Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Beskydský expres

Beskydský expres

  • Zajímavosti z Beskydska od reportéra a kameramana Libora Běčáka
  • Nad Beskydami soutěží piloti kluzáků, trasy mají stovky kilometrů
  • Starou lanovku na Bílé pomáhal rozebrat vrtulník
  • Policisté mají preventivní akci na přehradách

Nad Beskydami soutěží piloti kluzáků, trasy mají stovky kilometrů

Letiště ve Frýdlantě nad Ostravicí se opět stalo dějištěm desetidenní soutěže kluzáků.

Libor Holub, ředitel soutěže: “Ve Frýdlantě nad Ostravicí se nám podařilo ve spolupráci s městem, MSK a Řízením letového provozu České republiky uspořádat již 15. ročník plachtařské soutěže FL. Soutěž létáme letos ve dvou třídách, a to ve třídě FL Kombi a FL Klub. Aktuálně máme odlétnuty dvě platné disciplíny, kdy se nám podařilo odlétnout téměř pětisetkilometrovou. Disciplínu s 500 kilometry se nám podařilo odlétnout v pondělí. Počasí nebylo úplně ideální, ale přesto někteří piloti se s touto situací poprali a podařilo se jim v čase 5 hodin ulétnout 500 km.”

Martin Suchý, pilot, Aeroklub Hranice: “Podmínky jsou dneska dobré a stejně jako včera tu trať spoustu lidí uletí. Myslím si, že výhled je ještě taky dobrý na další den. Po vzoru rodičů se tomu věnuji od 15 let, kdy je možné začít. Můj otec lítal do 87 let, takže to je koníček, který se dá provozovat celkem dost dlouho dle zdravotního stavu.”

Libor Holub, ředitel soutěže: “Jelikož se jedná o soutěž v bezmotorovém létání, máme zde kluzáky, které nemají motor, ale máme zde i kluzáky, které mají motor. Kluzáky, které mají motory, používají je buďto pouze ke startu a nebo k tomu, aby třeba v případě, kdy nemají dostatek výšky, se mohly vrátit zpátky na letiště. Kluzáky, které nemají motor, tak musí být do vzduchu vyvlečeny vlečným letounem. Ten start za vlečným letounem probíhá tady z letiště a trvá zhruba 10 minut. Je do výšky 700 m nad letištěm a následně již záleží pouze na šikovnosti pilota kluzáku, zda se mu podaří výšku udržet, případně v ideální situaci i výšku nabrat. Stejně tak probíhá i let na samotné trati, kdy když piloti kluzáků překonávají tratě ve vzdálenosti stovek kilometrů, musí využívat postupně na trati takzvané stoupavé proudy, které se vytvářejí pod takovými pěknými obláčky, které nazýváme kumuly. Podle těchto obláčků piloti poznají, že v této oblasti se vyskytuje stoupavý proud, snaží se jej nalétnout, ustředit, nabrat výšku a tuto výšku následně proměnit opět v let k dalšímu stoupavého proudu. A takto jsou schopni překonat tady u nás zhruba vzdálenosti kolem 500 kilometrů, ale ve světě se lítají i vzdálenosti delší než 1000 kilometrů. V rámci letošního ročníku máme piloty pouze z České republiky a nejvzdálenější pilot k nám přijel až z Berouna. Co se týká místních pilotů z Frýdlantu, soutěží nám tady sedm pilotů, kdy jeden pilot zatím bojuje o umístění na předních příčkách v kategorii FL Kombi. I v kategorii FL Klub máme pilota, který by se mohlo umístit na bedně.”



---

Starou lanovku na Bílé pomáhal rozebrat vrtulník

Pilot těžkého pracovního vrtulníku prokazoval svou zručnost v beskydském sportovním areálu na Bílé. S pomocí lanových úvazů ze svahu snášel jednotlivé díly vysloužilé lanové dráhy.

Lanovka ve Ski areálu Bílá má svá nejlepší léta za sebou a bude nahrazena modernější s vyšší kapacitou. Stará lanovka byla proto rozebrána a jednotlivé části snesl do údolí vrtulník.

