Dopravní revue
- MSK chystá tendr na vodíkové autobusy na Havířovsku
- Silničáři řeší po zimě velké množství výtluků
- Novinky na ostravském Letišti Leoše Janáčka
MSK chystá tendr na vodíkové autobusy na Havířovsku
Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pořad dopravní revue, vítám vás u něj. I tentokrát nabídnu dopravní témata z našeho regionu. Do dvou let by měly na havířovsku jezdit autobusy na vodík. Moravskoslezský kraj už začal připravovat tendr, který by veřejnou dopravu vozidly s vodíkových pohonem měl zajistit. Na dálku zdravím náměstka hejtmana Radka Podstawku. Dobrý den. V Česku zatím podobný tendr nikdo nevyhlašoval. Vy jste zatím ve fázi tzv. tržních konzultací. Jak tedy kraj postupuje?
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Jak jste řekl, jsme ve fázi tržních konzultací a tam jsme v té fázi proto, protože vlastně nevíme, jak přesně ten tendr vyhlásit. Takže děláme předběžné tržní konzultace s dopravci, abychom přesně stanovili podmínky za jakých ho vypsat a pak se můžou dopravci hlásit. Oslovili jsme osm dopravců, ale je to veřejně dostupná informace, takže mohou se přihlásit všichni potencionální dopravci a pak budeme vyhlašovat tendr, který bychom chtěli vyhlásit v srpnu letošního roku.
Lukáš Zavadil, TV Polar: A je už něco, co od dopravců nebo těch možných uchazečů v tom následném tendru vlastně budete vyžadovat? Jen něco, co už víte teď?
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Zatím víme, že budeme vyžadovat, aby měli zajištěný i servis vozidel. Nejenom, že pro nás budou jezdit, ale chceme full dopravu od těch dopravců a proto děláme ty předběžné tržní konzultace, abychom se domluvili s těmi dopravci jak ten tendr vyhlásit, aby to bylo v pořádku a to tržní prostředí bylo čisté.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste mluvil jestli jsem dobře slyšel o srpnovém termínu, kdy bude tendr vyhlášen. Jaký je ten následující časový harmonogram?
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Pak se to musí notifikovat. To znamená, že rok to bude viset a budeme čekat pokud to někdo nenapadne a předpokládáme, že od roku 2023 by mohly ty autobusy u nás jezdit. Ti dopravci doufám budou mít potom dostatek času a budou na to vypsané i dotace, protože cena těch autobusů v dnešní době je celkem vysoká. A myslím si, že bez dotací by ta cena byla asi moc velká.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kolik autobusů na vodíkový pohon by mělo na Havířovsku jezdit? Jaká je ta vaše představa?
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Tak naše představa je taková, že chtěli bychom teď vyhlásit tendr na deset vodíkových autobusů, které by jezdily na lince Ostrava-Havířov. A pokud se to osvědčí, tak samozřejmě můžeme potom rozšiřovat dál, ale to je všechno hudba budoucnosti, protože nevíme jak plnicí stanice budou a tak dále. Je to dané i tou infrastrukturou vodíkovou a samozřejmě i cena vodíku tam může hrát velkou roli.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaké má kraj obecně plány s tímto druhem pohonu dopravy. Připadají v úvahu i další lokality v jiných částech regionu, které by mohly mít autobusy na vodíkový pohon?
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Určitě připadají i další lokality, ale napřed chceme vyzkoušet si to na té trase Ostrava-Havířov a samozřejmě do budoucna chceme využívat pokud to bude možné i vodíkové vlaky. Nyní už přišly nějaké nabídky od dopravců, jestli si nechceme vyzkoušet vodíkový vlak od firmy Alstom. Ale to jsou všechno teď takové předběžné věci, ale určitě chceme v budoucnu nahradit dieslové vlaky vodíkovými vlaky a to je priorita kraje, být bezemisní kraj.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Naším hostem byl náměstek hejtmana Radek Podstawka a díky za váš čas a budu se těšit na viděnou příště.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Děkuji. Na shledanou.
