Dopravní revue
- Změny v jízdních řádech v MSK
- Nová lodní linka na Slezské Hartě
- Mezinárodní veletrh Rail business days v Ostravě
- Špatně parkující řidiči v MSK často blokují hasiče
Opět se hlásíme s pravidelným magazínem Dopravní revue. Čekají vás témata z dopravy v našem regionu a právě začínáme. Dobrý den.
Změny v jízdních řádech v MSK
Cestující v Moravskoslezském kraji musí od neděle 15. června počítat se změnami v autobusové i vlakové dopravě. Vlaková linka S8 nově nabídne více spojů k Ostravskému letišti. Změny čekají také na regionální autobusové lince 909 a 910 a dalších spojích v rámci celého systému Odis. Podrobnosti najdete na webu odis.cz
Nová lodní linka na Slezské Hartě
Integrovaný dopravní systém Odis spustil první lodní linku. Přívoz mezi Roudnem a Rázovou na Slezské hartě nově funguje jako linka P1 a jezdit bude do 28. září. Cestující mohou využít standardní i turistické jízdenky Odis, včetně celodenních a skupinových. Pro pohodlnější cestování byly upraveny i navazující autobusové spoje.
Mezinárodní veletrh Rail business days v Ostravě
Ostrava hostila další ročník prestižního veletrhu Rail Business Days. Třídenní akce v Trojhalí Karolina přilákala odborníky, výrobce i veřejnost.
Významná událost pro český i evropský železniční průmysl. Řadí se už mezi nejdůležitější oborové akce ve střední Evropě.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Je to už opravdu velké. Už chybí prostory, už se tady dělají stany. Přidala se kolej výstavní, takže už je tady plno vozidel. Uvidíme tady opravdu už vozidla všech trakcí. Je tady bateriový vlak, je tady vodíkový vlak. Jsou tady elektrické vlaky, takže ta ekologie už z té železnice tady prostě jde na nás ze všech stran. Mám obrovskou radost, že se to celé povedlo, že tady je tolik vystavovatelů. A že to je na severní Moravě, nebo v Moravskoslezském kraji.
A že vlastně ti vystavovatele vůbec tady tu cestu našli. Protože když se podíváte, tak jsou tady vystavovatele, kteří vystavují v Berlíně, po případě v Gdaňsku. Takže opravdu tato výstava už má svoji velikost.”
Martin Kupka (ODS/SPOLU), ministr dopravy ČR: “Železnice má dobrou perspektivu. Má jí a je to patrné na vašem entuziasmu, na vaší energii. Je to patrné na tom, že se můžeme bavit o dalších výzvách.”
Návštěvníci si mohli prohlédnout i nejnovější model bezemisního vlaku Regiopanter v červených barvách systému Odis. Vlak s celovozovým polepem vznikl ve spolupráci Českých drah a Moravskoslezského kraje. Už brzy zamíří do běžného provozu.
K vidění byla i řada dalších inovací a novinek. Třeba první česká lokomotiva s alkoholovým testem pro strojvedoucí.
Jan Slováček, jednatel společnosti SafeLock: “Dokud do něj neprovede ten test, který je negativní, tak vlastně není možnost s tím vozidlem odjet. Pokud ten test provede a je pozitivní, tudíž nadýchá alkohol, tak samozřejmě taky není možná jízda.”
Moravskoslezský kraj a společnost KODIS představili nový kiosek, který umožní zakoupit jízdenku na vlak na nádražích v našem regionu.
Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: “Kromě standardních funkcí klasického automatu, kdy má cestující možnosti koupit jízdenku pro jednotlivou jízdu, koupit si dlouhodobou časovou jízdenku, nabít si kredit, získat informaci o odjezdech, tak co je takovou přidanou hodnotou a novinkou v rámci našeho kraje, tak v případě, že si s automatem nerozumí, má problém, bojí se, tak zde je možnost pomoci jednoho stisku tlačítka se spojit s naším call centrem a operátorka mu buď to v tom lehčím případě poradí, co má dělat, jak má dělat, a v případě, že opravdu si neví rady, tak je schopna za něj veškerou tu zadanou operaci provést. To znamená, on pouze zadá, kam chce jet, jakou chce jízdenku, jestli jsou jeden, dva, tři, a operátorka vzdáleně ze svého pracoviště, mu tu jízdenku navolí, připraví a vyzve ho pouze nakonec k zaplacení té jízdenky. Jízdenku je možno zaplatit bankovní kartou, odiskou nebo hotovostí.”
