Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Devátý kruháč v Novém Jičíně zaplatí MS kraj
  • Aktuálně z dopravy v Moravskoslezském kraji
  • Dokončení obchvatu Opavy v roce 2030?
  • Bezpečnostní projekt Na kole jen s přilbou začal i v MSK
  • Historický vláček z Bruntálu do Malé Morávky právě vyjel

Lukáš Zavadil: Opět jsme tady s pořadem Dopravní revue. Právě teď vyrážíme za dopravou v Moravskoslezském kraji, sledujete televizi Polar.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Devátý “kruháč” v Novém Jičíně zaplatí MS kraj
Už několik let plánuje Nový Jičín kruhovou křižovatku v blízkosti centra. V tuto chvíli je před dokončením projektová dokumentace. Na realizaci se bude podílet i Moravskoslezský kraj, který téměř celou stavbu zafinancuje.
Křížení ulic K nemocnici a Generála Hlaďo s výjezdem z Masarykova náměstí je z hlediska dopravy jedním z nejfrekventovanějších míst v centru Nového Jičína. Kruhová křižovatka, kterou tu radnice plánuje řadu let, bude celkově devátou na území města. V současné době je jich zde 8, z toho pět na hlavním tahu na silnici 1/57.
Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína:
“Okružní křižovatka je ten nejbezpečnější způsob křížení dopravy a tato lokalita byla vyhodnocena jako velmi riziková.”

Vlastníkem hlavní komunikace je Moravskoslezský kraj. Právě on bude největším investorem stavby.
Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína:
“Mezi městem a Moravskoslezským krajem byla uzavřena rámcová smlouva o podpoře při realizaci této stavby. Kraj bude financovat výstavbu kruhového objezdu.”
Předpokládané náklady na jeho vybudování jsou zhruba 8 milionů korun bez daně.
Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína:
“Město zaplatí projektovou část a tu chodeckou část, tedy chodníky a přechody pro chodce.”
Projektová dokumentace za 550 tisíc korun by měla být hotova do konce srpna.
Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína:
“Po jejím zpracování bychom ji měli bezúplatně převést na kraj, který následně vysoutěží zhotovitele stavby a následně se bude realizovat.”
Plynulost provozu by měla další kruhová křižovatka ve městě ovlivnit nejpozději v roce 2022.

------------------------------------------------------------------------------------------
Aktuálně z dopravy v Moravskoslezském kraji

Na dálnici D1 na Novojičínsku mezi obcemi Pustějov a Bílov začala plánovaná rekonstrukce dálničních mostů. Jde o projekt Ředitelství silnic a dálnic ČR, který potrvá až do 14. srpna. Řidiči se v tomto místě během letních týdnů bohužel nevyhnou úplným uzavírkám. Provoz ale bude primárně sveden do režimu 2+1 na volném pásu dálnice. V místě se v exponovaných dobách připravte na komplikace.

Obyvatelé Karviné nebo také turisti mají nově možnost půjčit si elektrokolo. K dispozici jsou u recepce městské sportovní společnosti STaRS. Moravskoslezský kraj je přenechal městu jako propagaci elektromobility, turistického ruchu a sportu.

Kromě Karviné si elektrokola mohou lidé půjčit na více jak 30 místech po celém Moravskoslezském kraji, od Jeseníků až po Beskydy, najdete je na Pustevnách, na Ovčárně, na Hrčavě a podobně. K dispozici jsou i v Ostravě v Dolní oblasti Vítkovic. A zájem o ně je velký.