Silničáři řeší po zimě velké množství výtluků
Lukáš Zavadil, TV Polar: Nejhorší zima za poslední dekádu. Takto hodnotí silničáři z hlediska počtu silničních závad. Členové údržby ředitelství silnic a dálnic proto do terénu vyrážejí opravovat obrovské množství výtluků.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Až úleva od sněhu a ledu umožnilo silničářům vyrazit na opravy všech nerovností na cestách, které evidují. Problematickou situaci zaznamenali řidiči například na silnicích 1/11 a 1/56 u Jablunkova a Frýdku-Místku vznikly desítky výmolů.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: Ředitelství silnic a dálnic ČR v tomto roce eviduje podstatně vyšší množství výtluků způsobených teplotní výkyvy, často až o desítky stupňů Celsia mezi dnem a nocí. Klimatické podmínky postihly celý Moravskoslezský kraj, porušeny povrchy vozovek proto vznikaly na více místech a bohužel současně.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Na opravovaných silnicích jezdí denně desetitisíce aut. Silničáři vše musí zvládnout za plného provozu.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: Opravy výtluku nyní jedou naplno a stav silnic se denně zlepšuje zásluhou údržby fungující za plného provozu. Máme v nasazení veškeré připravené kapacity. Akutní poruchy vozovek se řeší obvykle pomocí studené asfaltové směsi. Ačkoliv ředitelství silnic a dálnic výrazně upřednostňuje trvanlivější opravy prostřednictvím teplé balené směsi nebo dokonce technologie Silko. Výběr postupů a frekvence denních oprav závisí už jen na počasí. Zatím opravujeme naplno.
Novinky na ostravském Letišti Leoše Janáčka
Lukáš Zavadil, TV Polar: V pořadu dopravní revue na dálku vítám obchodního ředitele Letiště Ostrava Stanislava Bujnovského, přeji dobrý den. V redakci jsme zaznamenali spoustu novinek, které k nám od vás chodí. Pojďme nejprve třeba ty z osobní dopravy. Jaké nové linky letiště Mošnov spouští a kam všude se cestující nově dostanou?
Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: 30.3 se vrací Raynair na naše letiště s linkou do Londýna a od 26.4. otevíráme novou linku do Kyjeva se společností SkyUP Airlines třikrát do týdne. K tomu samozřejmě stále lítá LOT Polish Airlines 2x do Varšavy a do Prahy.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme k té lince na Ukrajinu. Pro mnohé to může být možná zvláštní krok do zvláštního místa. Dá se mluvit o nějaké návaznosti spojů z kyjevského letiště?
Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Tato linka je primárně určena do Kyjeva. Pro cestující do Kyjeva. My očekáváme, že Moravskoslezští obyvatelé objeví krásy Kyjeva. A je tu krásná destinace na víkend a podobně. A druhým směrem budou zase proudit zaměstnanci do jednotlivých firem v Moravskoslezském kraji.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Dá se mluvit o nějaké cenové relaci na které začínají ty jednotlivé letenky? Můžeme klidně všechny ty destinace, které spouštíte znovu.
Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Momentálně je Kyjev velmi lukrativní. Začínat na 26 eurech v jednom směru. Letenky se dají sehnat za 30 eur a podobně. Raynair bude mít cenovou politiku velmi podobnou a co se týká Varšavy tam jsou ty letenky trošku dražší, ale tam jsou návazné lety právě do celé Evropy a světa.
Lukáš Zavadil, TV Polar: U osobní přepravy je neustále skloňovaným tématem bezpečnost z hlediska přenosu viru a jak jsou na tom letadla? Je vůbec bezpečné takto cestovat v této době?
Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Tak jak z pohledu safety a z pohledu bezpečnosti jsou nejbezpečnějším dopravní prostředky. A tak i z pohledu toho epidemiologického, protože letadla mají hepa filtr, který zachytává 99% bakterií a v kombinaci s rouškami a s pravidelnou dezinfekcí je letecká přeprava v bezpečí.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Přejdeme tedy ke Cargu, k nákladní dopravě. Na ostravské letiště začíná létat další společnost která a co to pro letiště znamená?
Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Tak jako jsme vzpomínali minule. My se velmi snažíme v cargo oblasti a snažíme se tam růst a získávat nové a nové spojení. A momentálně začala létat společnost Vamos, která lítá do Číny. Je to pokračování našeho projektu s Čínou. Teď máme dva až 4 lety z Číny týdně.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Mají o letiště možnost zájem i další přepravní společnosti. Jednáte například v tuto chvíli s někým pokud je možné to prozradit?
Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Samozřejmě že jednáme. Bohužel z obchodního hlediska to nemohu teď specifikovat. Kromě letu do Číny, tak máme Cargo DHL a UPS. UPS je nový přepravce od nového roku a léta do Lipska a budeme se snažit rozšířit spolupráci.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Dá se vůbec mluvit o tom kolik nákladních linek je například schopno letiště odbavovat? Kolik nových přepravců sem můžete ještě nalákat.
Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Tak momentálně se blížíme pomalu ke kapacitě toho, co jsme jsme schopni odbavit na letišti, co se týká hlavně Carga a zázemí pro Carga proto tento rok chceme stavět naší vlastní Cargo halu, která nám pomůže zvýšit kapacitu.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pane řediteli, díky za váš čas a příště v pořadu dopravní revue, na viděnou.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Sledovali jste pořadu dopravní revue. Další témata z dopravy v Moravskoslezském kraji přineseme zase příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.