Martin Kacíř, marketingový manažer Ski areál Bílá: “Máme za sebou první fázi demontáže staré čtyřsedačkové lanovky, kterou jsme museli dávat dolů vrtulníkem, protože šlo o nepřístupná místa a jinak to nejde. Zároveň se betonoval sloup číslo 5.”

Vrtulník musel začít pracovat už po 5. hodině ranní. Ve vyšší nadmořské výšce a stoupající teplotě se totiž snižuje jeho nosnost. S teplotou souvisí také termika, kdy je stroj při přesné práci hůře manévrovatelný.

Lubomír Mick, pilot vrtulníku: “Museli jsme dneska začít brzy ráno, dokud byla nízká teplota pod 10 stupňů a v podstatě bylo bezvětří. To proto, abychom dokázali vrtulník udržet na místě a nebylo s manipulací moc práce.”

Stožáry nové lanovky by měl usazovat opět vrtulník a to zřejmě v průběhu září.

Martin Kacíř, marketingový manažer Ski areál Bílá: “Chystáme kompletně novou šestisedačkovou odpojitelnou lanovku s vyhřívanou bublinou, která musí být 16. prosince v provozu, abychom stihli začátek zimní sezony.”

Nová lanovka však nebude sloužit jen pro lyžaře. V průběhu roku ji mohou využívat i běžní turisté, cykloturisté či trialisté.




---

Policisté mají preventivní akci na přehradách

V průběhu celých letních prázdnin se mohou lidé u některých přehradních nádrží setkávat s hlídkami policistů na motorových člunech. Ti provádějí klasickou kontrolní činnost, ale věnují se i prevenci. Například na Žermanické přehradě rozdávali zodpovědným návštěvníkům nealkoholické pivo pro osvěžení.

V Moravskoslezském kraji se preventivní akce nazvaná Bezpečně u vody koná přehradách Slezská Harta, Těrlicko nebo Žermanice. Právě tam se policisté zaměřili na vůdce plavidel, plavce nebo rekreanty na březích.

Lucie Galiová, komisařka oddělení prevence Policie ČR MSK: “Co se týče preventivní činnosti, tak Policie České republiky působí hned ve dvou rovinách. Tou první je prevence na vodní ploše, kdy spolupracujeme Státní plavební správou, speciální pořádkovou jednotkou a policisty z obvodního oddělení. Zde komunikujeme a působíme na vůdce plavidel, kdy kontrolujeme, zda nejsou pod vlivem alkoholu, zda respektují dopravní značení a zda mají patřičné doklady.”

Bezpečně by se lidé měli chovat i na březích.

Anketa: “Trávíme tady s vnoučaty dovolenou na chatě v Těrlicku, jinak pocházíme z Orlové. Co se bezpečnosti týká, tak se snažíme samozřejmě vždycky být k něčemu přivázaní, to znamená mít na noze paddleboard, nebo nějakou bojku. I při plavání, když seskočíme, tak jsme vlastně pořád přivázaní k tomu paddleboardu."

Lucie Galiová, komisařka oddělení prevence Policie ČR MSK: “V druhé rovině působíme na širokou veřejnost na souši v kempech, vodních areálech či střediscích. Oslovujeme od těch nejmenších, se kterými si povídáme o tom, proč je důležité neskákat do neznámých vod a jak postupovat v případě, že se ztratí, či proč je důležité neopouštět své rodiče, obzvlášť pak u těch dětí, které nejsou zdatnými plavci. U dospělých apelujeme na bezpečnostní zásady. Převážně, aby dávali pozor na své osobní věci. Aby v případě, že zaparkují vozidlo na parkovišti, ve vozidlech nic cenného nenechávali, využívali možností různých uložišť, která střediska nabízí a samozřejmě pokud se rozhodnou nějaké osobní cenné věci přinést k vodní ploše, tak aby požádali nějakou osobu, která tyto věcí v době jejich nepřítomnosti pohlídá. U seniorů nabádáme, aby respektovali a dbali na svůj aktuální zdravotní stav.”