Jan Krkoška (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Jenom na Sepetné v roce 2019 si elektrokola půjčilo víc jako 150 zájemců. Ten trend je opravdu takový, že ty kola máme stále ve výpůjčkách.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dokončení obchvatu Opavy v roce 2030?
Obchvat Opavy by mohl být hotový do roku 2030. Řidiči mohou nyní projet po jeho části. Ale i tak si město oddechlo alespoň z části od hustého provozu.
První část obchvatu Opavy byla zprovozněna už v roce 2009. Šlo o 1750 metrů dlouhý úsek s názvem S 1, který se stal základem pro odklon dopravy ze silnice I/11 vedoucí od Ostravy mimo slezskou metropoli. O tři roky později vznikla část jižního obchvatu, která odvedla provoz z Kylešovic. Vloni byla otevřená východní část severního obchvatu, která navázala na zmíněnou spojku. Přestože obchvat ještě není dokončený, už nyní je znát, že doprava ve městě polevila.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy
: „Podle statistik, které máme, se odklonilo významné množství nákladní dopravy. To městu výrazně pomáhá.“
Během léta nejspíš Ředitelství silnic a dálnic uzavře smlouvu se zhotovitelem západní části severního obchvatu, který vzešel z tendru. Zakázka za víc jak miliardu korun by měla být dokončená za tři roky.
Martin Dostál, odbor rozvoje města a strategického plánování, Magistrát Opava
: „Na západní části severního obchvatu probíhá velmi intenzivně záchranný archeologický a pyrotechnický průzkum.“
Poté bude zbývat ještě dokončit dvě části jižního obchvatu, které naváží na již existující úsek postavený před osmi lety. A zřejmě za pár týdnů bude vybraný dodavatel stavby, která propojí silnici od Ostravy na již vybudovanou část obchvatu napojí 400 metrů dlouhým úsekem.
Celý obchvat Opavy by mohl být dokončený nejpozději v roce 2030. A to především díky aktivnímu přístupu 17 obcí, které se spojily ve Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 a I/57. To vzniklo v r. 2001 a usiluje o lepší dopravní spojení z Ostravy přes Opavu a Krnov směrem k polským hranicím.
Michal Jedlička (KDU-ČSL), místopředseda Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 a I/57 a náměstek primátora Opavy
: „My komunikujeme s vlastníky, napříč se samosprávou, ministerstvem, MSK a připravujeme pro investora výstavbu těchto dopravních staveb.“
Sdružení se zasloužilo třeba o výstavbu rychlostní komunikace mezi Ostravou a Mokrými Lazci anebo tzv. Prodloužené Rudné v Ostravě.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bezpečnostní projekt Na kole jen s přilbou začal i v MSK
Na kole jen s přilbou, to je název a taky hlavní téma celorepublikové preventivní akce, která se rozběhla i v Moravskoslezském kraji. Natáčeli jsme v Bělském lese, který je oblíbeným místem nejen cyklistů.
S projektem přišla nezisková organizace Bezpečně na silnicích. Za úkol si vzala snížit nehodovost cyklistů, a to nejen v našem regionu.
Patrik Lang, Tým silniční bezpečnosti:
“Hlavně dává důraz na to, aby cyklisté měli a používali ochranné prvky, hlavně ve formě cyklistické přilby a dále se soustřeďuje na to, aby měli cyklisté povinnou výbavu na kole, byli správně vidět na silnicích.”
K projektu se připojila i policie, která pečlivě sleduje dopravní statistiky. Mezi nejčastější úrazy cyklistů - bohužel často i s tragickými následky - patří zranění hlavy.
Martina Jablonská, preventistka KŘ PČR Moravskoslezského kraje
: “V roce 2019 bylo v Moravskoslezském kraji zjištěno téměř 600 dopravních nehod způsobených cyklisty, z čehož 113 viníků způsobilo nehodu pod vlivem alkoholu nebo návykových látek. 36 cyklistů mělo úraz způsobený nenošením cyklistické přilby. Proto apelujeme na dospělé cyklisty, aby nepodceňovali jízdu bez helmy.”
Patrik Lang, Tým silniční bezpečnosti:
“Dětem rozdáváme reflexní pásky, dospělí od nás dostanou taky reflexní pásky i jiné předměty ke zvýšení viditelnosti na kole. Můžou si od nás vyzkoušet, které simulují alkohol a drogy. Dneska už se to zlepšuje. Opravdu lidé se naučili ty cyklistické přilby nosit, ale opravdu ty nejvážnější úrazy se stávají právě na na hlavě a krku. Z toho důvodů se snažíme, aby co nejvíce cyklistů tu přilbu na hlavě mělo.”
Kromě přilby jsou důležité i reflexní prvky. Cyklisté by je neměli podceňovat.
Patrik Lang, Tým silniční bezpečnosti
: “Třeba v horách lidé často nemají odrazky, protože říkají, že jim to překáží a odpadává a že je to zbytečná zátěž. Ale je důležité to na tom kole mít, aby ten cyklista byl vidět. Střídá se vám světlo a tma například při výjezdu z lesa a potom ten cyklista vůbec není vidět. Je důležité něco tam mít. Občas na to lidé zapomínají, my je přesvědčujem, aby si alespoň tu pásku na to kolo dali.
Projekt bude dál pokračovat po celém Moravskoslezském kraji.
-------------------------------------------------------------------------------------
Historický vláček z Bruntálu do Malé Morávky právě vyjel
Mezi Bruntál a Malou Morávku opět vyjel historický turistický vlak. Díky dotaci MS kraje sedmnáctikilometrová opuštěná trať, po které vlaky Českých drah naposledy pravidelně jezdily v roce 2009, opět ožívá.
Historický vláček si u turistů a návštěvníků Jeseníků získal velkou oblibu. Jen vloni se s ním za prázdniny svezlo na 7 tisíc lidí. Letos měl kvůli korona krizi namále, nakonec vše klaplo.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek:
„Do poslední chvíle jsme váhali a nevěděli jsme zda vůbec budeme moci vyjet, nakonec všechno dobře dopadlo a vyjeli jsme, byť teda korona krize bude mít dopad třeba na výletní vlaky, které jsme plánovali sem vézt z Ostravy.“
Vláček se zastávkami v Rudné pod Pradědem, Světlé Hoře a Malé Morávce může vyjet na trať také díky nezbytným opravám této podhorské trati.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek
: „Musím poděkovat Správě železnic, za to, že investovala nemalé prostředky do opravy a obnovy téhleté trati. V minulých letech se opravovala část trati z Bruntálu po Světlou Horu, v přípravách na letošní sezónu se opravila část ze Světlé Hory po Malou Morávku.“
Jedná se o nejstrmější trať v české republice, která není vybavena ozubnicí. Má převýšení 47 promile.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek:
„Tatra nezná bratra, poradí si, je to roztomilý zážitek, kdy lokomotiva řve, třepe se, kouří, pomalu ale jede.“
Letos historický vláček potáhne lokomotiva s roztomilým názvem Šrotík. Jeho jízda trvá přibližně 35 minut.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek:
„Je to lokomotiva té původní řady T-211, nového označení 700 851, je to stroj z produkce ČKD z přelomu 60. a 70. let 20. století a pohání ji motor Tatra dvanáctiválec.“
Anketa, cestující
: „Dneska my pojedeme do Malé Morávky vlakem osobním“„Těším se na to moc.“
„Přijeli jsme sem si pro vnoučata a jsme z Krkonoš a jedeme teďka do té Malé Morávky na výlet. Máme tady vnoučata tak jsme si pro ně přijeli a odvezeme je chvilku pry, do Krkonoš.“
Turistický vláček pojede o všech prázdninových víkendech včetně svátků, a to 5 x denně v každém směru. Kromě toho budou na velké akce, jako jsou Borůvkové hody nebo Festival řízků, vypravovány i speciální přímé vlaky z Ostravy přes Opavu a Krnov.