MSK chystá tendr na vodíkové autobusy na Havířovsku
Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pořad dopravní revue, vítám vás u něj. I tentokrát nabídnu dopravní témata z našeho regionu. Do dvou let by měly na havířovsku jezdit autobusy na vodík. Moravskoslezský kraj už začal připravovat tendr, který by veřejnou dopravu vozidly s vodíkových pohonem měl zajistit. Na dálku zdravím náměstka hejtmana Radka Podstawku. Dobrý den. V Česku zatím podobný tendr nikdo nevyhlašoval. Vy jste zatím ve fázi tzv. tržních konzultací. Jak tedy kraj postupuje?
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Jak jste řekl, jsme ve fázi tržních konzultací a tam jsme v té fázi proto, protože vlastně nevíme, jak přesně ten tendr vyhlásit. Takže děláme předběžné tržní konzultace s dopravci, abychom přesně stanovili podmínky za jakých ho vypsat a pak se můžou dopravci hlásit. Oslovili jsme osm dopravců, ale je to veřejně dostupná informace, takže mohou se přihlásit všichni potencionální dopravci a pak budeme vyhlašovat tendr, který bychom chtěli vyhlásit v srpnu letošního roku.
Lukáš Zavadil, TV Polar: A je už něco, co od dopravců nebo těch možných uchazečů v tom následném tendru vlastně budete vyžadovat? Jen něco, co už víte teď?
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Zatím víme, že budeme vyžadovat, aby měli zajištěný i servis vozidel. Nejenom, že pro nás budou jezdit, ale chceme full dopravu od těch dopravců a proto děláme ty předběžné tržní konzultace, abychom se domluvili s těmi dopravci jak ten tendr vyhlásit, aby to bylo v pořádku a to tržní prostředí bylo čisté.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste mluvil jestli jsem dobře slyšel o srpnovém termínu, kdy bude tendr vyhlášen. Jaký je ten následující časový harmonogram?
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Pak se to musí notifikovat. To znamená, že rok to bude viset a budeme čekat pokud to někdo nenapadne a předpokládáme, že od roku 2023 by mohly ty autobusy u nás jezdit. Ti dopravci doufám budou mít potom dostatek času a budou na to vypsané i dotace, protože cena těch autobusů v dnešní době je celkem vysoká. A myslím si, že bez dotací by ta cena byla asi moc velká.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kolik autobusů na vodíkový pohon by mělo na Havířovsku jezdit? Jaká je ta vaše představa?
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Tak naše představa je taková, že chtěli bychom teď vyhlásit tendr na deset vodíkových autobusů, které by jezdily na lince Ostrava-Havířov. A pokud se to osvědčí, tak samozřejmě můžeme potom rozšiřovat dál, ale to je všechno hudba budoucnosti, protože nevíme jak plnicí stanice budou a tak dále. Je to dané i tou infrastrukturou vodíkovou a samozřejmě i cena vodíku tam může hrát velkou roli.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jaké má kraj obecně plány s tímto druhem pohonu dopravy. Připadají v úvahu i další lokality v jiných částech regionu, které by mohly mít autobusy na vodíkový pohon?
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Určitě připadají i další lokality, ale napřed chceme vyzkoušet si to na té trase Ostrava-Havířov a samozřejmě do budoucna chceme využívat pokud to bude možné i vodíkové vlaky. Nyní už přišly nějaké nabídky od dopravců, jestli si nechceme vyzkoušet vodíkový vlak od firmy Alstom. Ale to jsou všechno teď takové předběžné věci, ale určitě chceme v budoucnu nahradit dieslové vlaky vodíkovými vlaky a to je priorita kraje, být bezemisní kraj.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Naším hostem byl náměstek hejtmana Radek Podstawka a díky za váš čas a budu se těšit na viděnou příště.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Děkuji. Na shledanou.
