřídní základní škola v Nové Vsi oslavila 150 let

Malotřídka v Nové Vsi si v tomto roce připomíná 150 let od svého založení. Škola na sobotu připravila kulturní program a lidé si mohli prohlédnou učebny, kroniky i plány připravované modernizace.

Hnutí ANO bude v Moravskoslezském kraji vládnout s koalicí SPD, Trikolory a strany PRO

Dlouho očekávaný povolební okamžik je tady. Kdo bude vládnout MS regionu oznámilo vítězné ANO v pátek odpoledne.

Kuchaři z Koblova se odreagovali od povodní na druhém ročníku Gulášfestu

Přestože se povodně dotkly většiny obyvatel Koblova a spoustu z nich připravily o vybavení domovů, o oblíbený Gulášfest se Koblované připravit nenechali. Místní tak dali jasně najevo, že se s nepříjemnými okolnostmi umí vypořádat. Pro některé z nich pak byla akce symbolem návratu k normálnímu životu.

Poruba pracuje na novém strategickém plánu. Podílet se na něm budou odborníci i široká veřejnost

V Ostravě-Porubě teď pracují na novém strategickém plánu. Platit bude do roku 2030 s přesahem do roku 2040. Zapojit se do něj může i široká veřejnost a jeho cíle by měl obvod plnit nehledě na tom, kdo bude v jeho vedení.

Noc vědců přírodovědecké fakulty se vrátila do Slezské Ostravy, návštěvnost byla enormní

Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity se připojila k vědeckým pracovištím dvou desítek českých vysokých škol a dalších institucí a přivítala stovky návštěvníků na letošní Noci vědců. Oproti loňskému roku se zájemcům představila ve vlastních prostorách na slezskoostravském Hladnově.

Škody na majetku Ostravy-Přívozu za 130 milionů. Jedna škola je stále bez tepla

Nefunkční topení na základní škole i omezení v domě s pečovatelskou službou. Centrální ostravský obvod řeší postupně škody, které napáchala povodeň v části Přívoz. Bojuje se hlavně s časem, aby bylo všechno uklizeno, vysušeno a opraveno, než začne zima.

Slezská bude mít velkokapacitní kulturní dům, stavět by se mohlo začít na jaře

Slezská Ostrava bude mít vlastní velkokapacitní kulturní dům a ani větší akce už se tak nebudou muset konat mimo obvod. Stavba Multifunkčního domu v Muglinově sice momentálně stojí kvůli neshodám se zhotovitelem, už na jaře by se ale mělo znovu pokračovat v práci.

DOPRAVNÍ REVUE: První semafor v Ostravě se objevil v roce 1941
Vydáno 10. října 2017 20:21, Ostrava-město, Lukáš Zavadil
76 let, přesně tolik roků letos uběhlo od chvíle, kdy se v Moravské Ostravě objevil první ručně řízený semafor. Zprávy o velké novince se objevily i v tehdejším tisku.

Křižovatka ulic Sokolská třída a 28. října. I když se v červenci roku 1941 jmenovaly Johannyho třída a Těšínská, právě na tomto místě se objevil první zavěšený semafor. 

"Vzhledem k tomu, že tady byl vlastně hlavní průtah směrem na Slezskou Ostravu, tak tady byl obrovský provoz na tehdejší míru," vysvětluje historik Archivu města Ostravy Martin Juřica. 

Článek, který vyšel v novinách v polovině srpna roku 1941 mluví také o tom, že světelné signály se v Ostravě velmi osvědčily. Všichni byli také pyšní na to, že technologická vymoženost dorazila po Praze teprve do druhého města v zemi. 

"Samozřejmě potom nastupovaly další semafory a to bylo propíráno hodně v tehdejším tisku. Další semafory byly umístěny ve Vítkovicích, na Nádražní třídě a na dalších místech v Ostravě. Byla to tehdejší novinka, která byla kvitována řidiči, protože předtím řídili provoz na křižovatkách strážníci. Nebylo to úplně spolehlivé a toto byl první pokus, jak vyřešit tu situaci technicky, světelně. Bylo to v několika článcích v několika novinách. Na tehdejší dobu okupace, která byla skutečně temná, tak byl vyzdvihován ten technický dopad toho zařízení pro dopravu, která zde byla," dodává Martin Juřica.

Do konce válečného období pak měla Ostrava až desítky dalších nových semaforů. Tedy předchůdců těch, které dnes běžně potkáváme za volantem nebo pěšky na cestách městem. V čem byla Ostrava oproti Praze první, to je ale často zmiňovaný pravostranný silniční provoz. "Ono se říká, že pravostranný provoz zavedla německá okupační správa, ale to není úplně přesné. Ona jen urychlila to nařízení, které fungovalo a které bylo přeneseno na naše území. Ostrava byla opět výjimečná v tom, že to bylo zavedeno hned 15. března, kdežto v Praze až 26. března. V tomto jsme byli paradoxně trochu rychlejší paradoxně v situaci, která byla hodně tragická pro náš národ. Ovšem k tomuto nařízení se Československo přihlásilo už ve 20. letech," uzavírá Juřica.

Zdroj: https://polar.cz/index.php/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000010137/dopravni-revue-prvni-semafor-v-ostrave-se-objevil-v-roce-1941