Lukáš Zavadil: 
Tolik z magazínu Dopravní revue, na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
08. července 2020, 18:20

Lukáš Zavadil: Opět jsme tady s pořadem Dopravní revue. Právě teď vyrážíme za dopravou v Moravskoslezském kraji, sledujete televizi Polar.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Devátý “kruháč” v Novém Jičíně zaplatí MS kraj
Už několik let plánuje Nový Jičín kruhovou křižovatku v blízkosti centra. V tuto chvíli je před dokončením projektová dokumentace. Na realizaci se bude podílet i Moravskoslezský kraj, který téměř celou stavbu zafinancuje.
Křížení ulic K nemocnici a Generála Hlaďo s výjezdem z Masarykova náměstí je z hlediska dopravy jedním z nejfrekventovanějších míst v centru Nového Jičína. Kruhová křižovatka, kterou tu radnice plánuje řadu let, bude celkově devátou na území města. V současné době je jich zde 8, z toho pět na hlavním tahu na silnici 1/57.
Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína:
“Okružní křižovatka je ten nejbezpečnější způsob křížení dopravy a tato lokalita byla vyhodnocena jako velmi riziková.”

Vlastníkem hlavní komunikace je Moravskoslezský kraj. Právě on bude největším investorem stavby.
Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína:
“Mezi městem a Moravskoslezským krajem byla uzavřena rámcová smlouva o podpoře při realizaci této stavby. Kraj bude financovat výstavbu kruhového objezdu.”
Předpokládané náklady na jeho vybudování jsou zhruba 8 milionů korun bez daně.
Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína:
“Město zaplatí projektovou část a tu chodeckou část, tedy chodníky a přechody pro chodce.”
Projektová dokumentace za 550 tisíc korun by měla být hotova do konce srpna.
Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína:
“Po jejím zpracování bychom ji měli bezúplatně převést na kraj, který následně vysoutěží zhotovitele stavby a následně se bude realizovat.”
Plynulost provozu by měla další kruhová křižovatka ve městě ovlivnit nejpozději v roce 2022.