Silničáři řeší po zimě velké množství výtluků
Lukáš Zavadil, TV Polar: Nejhorší zima za poslední dekádu. Takto hodnotí silničáři z hlediska počtu silničních závad. Členové údržby ředitelství silnic a dálnic proto do terénu vyrážejí opravovat obrovské množství výtluků.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Až úleva od sněhu a ledu umožnilo silničářům vyrazit na opravy všech nerovností na cestách, které evidují. Problematickou situaci zaznamenali řidiči například na silnicích 1/11 a 1/56 u Jablunkova a Frýdku-Místku vznikly desítky výmolů.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: Ředitelství silnic a dálnic ČR v tomto roce eviduje podstatně vyšší množství výtluků způsobených teplotní výkyvy, často až o desítky stupňů Celsia mezi dnem a nocí. Klimatické podmínky postihly celý Moravskoslezský kraj, porušeny povrchy vozovek proto vznikaly na více místech a bohužel současně.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Na opravovaných silnicích jezdí denně desetitisíce aut. Silničáři vše musí zvládnout za plného provozu.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: Opravy výtluku nyní jedou naplno a stav silnic se denně zlepšuje zásluhou údržby fungující za plného provozu. Máme v nasazení veškeré připravené kapacity. Akutní poruchy vozovek se řeší obvykle pomocí studené asfaltové směsi. Ačkoliv ředitelství silnic a dálnic výrazně upřednostňuje trvanlivější opravy prostřednictvím teplé balené směsi nebo dokonce technologie Silko. Výběr postupů a frekvence denních oprav závisí už jen na počasí. Zatím opravujeme naplno.
Novinky na ostravském Letišti Leoše Janáčka
Lukáš Zavadil, TV Polar: V pořadu dopravní revue na dálku vítám obchodního ředitele Letiště Ostrava Stanislava Bujnovského, přeji dobrý den. V redakci jsme zaznamenali spoustu novinek, které k nám od vás chodí. Pojďme nejprve třeba ty z osobní dopravy. Jaké nové linky letiště Mošnov spouští a kam všude se cestující nově dostanou?
Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: 30.3 se vrací Raynair na naše letiště s linkou do Londýna a od 26.4. otevíráme novou linku do Kyjeva se společností SkyUP Airlines třikrát do týdne. K tomu samozřejmě stále lítá LOT Polish Airlines 2x do Varšavy a do Prahy.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme k té lince na Ukrajinu. Pro mnohé to může být možná zvláštní krok do zvláštního místa. Dá se mluvit o nějaké návaznosti spojů z kyjevského letiště?
Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Tato linka je primárně určena do Kyjeva. Pro cestující do Kyjeva. My očekáváme, že Moravskoslezští obyvatelé objeví krásy Kyjeva. A je tu krásná destinace na víkend a podobně. A druhým směrem budou zase proudit zaměstnanci do jednotlivých firem v Moravskoslezském kraji.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Dá se mluvit o nějaké cenové relaci na které začínají ty jednotlivé letenky? Můžeme klidně všechny ty destinace, které spouštíte znovu.
Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Momentálně je Kyjev velmi lukrativní. Začínat na 26 eurech v jednom směru. Letenky se dají sehnat za 30 eur a podobně. Raynair bude mít cenovou politiku velmi podobnou a co se týká Varšavy tam jsou ty letenky trošku dražší, ale tam jsou návazné lety právě do celé Evropy a světa.
Lukáš Zavadil, TV Polar: U osobní přepravy je neustále skloňovaným tématem bezpečnost z hlediska přenosu viru a jak jsou na tom letadla? Je vůbec bezpečné takto cestovat v této době?
Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Tak jak z pohledu safety a z pohledu bezpečnosti jsou nejbezpečnějším dopravní prostředky. A tak i z pohledu toho epidemiologického, protože letadla mají hepa filtr, který zachytává 99% bakterií a v kombinaci s rouškami a s pravidelnou dezinfekcí je letecká přeprava v bezpečí.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Přejdeme tedy ke Cargu, k nákladní dopravě. Na ostravské letiště začíná létat další společnost která a co to pro letiště znamená?
Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Tak jako jsme vzpomínali minule. My se velmi snažíme v cargo oblasti a snažíme se tam růst a získávat nové a nové spojení. A momentálně začala létat společnost Vamos, která lítá do Číny. Je to pokračování našeho projektu s Čínou. Teď máme dva až 4 lety z Číny týdně.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Mají o letiště možnost zájem i další přepravní společnosti. Jednáte například v tuto chvíli s někým pokud je možné to prozradit?
Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Samozřejmě že jednáme. Bohužel z obchodního hlediska to nemohu teď specifikovat. Kromě letu do Číny, tak máme Cargo DHL a UPS. UPS je nový přepravce od nového roku a léta do Lipska a budeme se snažit rozšířit spolupráci.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Dá se vůbec mluvit o tom kolik nákladních linek je například schopno letiště odbavovat? Kolik nových přepravců sem můžete ještě nalákat.
Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Tak momentálně se blížíme pomalu ke kapacitě toho, co jsme jsme schopni odbavit na letišti, co se týká hlavně Carga a zázemí pro Carga proto tento rok chceme stavět naší vlastní Cargo halu, která nám pomůže zvýšit kapacitu.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pane řediteli, díky za váš čas a příště v pořadu dopravní revue, na viděnou.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Sledovali jste pořadu dopravní revue. Další témata z dopravy v Moravskoslezském kraji přineseme zase příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.