Cílem každoroční preventivní akce je snaha snížit počet vážných úrazů a utonutí, ke kterým dochází zejména porušení základních bezpečnostních pravidel.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Beskydský expres
21. července 2023, 17:20

Nad Beskydami soutěží piloti kluzáků, trasy mají stovky kilometrů

Letiště ve Frýdlantě nad Ostravicí se opět stalo dějištěm desetidenní soutěže kluzáků.

Libor Holub, ředitel soutěže: “Ve Frýdlantě nad Ostravicí se nám podařilo ve spolupráci s městem, MSK a Řízením letového provozu České republiky uspořádat již 15. ročník plachtařské soutěže FL. Soutěž létáme letos ve dvou třídách, a to ve třídě FL Kombi a FL Klub. Aktuálně máme odlétnuty dvě platné disciplíny, kdy se nám podařilo odlétnout téměř pětisetkilometrovou. Disciplínu s 500 kilometry se nám podařilo odlétnout v pondělí. Počasí nebylo úplně ideální, ale přesto někteří piloti se s touto situací poprali a podařilo se jim v čase 5 hodin ulétnout 500 km.”

Martin Suchý, pilot, Aeroklub Hranice: “Podmínky jsou dneska dobré a stejně jako včera tu trať spoustu lidí uletí. Myslím si, že výhled je ještě taky dobrý na další den. Po vzoru rodičů se tomu věnuji od 15 let, kdy je možné začít. Můj otec lítal do 87 let, takže to je koníček, který se dá provozovat celkem dost dlouho dle zdravotního stavu.”

Libor Holub, ředitel soutěže: “Jelikož se jedná o soutěž v bezmotorovém létání, máme zde kluzáky, které nemají motor, ale máme zde i kluzáky, které mají motor. Kluzáky, které mají motory, používají je buďto pouze ke startu a nebo k tomu, aby třeba v případě, kdy nemají dostatek výšky, se mohly vrátit zpátky na letiště. Kluzáky, které nemají motor, tak musí být do vzduchu vyvlečeny vlečným letounem. Ten start za vlečným letounem probíhá tady z letiště a trvá zhruba 10 minut. Je do výšky 700 m nad letištěm a následně již záleží pouze na šikovnosti pilota kluzáku, zda se mu podaří výšku udržet, případně v ideální situaci i výšku nabrat. Stejně tak probíhá i let na samotné trati, kdy když piloti kluzáků překonávají tratě ve vzdálenosti stovek kilometrů, musí využívat postupně na trati takzvané stoupavé proudy, které se vytvářejí pod takovými pěknými obláčky, které nazýváme kumuly. Podle těchto obláčků piloti poznají, že v této oblasti se vyskytuje stoupavý proud, snaží se jej nalétnout, ustředit, nabrat výšku a tuto výšku následně proměnit opět v let k dalšímu stoupavého proudu. A takto jsou schopni překonat tady u nás zhruba vzdálenosti kolem 500 kilometrů, ale ve světě se lítají i vzdálenosti delší než 1000 kilometrů. V rámci letošního ročníku máme piloty pouze z České republiky a nejvzdálenější pilot k nám přijel až z Berouna. Co se týká místních pilotů z Frýdlantu, soutěží nám tady sedm pilotů, kdy jeden pilot zatím bojuje o umístění na předních příčkách v kategorii FL Kombi. I v kategorii FL Klub máme pilota, který by se mohlo umístit na bedně.”



---

Starou lanovku na Bílé pomáhal rozebrat vrtulník

Pilot těžkého pracovního vrtulníku prokazoval svou zručnost v beskydském sportovním areálu na Bílé. S pomocí lanových úvazů ze svahu snášel jednotlivé díly vysloužilé lanové dráhy.

Lanovka ve Ski areálu Bílá má svá nejlepší léta za sebou a bude nahrazena modernější s vyšší kapacitou. Stará lanovka byla proto rozebrána a jednotlivé části snesl do údolí vrtulník.

Martin Kacíř, marketingový manažer Ski areál Bílá: “Máme za sebou první fázi demontáže staré čtyřsedačkové lanovky, kterou jsme museli dávat dolů vrtulníkem, protože šlo o nepřístupná místa a jinak to nejde. Zároveň se betonoval sloup číslo 5.”