Automaty by ve stanicích měly začít fungovat na podzim. Celkem jich bude 35 a rozmístěny budou na 34 místech. Dva automaty najdou cestující na ostravském hlavním nádraží.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Máme ještě velké projekty namyšlené a jsem rád, že i jako správa železnictví nám vychází vstříc. Tím pádem tady se budují i nabíjecí stanice, koleje se opravují, teď se dělá elektrizace do Frýdku-Místku, začala se stavět vysokorychlostní trať. Takže tohle všechno pro ten náš kraj je přínosem a mám z toho radost.”
Špatně parkující řidiči v MSK často blokují hasiče
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pořad Dopravní revue pokračuje ve studiu, kde už vítám mluvčí Moravskoslezských hasičů Kamilu Langerovou. Dobrý den.
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Hezký dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Naším tématem jsou dnes řidiči, kteří parkují na místech, kde následně nemůže projet hasičská technika. Tak jak často se v našem kraji setkáváte s těmito situacemi, kdy nemůžete například projet k místu zásahu?
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Tak bohužel se to stává dnes a denně. Je potřeba rozlišit, že samozřejmě ty situace se liší v závislosti na tom, o jaký den se jedná. Pokud jsou to dny pracovní, tak ta situace bývá špatná. Co se týče víkendů, tak tam je to potom malinko lepší, protože samozřejmě z části těch velkých měst lidé jezdí na víkend pryč.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jaká jsou pravidla nebo normy, kterými vy se řídíte ohledně té minimální průjezdné šířky, kterou potřebujete pro vaši techniku?
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: My všude zmiňujeme minimální šířku 3 metry. Co se týče samotného průjezdu těch ulic, ale samozřejmě nám docela komplikují i průjezdnost křižovatky. Lidé v nich parkují, parkují tam, kde by neměli. A samozřejmě my potřebujeme pak více prostoru na to vytočení té samotné techniky.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Dá se říct, které lokality nebo například městské části, protože ten problém se týká převážně velkých měst, jsou z hlediska té neprůjezdnosti nejproblematičtější? Máte nějaké konkrétní příklady?
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Samozřejmě, my to vnímáme, monitorujeme. Co se týče samotné Ostravy, tak jsou to velká sídliště, je to Ostrava-Jih, Dubina, Hrabůvka. Dále Ostrava-Poruba, ale je to například i centrum města, kdy právě v pracovní dny zde parkují lidé, kteří zde míří do zaměstnání.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Máte pak možnost, když se ta situace stane, hasiči spěchají k zásahu řešit tu situaci nějak rychle, protože jde samozřejmě o čas s policií nebo s městskou policií?
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Tak my samozřejmě s policií spolupracujeme, spolupracujeme s ní úzce. Oni o těch lokalitách ví. Pravidelně, ty ulice kontrolují. Nicméně když míříme k tomu samotnému zásahu, tak nemáme prostor na to volat ještě policii a zvát ji k součinnosti. Tam už opravdu se jedná o jednotlivého občana, o jejich odpovědnost a o to, že by opravdu neměli parkovat tam, kde parkují, ale že bychom my měli přímo čas nějak toto řešit, tak to bohužel nemáme.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jak to pak funguje v praxi? Když nemůžete projet.
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Tak máme nějaké varianty. Samozřejmě hledáme alternativní cesty. Pokud se bavíme o tom, že už opravdu nemůžeme tou danou ulicí projet. Pokud víme, že to máme takzvaně na centimetry, tak vždycky je k dispozici hasič, který z daného vozidla vyleze. Ukazuje řidiči strojníkovi, kolik prostoru má a zda vůbec projede nebo neprojede. Ale nejčastější variantou jsou ty alternativní cesty.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jakým způsobem těmto situacím vy jako hasiči předcházíme? Pořádáte nějaké preventivní akce nebo akcentujete to téma?
