Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Ostravou projel slavnostní konvoj historických vozidel
  • Daniel Morys: 130. výročí hromadné dopravy v Ostravě pohledem ředitele DPO

Teď je čas na pořad Dopravní revue, vítejte a dobrý den. Ostrava slaví 130 let od zahájení veřejné hromadné dopravy. O výjimečném výročí budeme mluvit s ředitelem Dopravního podniku Ostrava už za chvíli. Nejprve ale míříme na výjimečnou událost, která s ním souvisí. V sobotu 7. září totiž městem projel slavnostní konvoj historických vozidel.

Ostravou projel slavnostní konvoj historických vozidel

Slavnostní atmosféra na ostravské Nádražní ulicí. Návštěvníci si mohli zblízka a také uvnitř prohlédnout historické tramvaje, autobusy a trolejbusy, které po desetiletí formovaly tvář městské dopravy.

návštěvníci akce: “Tuhle tramvaj jsem zažila někdy v roce 1964, 1967 a jako malinká si vzpomínám, že jsem seděla tady na této lavici.”

“Spíme tady v hotelu a viděli jsme historické trolejbusy, tak jsme vyšli ven a nestačíme se divit. Vozy jsou velmi krásné.”

“Je to obdivuhodné, že to ještě tak dlouho ponechali ve skladech a že teď to můžeme zhlédnout.”

Jiří Boháček, historik Dopravního podniku Ostrava: “Unikát je celá ta sbírka, protože to tvoří jeden celek do určité míry.”

A jedním z unikátů je například Praga RND z roku 1948.

Pavel Orlíček, řidič Dopravního podniku Ostrava od roku 1993: “Je to konstrukce z 30. let, která tu byla v době válečné, většinou ze začátku s benzinovým motorem.”

Nebo motorový vůz 50, který byl ve třicetikusové sérii dodán do Ostravy v poválečné době.

René Mazzolini, řidič tramvaje Dopravního podniku Ostrava: “Tento konkrétní vůz 50 skončil v Hlučíně v roce 1982 v prosinci. Ale tento typ tramvají jezdil ještě do roku 1986 do února do Kyjovic.”

Odbila dvanáctá a slavnostní konvoj vyrazil na svou cestu. Doprovázel ho velký zájem ostravanů a fanoušků hromadné dopravy. Vozidla se pak postupně sjela na nádraží Vítkovice, kde byla opět vystavena pro veřejnost. Příprava této akce byla velmi složitá.

Miroslav Albrecht, vedoucí odboru marketingu Dopravního podniku Ostrava: “Celý rok jsme se domlouvali s údržbou, se správci vozidel, abychom všechna vozidla připravili do takového stavu, aby právě v dnešní den byla v dobré kondici.”

Daniel Morys, předseda představenstva a ředitel Dopravního podniku Ostrava: “Můžeme říct, že tuto akci lze považovat za velmi úspěšnou, protože jsme dojeli zdárně bez jakéhokoliv incidentu nebo poruchy až zde na vítkovické nádraží. Takže děkujeme všem návštěvníkům, všem cestujícím. Jsme opravdu rádi, že nám vyšlo počasí a všechno vyšlo na jedničku.”

Daniel Morys: 130. výročí hromadné dopravy v Ostravě pohledem ředitele DPO

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Ve studiu Dopravní revue vítám předsedu představenstva a generálního ředitele Dopravního podniku Ostrava Daniela Moryse. Dobrý den, vítejte u nás po čase.

Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: Dobrý den vám i divákům.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pane řediteli, jak jsme už uvedli, dopravní podnik letos slaví 130 let od zahájení veřejné hromadné dopravy v Ostravě. Jak Vy osobně jako člověk, který tuto městskou společnost několik let vedete, vnímáte tento milník a co pro vás znamená?

Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: Tak musím říct, že mě to naplňuje respektem, úctou a vděčností ke všem lidem, kteří se na rozvoji městské hromadné dopravě podíleli. Protože ta městská hromadná doprava se rozvíjela napříč všemi společenskými změnami, kterými prošla nejenom Ostrava, ale celá republika. No a bez těchto lidí bychom dneska městskou hromadnou dopravu neměli takovou, jakou máme dnes.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vy jste k tomuto výročí připravili několik akcí a událostí. My jsme viděli například slavnostní jízdu konvoje historických vozidel. Jak náročná byla příprava těchto akcí? Jak dlouho jste připravovali oslavu tohoto výročí?

Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: Přiznám se, že jsme přípravu započali již v roce 2023, protože jsme toto výročí chtěli skutečně oslavit. Chtěli jsme složit hold všem těm řidičům, řidičkám, dispečerům, technikům, dělníkům, kteří se na celé té historii podíleli, a proto jsme připravili řadu akcí. Byly to řekněme nějaké exkurze pod názvem Pod pokličkou do našich provozů. Byly to procházky po dneska již zaniklých tratích, abychom si připomněli tu historii, zorganizovali jsme výstavu Lidé a MHD, abychom si připomněli, co to všechno obnášelo pracovat pro dopravní podnik. No a taky konvoj, který jste měli možnost vidět, byl velmi náročný na přípravu. No a vrcholem té akce je samozřejmě Den ostravských dopraváků.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Městská hromadná doprava a také dopravní podnik, jak už jste i ostatně naznačil a řekl, se za těch 130 let své existence výrazně proměnil. Co Vy považujete za tu nejdůležitější změnu?

Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: Tak těch změn asi nedokážu vypíchnout jednu. Tak určitě ten začátek, kdy vyjely první parní tramvaje v roce 1894. Na trase té první tramvajové linky byl zorganizovaný ten konvoj, který jsme mohli vidět. Dalším milníkem byla elektrifikace. A potom určitě rok 1949, kdy všechny společnosti, které provozovaly nějakou formu městské hromadné dopravy, se sloučily do jedné společnosti, která se jmenuje Dopravní podnik, dneska Dopravní podnik Ostrava. No a pak si určitě připomeňme platby kartou. Připomeňme si konec papírových jízdenek v Ostravě. No a možná jsem opomenul samozřejmě stavbu trolejbusové tratě, která taky v těch padesátých letech byla velkým milníkem. No a dneska se snažíme modernizovat a snažit se dělat co nejvíce komfortní a pohodlnou městskou hromadnou dopravu.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Změnily se za tu dobu nějak cestující a jejich nároky?

Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: Určitě. Tak, jak jsme se změnili my, tak jak se změnily naše nároky, tak stejně tak je to u našich cestujících, kteří jsou samozřejmě důvodem naší naší existence nadále. Dneska, řekněme už ty standardy se v našich životech posunuly. Chceme mít 100 % nízkopodlažní vozy, chceme mít ty vozy vybavené moderními technologiemi, klimatizacemi, protože se nám mění taky klima, tak těch teplejších tropických dnů je stále víc. Takže dneska už víme, že musíme tady v téhle té oblasti určitě přidat. Systém odbavení se snažíme udělat tak, aby byl jednoduchý, intuitivní, aby nebyl nějakou překážkou užívání městské hromadné dopravy. Samozřejmě ty vozy jsou moderní a komfortní i pro naše lidi, takže kabiny vozů jsou dneska plně klimatizované, vybavené autobusy i automatickou převodovkou. Jsou ekologické. Takže myslím si, že těch změn je celá řada, ale spějí k tomu jednomu cíli, aby městská hromadná doprava právě pro efektivitu, ekologii, ale i pro naši peněženku, byla tou první volbou, když žijeme ve městě nebo pohybujeme se po městě nebo navštěvujeme tady tohle město.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: To vše koresponduje s možnou vizí, na které neustále pracujete. Tak jakým směrem se chce podle Vás a pod Vaším vedením a pod vedením i dalších příštích ředitelů v budoucnu Dopravní podnik Ostrava ubírat?

Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: Já jsem vždycky říkal, že ten dopravní podnik je tak moderní, jak moderně uvažují a pracují lidé v něm, protože lidé jsou skutečně tím nejdůležitějším prvkem, byť občas máme tendenci sklouzávat k tomu, že chceme moderní techniku, tak opravdu tím nejdůležitějším prvkem jsou naši lidé. A o tom je i ta oslava toho milníku 130 let MHD v Ostravě. Myslím si, že se budeme dál rozvíjet i v určitých digitálních prvcích, jako jsou například elektronické jízdní řády, které třeba už na některých zastávkách je možné na ulici Opavská vidět. Říkáme jim jako tzv. ePayper technologie, takže toto bude určitou novinkou, ale snažíme se, aby náš cestující byl lépe informovaný, abychom s ním lépe komunikovali a aby měl stále větší komfort. Pro nás je důležitá také čistota. Naprosto nejdůležitější je pracovat taky na bezpečnosti, čímž se posiluje důvěra v městskou hromadnou dopravu.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Daniel Morys, šéf Dopravního podniku Ostrava, byl naším hostem v pořadu Dopravní revue. Děkuju Vám za to.

Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: Děkuju vám.

Zbývá jen doplnit, že veškeré informace ke 130. výročí hromadné dopravy v Ostravě najdete na webu dpo.cz/130letmhd. Ode mě je to vše, mějte hezké dny a na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
11. září 2024, 18:35

Teď je čas na pořad Dopravní revue, vítejte a dobrý den. Ostrava slaví 130 let od zahájení veřejné hromadné dopravy. O výjimečném výročí budeme mluvit s ředitelem Dopravního podniku Ostrava už za chvíli. Nejprve ale míříme na výjimečnou událost, která s ním souvisí. V sobotu 7. září totiž městem projel slavnostní konvoj historických vozidel.