Vrtulník musel začít pracovat už po 5. hodině ranní. Ve vyšší nadmořské výšce a stoupající teplotě se totiž snižuje jeho nosnost. S teplotou souvisí také termika, kdy je stroj při přesné práci hůře manévrovatelný.

Lubomír Mick, pilot vrtulníku: “Museli jsme dneska začít brzy ráno, dokud byla nízká teplota pod 10 stupňů a v podstatě bylo bezvětří. To proto, abychom dokázali vrtulník udržet na místě a nebylo s manipulací moc práce.”

Stožáry nové lanovky by měl usazovat opět vrtulník a to zřejmě v průběhu září.

Martin Kacíř, marketingový manažer Ski areál Bílá: “Chystáme kompletně novou šestisedačkovou odpojitelnou lanovku s vyhřívanou bublinou, která musí být 16. prosince v provozu, abychom stihli začátek zimní sezony.”

Nová lanovka však nebude sloužit jen pro lyžaře. V průběhu roku ji mohou využívat i běžní turisté, cykloturisté či trialisté.




---

Policisté mají preventivní akci na přehradách

V průběhu celých letních prázdnin se mohou lidé u některých přehradních nádrží setkávat s hlídkami policistů na motorových člunech. Ti provádějí klasickou kontrolní činnost, ale věnují se i prevenci. Například na Žermanické přehradě rozdávali zodpovědným návštěvníkům nealkoholické pivo pro osvěžení.

V Moravskoslezském kraji se preventivní akce nazvaná Bezpečně u vody koná přehradách Slezská Harta, Těrlicko nebo Žermanice. Právě tam se policisté zaměřili na vůdce plavidel, plavce nebo rekreanty na březích.

Lucie Galiová, komisařka oddělení prevence Policie ČR MSK: “Co se týče preventivní činnosti, tak Policie České republiky působí hned ve dvou rovinách. Tou první je prevence na vodní ploše, kdy spolupracujeme Státní plavební správou, speciální pořádkovou jednotkou a policisty z obvodního oddělení. Zde komunikujeme a působíme na vůdce plavidel, kdy kontrolujeme, zda nejsou pod vlivem alkoholu, zda respektují dopravní značení a zda mají patřičné doklady.”

Bezpečně by se lidé měli chovat i na březích.

Anketa: “Trávíme tady s vnoučaty dovolenou na chatě v Těrlicku, jinak pocházíme z Orlové. Co se bezpečnosti týká, tak se snažíme samozřejmě vždycky být k něčemu přivázaní, to znamená mít na noze paddleboard, nebo nějakou bojku. I při plavání, když seskočíme, tak jsme vlastně pořád přivázaní k tomu paddleboardu."

Lucie Galiová, komisařka oddělení prevence Policie ČR MSK: “V druhé rovině působíme na širokou veřejnost na souši v kempech, vodních areálech či střediscích. Oslovujeme od těch nejmenších, se kterými si povídáme o tom, proč je důležité neskákat do neznámých vod a jak postupovat v případě, že se ztratí, či proč je důležité neopouštět své rodiče, obzvlášť pak u těch dětí, které nejsou zdatnými plavci. U dospělých apelujeme na bezpečnostní zásady. Převážně, aby dávali pozor na své osobní věci. Aby v případě, že zaparkují vozidlo na parkovišti, ve vozidlech nic cenného nenechávali, využívali možností různých uložišť, která střediska nabízí a samozřejmě pokud se rozhodnou nějaké osobní cenné věci přinést k vodní ploše, tak aby požádali nějakou osobu, která tyto věcí v době jejich nepřítomnosti pohlídá. U seniorů nabádáme, aby respektovali a dbali na svůj aktuální zdravotní stav.”

Cílem každoroční preventivní akce je snaha snížit počet vážných úrazů a utonutí, ke kterým dochází zejména porušení základních bezpečnostních pravidel.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/beskydsky-expres/beskydsky-expres-21-07-2023-17-24