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Samozřejmě je to pro nás velice důležité, protože u všech těch událostí, kde nejsme schopni dorazit, jak se říká včas, hrozí nějaké riziko z prodlení. Snažíme se lidi samozřejmě edukovat, a to ať už prostřednictvím našich sociálních sítí. Rozjeli jsme naši vlastní kampaň, ale také samozřejmě i ve spolupráci s policií. Konkrétně poslední takovou akcí jsme měli 4. května tohoto roku, kdy i ve spojitosti s Dnem svatého Floriána, což je patron hasičů, probíhala tato akce na průjezdnost ulic. To znamená, že my ty kritické lokality jsme objížděli. Pakliže jsme narazili na nějaký takový problém s průjezdností, tak jsme dávali za stěrače aut takovéto letáky, kde jsme zase lidi upozorňovali na to, co nám ten samotný průjezd komplikuje.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: S jakými výsledky to bylo, kromě toho, že jste rozdali letáky, jaká ta situace při té akci byla?
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Tak samozřejmě, narazili jsme. Jak už jsem zmiňovala, ty lokality velkých sídlišť, tak ty problémy jsou tam dnes a denně. My jsme to monitorovali, informovali jsme následně městskou policii, která to kontrolovala po nás a samozřejmě oddalovala případné pokuty.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Co byste jako hasiči možná takhle na závěr nebo Vašimi ústy za hasiče vzkázala všem těm, kteří parkují na hraně, aniž by přemýšleli někdy nad těmi následky?
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: No, my máme takové heslo, které razíme a to je, "Když jde o život, přeparkovat auto opravdu nestihnete."
Lukáš Zavadil, TV POLAR: To byla Kamila Langerová, mluvčí Moravskoslezských hasičů. Děkuji Vám za rozhovor a budu se těšit na viděnou příště.
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Já také děkuji, hezký den.
Dopravní revue je ve svém závěru. Díky, že jste byli s námi a na viděnou u dalšího vydání.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Opět se hlásíme s pravidelným magazínem Dopravní revue. Čekají vás témata z dopravy v našem regionu a právě začínáme. Dobrý den.
Změny v jízdních řádech v MSK
Cestující v Moravskoslezském kraji musí od neděle 15. června počítat se změnami v autobusové i vlakové dopravě. Vlaková linka S8 nově nabídne více spojů k Ostravskému letišti. Změny čekají také na regionální autobusové lince 909 a 910 a dalších spojích v rámci celého systému Odis. Podrobnosti najdete na webu odis.cz
Nová lodní linka na Slezské Hartě
Integrovaný dopravní systém Odis spustil první lodní linku. Přívoz mezi Roudnem a Rázovou na Slezské hartě nově funguje jako linka P1 a jezdit bude do 28. září. Cestující mohou využít standardní i turistické jízdenky Odis, včetně celodenních a skupinových. Pro pohodlnější cestování byly upraveny i navazující autobusové spoje.
Mezinárodní veletrh Rail business days v Ostravě
Ostrava hostila další ročník prestižního veletrhu Rail Business Days. Třídenní akce v Trojhalí Karolina přilákala odborníky, výrobce i veřejnost.
Významná událost pro český i evropský železniční průmysl. Řadí se už mezi nejdůležitější oborové akce ve střední Evropě.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Je to už opravdu velké. Už chybí prostory, už se tady dělají stany. Přidala se kolej výstavní, takže už je tady plno vozidel. Uvidíme tady opravdu už vozidla všech trakcí. Je tady bateriový vlak, je tady vodíkový vlak. Jsou tady elektrické vlaky, takže ta ekologie už z té železnice tady prostě jde na nás ze všech stran. Mám obrovskou radost, že se to celé povedlo, že tady je tolik vystavovatelů. A že to je na severní Moravě, nebo v Moravskoslezském kraji.