------------------------------------------------------------------------------------------
Aktuálně z dopravy v Moravskoslezském kraji

Na dálnici D1 na Novojičínsku mezi obcemi Pustějov a Bílov začala plánovaná rekonstrukce dálničních mostů. Jde o projekt Ředitelství silnic a dálnic ČR, který potrvá až do 14. srpna. Řidiči se v tomto místě během letních týdnů bohužel nevyhnou úplným uzavírkám. Provoz ale bude primárně sveden do režimu 2+1 na volném pásu dálnice. V místě se v exponovaných dobách připravte na komplikace.

Obyvatelé Karviné nebo také turisti mají nově možnost půjčit si elektrokolo. K dispozici jsou u recepce městské sportovní společnosti STaRS. Moravskoslezský kraj je přenechal městu jako propagaci elektromobility, turistického ruchu a sportu.

Kromě Karviné si elektrokola mohou lidé půjčit na více jak 30 místech po celém Moravskoslezském kraji, od Jeseníků až po Beskydy, najdete je na Pustevnách, na Ovčárně, na Hrčavě a podobně. K dispozici jsou i v Ostravě v Dolní oblasti Vítkovic. A zájem o ně je velký.

Jan Krkoška (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Jenom na Sepetné v roce 2019 si elektrokola půjčilo víc jako 150 zájemců. Ten trend je opravdu takový, že ty kola máme stále ve výpůjčkách.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dokončení obchvatu Opavy v roce 2030?
Obchvat Opavy by mohl být hotový do roku 2030. Řidiči mohou nyní projet po jeho části. Ale i tak si město oddechlo alespoň z části od hustého provozu.
První část obchvatu Opavy byla zprovozněna už v roce 2009. Šlo o 1750 metrů dlouhý úsek s názvem S 1, který se stal základem pro odklon dopravy ze silnice I/11 vedoucí od Ostravy mimo slezskou metropoli. O tři roky později vznikla část jižního obchvatu, která odvedla provoz z Kylešovic. Vloni byla otevřená východní část severního obchvatu, která navázala na zmíněnou spojku. Přestože obchvat ještě není dokončený, už nyní je znát, že doprava ve městě polevila.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy
: „Podle statistik, které máme, se odklonilo významné množství nákladní dopravy. To městu výrazně pomáhá.“
Během léta nejspíš Ředitelství silnic a dálnic uzavře smlouvu se zhotovitelem západní části severního obchvatu, který vzešel z tendru. Zakázka za víc jak miliardu korun by měla být dokončená za tři roky.
Martin Dostál, odbor rozvoje města a strategického plánování, Magistrát Opava
: „Na západní části severního obchvatu probíhá velmi intenzivně záchranný archeologický a pyrotechnický průzkum.“
Poté bude zbývat ještě dokončit dvě části jižního obchvatu, které naváží na již existující úsek postavený před osmi lety. A zřejmě za pár týdnů bude vybraný dodavatel stavby, která propojí silnici od Ostravy na již vybudovanou část obchvatu napojí 400 metrů dlouhým úsekem.
Celý obchvat Opavy by mohl být dokončený nejpozději v roce 2030. A to především díky aktivnímu přístupu 17 obcí, které se spojily ve Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 a I/57. To vzniklo v r. 2001 a usiluje o lepší dopravní spojení z Ostravy přes Opavu a Krnov směrem k polským hranicím.
Michal Jedlička (KDU-ČSL), místopředseda Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 a I/57 a náměstek primátora Opavy
: „My komunikujeme s vlastníky, napříč se samosprávou, ministerstvem, MSK a připravujeme pro investora výstavbu těchto dopravních staveb.“
Sdružení se zasloužilo třeba o výstavbu rychlostní komunikace mezi Ostravou a Mokrými Lazci anebo tzv. Prodloužené Rudné v Ostravě.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bezpečnostní projekt Na kole jen s přilbou začal i v MSK
Na kole jen s přilbou, to je název a taky hlavní téma celorepublikové preventivní akce, která se rozběhla i v Moravskoslezském kraji. Natáčeli jsme v Bělském lese, který je oblíbeným místem nejen cyklistů.
S projektem přišla nezisková organizace Bezpečně na silnicích. Za úkol si vzala snížit nehodovost cyklistů, a to nejen v našem regionu.
Patrik Lang, Tým silniční bezpečnosti:
“Hlavně dává důraz na to, aby cyklisté měli a používali ochranné prvky, hlavně ve formě cyklistické přilby a dále se soustřeďuje na to, aby měli cyklisté povinnou výbavu na kole, byli správně vidět na silnicích.”