A že vlastně ti vystavovatele vůbec tady tu cestu našli. Protože když se podíváte, tak jsou tady vystavovatele, kteří vystavují v Berlíně, po případě v Gdaňsku. Takže opravdu tato výstava už má svoji velikost.”
Martin Kupka (ODS/SPOLU), ministr dopravy ČR: “Železnice má dobrou perspektivu. Má jí a je to patrné na vašem entuziasmu, na vaší energii. Je to patrné na tom, že se můžeme bavit o dalších výzvách.”
Návštěvníci si mohli prohlédnout i nejnovější model bezemisního vlaku Regiopanter v červených barvách systému Odis. Vlak s celovozovým polepem vznikl ve spolupráci Českých drah a Moravskoslezského kraje. Už brzy zamíří do běžného provozu.
K vidění byla i řada dalších inovací a novinek. Třeba první česká lokomotiva s alkoholovým testem pro strojvedoucí.
Jan Slováček, jednatel společnosti SafeLock: “Dokud do něj neprovede ten test, který je negativní, tak vlastně není možnost s tím vozidlem odjet. Pokud ten test provede a je pozitivní, tudíž nadýchá alkohol, tak samozřejmě taky není možná jízda.”
Moravskoslezský kraj a společnost KODIS představili nový kiosek, který umožní zakoupit jízdenku na vlak na nádražích v našem regionu.
Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS: “Kromě standardních funkcí klasického automatu, kdy má cestující možnosti koupit jízdenku pro jednotlivou jízdu, koupit si dlouhodobou časovou jízdenku, nabít si kredit, získat informaci o odjezdech, tak co je takovou přidanou hodnotou a novinkou v rámci našeho kraje, tak v případě, že si s automatem nerozumí, má problém, bojí se, tak zde je možnost pomoci jednoho stisku tlačítka se spojit s naším call centrem a operátorka mu buď to v tom lehčím případě poradí, co má dělat, jak má dělat, a v případě, že opravdu si neví rady, tak je schopna za něj veškerou tu zadanou operaci provést. To znamená, on pouze zadá, kam chce jet, jakou chce jízdenku, jestli jsou jeden, dva, tři, a operátorka vzdáleně ze svého pracoviště, mu tu jízdenku navolí, připraví a vyzve ho pouze nakonec k zaplacení té jízdenky. Jízdenku je možno zaplatit bankovní kartou, odiskou nebo hotovostí.”
Automaty by ve stanicích měly začít fungovat na podzim. Celkem jich bude 35 a rozmístěny budou na 34 místech. Dva automaty najdou cestující na ostravském hlavním nádraží.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Máme ještě velké projekty namyšlené a jsem rád, že i jako správa železnictví nám vychází vstříc. Tím pádem tady se budují i nabíjecí stanice, koleje se opravují, teď se dělá elektrizace do Frýdku-Místku, začala se stavět vysokorychlostní trať. Takže tohle všechno pro ten náš kraj je přínosem a mám z toho radost.”
Špatně parkující řidiči v MSK často blokují hasiče
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pořad Dopravní revue pokračuje ve studiu, kde už vítám mluvčí Moravskoslezských hasičů Kamilu Langerovou. Dobrý den.
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Hezký dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Naším tématem jsou dnes řidiči, kteří parkují na místech, kde následně nemůže projet hasičská technika. Tak jak často se v našem kraji setkáváte s těmito situacemi, kdy nemůžete například projet k místu zásahu?
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Tak bohužel se to stává dnes a denně. Je potřeba rozlišit, že samozřejmě ty situace se liší v závislosti na tom, o jaký den se jedná. Pokud jsou to dny pracovní, tak ta situace bývá špatná. Co se týče víkendů, tak tam je to potom malinko lepší, protože samozřejmě z části těch velkých měst lidé jezdí na víkend pryč.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jaká jsou pravidla nebo normy, kterými vy se řídíte ohledně té minimální průjezdné šířky, kterou potřebujete pro vaši techniku?
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: My všude zmiňujeme minimální šířku 3 metry. Co se týče samotného průjezdu těch ulic, ale samozřejmě nám docela komplikují i průjezdnost křižovatky. Lidé v nich parkují, parkují tam, kde by neměli. A samozřejmě my potřebujeme pak více prostoru na to vytočení té samotné techniky.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Dá se říct, které lokality nebo například městské části, protože ten problém se týká převážně velkých měst, jsou z hlediska té neprůjezdnosti nejproblematičtější? Máte nějaké konkrétní příklady?
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Samozřejmě, my to vnímáme, monitorujeme. Co se týče samotné Ostravy, tak jsou to velká sídliště, je to Ostrava-Jih, Dubina, Hrabůvka. Dále Ostrava-Poruba, ale je to například i centrum města, kdy právě v pracovní dny zde parkují lidé, kteří zde míří do zaměstnání.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Máte pak možnost, když se ta situace stane, hasiči spěchají k zásahu řešit tu situaci nějak rychle, protože jde samozřejmě o čas s policií nebo s městskou policií?
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Tak my samozřejmě s policií spolupracujeme, spolupracujeme s ní úzce. Oni o těch lokalitách ví. Pravidelně, ty ulice kontrolují. Nicméně když míříme k tomu samotnému zásahu, tak nemáme prostor na to volat ještě policii a zvát ji k součinnosti. Tam už opravdu se jedná o jednotlivého občana, o jejich odpovědnost a o to, že by opravdu neměli parkovat tam, kde parkují, ale že bychom my měli přímo čas nějak toto řešit, tak to bohužel nemáme.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jak to pak funguje v praxi? Když nemůžete projet.
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Tak máme nějaké varianty. Samozřejmě hledáme alternativní cesty. Pokud se bavíme o tom, že už opravdu nemůžeme tou danou ulicí projet. Pokud víme, že to máme takzvaně na centimetry, tak vždycky je k dispozici hasič, který z daného vozidla vyleze. Ukazuje řidiči strojníkovi, kolik prostoru má a zda vůbec projede nebo neprojede. Ale nejčastější variantou jsou ty alternativní cesty.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jakým způsobem těmto situacím vy jako hasiči předcházíme? Pořádáte nějaké preventivní akce nebo akcentujete to téma?
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Samozřejmě je to pro nás velice důležité, protože u všech těch událostí, kde nejsme schopni dorazit, jak se říká včas, hrozí nějaké riziko z prodlení. Snažíme se lidi samozřejmě edukovat, a to ať už prostřednictvím našich sociálních sítí. Rozjeli jsme naši vlastní kampaň, ale také samozřejmě i ve spolupráci s policií. Konkrétně poslední takovou akcí jsme měli 4. května tohoto roku, kdy i ve spojitosti s Dnem svatého Floriána, což je patron hasičů, probíhala tato akce na průjezdnost ulic. To znamená, že my ty kritické lokality jsme objížděli. Pakliže jsme narazili na nějaký takový problém s průjezdností, tak jsme dávali za stěrače aut takovéto letáky, kde jsme zase lidi upozorňovali na to, co nám ten samotný průjezd komplikuje.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: S jakými výsledky to bylo, kromě toho, že jste rozdali letáky, jaká ta situace při té akci byla?
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Tak samozřejmě, narazili jsme. Jak už jsem zmiňovala, ty lokality velkých sídlišť, tak ty problémy jsou tam dnes a denně. My jsme to monitorovali, informovali jsme následně městskou policii, která to kontrolovala po nás a samozřejmě oddalovala případné pokuty.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Co byste jako hasiči možná takhle na závěr nebo Vašimi ústy za hasiče vzkázala všem těm, kteří parkují na hraně, aniž by přemýšleli někdy nad těmi následky?
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: No, my máme takové heslo, které razíme a to je, "Když jde o život, přeparkovat auto opravdu nestihnete."
Lukáš Zavadil, TV POLAR: To byla Kamila Langerová, mluvčí Moravskoslezských hasičů. Děkuji Vám za rozhovor a budu se těšit na viděnou příště.
Kamila Langerová, mluvčí HZS MSK: Já také děkuji, hezký den.
Dopravní revue je ve svém závěru. Díky, že jste byli s námi a na viděnou u dalšího vydání.
Redakčně upraveno / zkráceno.