K projektu se připojila i policie, která pečlivě sleduje dopravní statistiky. Mezi nejčastější úrazy cyklistů - bohužel často i s tragickými následky - patří zranění hlavy.
Martina Jablonská, preventistka KŘ PČR Moravskoslezského kraje
: “V roce 2019 bylo v Moravskoslezském kraji zjištěno téměř 600 dopravních nehod způsobených cyklisty, z čehož 113 viníků způsobilo nehodu pod vlivem alkoholu nebo návykových látek. 36 cyklistů mělo úraz způsobený nenošením cyklistické přilby. Proto apelujeme na dospělé cyklisty, aby nepodceňovali jízdu bez helmy.”
Patrik Lang, Tým silniční bezpečnosti:
“Dětem rozdáváme reflexní pásky, dospělí od nás dostanou taky reflexní pásky i jiné předměty ke zvýšení viditelnosti na kole. Můžou si od nás vyzkoušet, které simulují alkohol a drogy. Dneska už se to zlepšuje. Opravdu lidé se naučili ty cyklistické přilby nosit, ale opravdu ty nejvážnější úrazy se stávají právě na na hlavě a krku. Z toho důvodů se snažíme, aby co nejvíce cyklistů tu přilbu na hlavě mělo.”
Kromě přilby jsou důležité i reflexní prvky. Cyklisté by je neměli podceňovat.
Patrik Lang, Tým silniční bezpečnosti
: “Třeba v horách lidé často nemají odrazky, protože říkají, že jim to překáží a odpadává a že je to zbytečná zátěž. Ale je důležité to na tom kole mít, aby ten cyklista byl vidět. Střídá se vám světlo a tma například při výjezdu z lesa a potom ten cyklista vůbec není vidět. Je důležité něco tam mít. Občas na to lidé zapomínají, my je přesvědčujem, aby si alespoň tu pásku na to kolo dali.
Projekt bude dál pokračovat po celém Moravskoslezském kraji.
-------------------------------------------------------------------------------------
Historický vláček z Bruntálu do Malé Morávky právě vyjel
Mezi Bruntál a Malou Morávku opět vyjel historický turistický vlak. Díky dotaci MS kraje sedmnáctikilometrová opuštěná trať, po které vlaky Českých drah naposledy pravidelně jezdily v roce 2009, opět ožívá.
Historický vláček si u turistů a návštěvníků Jeseníků získal velkou oblibu. Jen vloni se s ním za prázdniny svezlo na 7 tisíc lidí. Letos měl kvůli korona krizi namále, nakonec vše klaplo.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek:
„Do poslední chvíle jsme váhali a nevěděli jsme zda vůbec budeme moci vyjet, nakonec všechno dobře dopadlo a vyjeli jsme, byť teda korona krize bude mít dopad třeba na výletní vlaky, které jsme plánovali sem vézt z Ostravy.“
Vláček se zastávkami v Rudné pod Pradědem, Světlé Hoře a Malé Morávce může vyjet na trať také díky nezbytným opravám této podhorské trati.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek
: „Musím poděkovat Správě železnic, za to, že investovala nemalé prostředky do opravy a obnovy téhleté trati. V minulých letech se opravovala část trati z Bruntálu po Světlou Horu, v přípravách na letošní sezónu se opravila část ze Světlé Hory po Malou Morávku.“
Jedná se o nejstrmější trať v české republice, která není vybavena ozubnicí. Má převýšení 47 promile.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek:
„Tatra nezná bratra, poradí si, je to roztomilý zážitek, kdy lokomotiva řve, třepe se, kouří, pomalu ale jede.“
Letos historický vláček potáhne lokomotiva s roztomilým názvem Šrotík. Jeho jízda trvá přibližně 35 minut.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek:
„Je to lokomotiva té původní řady T-211, nového označení 700 851, je to stroj z produkce ČKD z přelomu 60. a 70. let 20. století a pohání ji motor Tatra dvanáctiválec.“
Anketa, cestující
: „Dneska my pojedeme do Malé Morávky vlakem osobním“„Těším se na to moc.“
„Přijeli jsme sem si pro vnoučata a jsme z Krkonoš a jedeme teďka do té Malé Morávky na výlet. Máme tady vnoučata tak jsme si pro ně přijeli a odvezeme je chvilku pry, do Krkonoš.“
Turistický vláček pojede o všech prázdninových víkendech včetně svátků, a to 5 x denně v každém směru. Kromě toho budou na velké akce, jako jsou Borůvkové hody nebo Festival řízků, vypravovány i speciální přímé vlaky z Ostravy přes Opavu a Krnov.

Lukáš Zavadil: 
Tolik z magazínu Dopravní revue, na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-08-07-2020-18-24