Ostravou projel slavnostní konvoj historických vozidel

Slavnostní atmosféra na ostravské Nádražní ulicí. Návštěvníci si mohli zblízka a také uvnitř prohlédnout historické tramvaje, autobusy a trolejbusy, které po desetiletí formovaly tvář městské dopravy.

návštěvníci akce: “Tuhle tramvaj jsem zažila někdy v roce 1964, 1967 a jako malinká si vzpomínám, že jsem seděla tady na této lavici.”

“Spíme tady v hotelu a viděli jsme historické trolejbusy, tak jsme vyšli ven a nestačíme se divit. Vozy jsou velmi krásné.”

“Je to obdivuhodné, že to ještě tak dlouho ponechali ve skladech a že teď to můžeme zhlédnout.”

Jiří Boháček, historik Dopravního podniku Ostrava: “Unikát je celá ta sbírka, protože to tvoří jeden celek do určité míry.”

A jedním z unikátů je například Praga RND z roku 1948.

Pavel Orlíček, řidič Dopravního podniku Ostrava od roku 1993: “Je to konstrukce z 30. let, která tu byla v době válečné, většinou ze začátku s benzinovým motorem.”

Nebo motorový vůz 50, který byl ve třicetikusové sérii dodán do Ostravy v poválečné době.

René Mazzolini, řidič tramvaje Dopravního podniku Ostrava: “Tento konkrétní vůz 50 skončil v Hlučíně v roce 1982 v prosinci. Ale tento typ tramvají jezdil ještě do roku 1986 do února do Kyjovic.”

Odbila dvanáctá a slavnostní konvoj vyrazil na svou cestu. Doprovázel ho velký zájem ostravanů a fanoušků hromadné dopravy. Vozidla se pak postupně sjela na nádraží Vítkovice, kde byla opět vystavena pro veřejnost. Příprava této akce byla velmi složitá.

Miroslav Albrecht, vedoucí odboru marketingu Dopravního podniku Ostrava: “Celý rok jsme se domlouvali s údržbou, se správci vozidel, abychom všechna vozidla připravili do takového stavu, aby právě v dnešní den byla v dobré kondici.”

Daniel Morys, předseda představenstva a ředitel Dopravního podniku Ostrava: “Můžeme říct, že tuto akci lze považovat za velmi úspěšnou, protože jsme dojeli zdárně bez jakéhokoliv incidentu nebo poruchy až zde na vítkovické nádraží. Takže děkujeme všem návštěvníkům, všem cestujícím. Jsme opravdu rádi, že nám vyšlo počasí a všechno vyšlo na jedničku.”

Daniel Morys: 130. výročí hromadné dopravy v Ostravě pohledem ředitele DPO

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Ve studiu Dopravní revue vítám předsedu představenstva a generálního ředitele Dopravního podniku Ostrava Daniela Moryse. Dobrý den, vítejte u nás po čase.

Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: Dobrý den vám i divákům.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pane řediteli, jak jsme už uvedli, dopravní podnik letos slaví 130 let od zahájení veřejné hromadné dopravy v Ostravě. Jak Vy osobně jako člověk, který tuto městskou společnost několik let vedete, vnímáte tento milník a co pro vás znamená?

Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: Tak musím říct, že mě to naplňuje respektem, úctou a vděčností ke všem lidem, kteří se na rozvoji městské hromadné dopravě podíleli. Protože ta městská hromadná doprava se rozvíjela napříč všemi společenskými změnami, kterými prošla nejenom Ostrava, ale celá republika. No a bez těchto lidí bychom dneska městskou hromadnou dopravu neměli takovou, jakou máme dnes.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vy jste k tomuto výročí připravili několik akcí a událostí. My jsme viděli například slavnostní jízdu konvoje historických vozidel. Jak náročná byla příprava těchto akcí? Jak dlouho jste připravovali oslavu tohoto výročí?

Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: Přiznám se, že jsme přípravu započali již v roce 2023, protože jsme toto výročí chtěli skutečně oslavit. Chtěli jsme složit hold všem těm řidičům, řidičkám, dispečerům, technikům, dělníkům, kteří se na celé té historii podíleli, a proto jsme připravili řadu akcí. Byly to řekněme nějaké exkurze pod názvem Pod pokličkou do našich provozů. Byly to procházky po dneska již zaniklých tratích, abychom si připomněli tu historii, zorganizovali jsme výstavu Lidé a MHD, abychom si připomněli, co to všechno obnášelo pracovat pro dopravní podnik. No a taky konvoj, který jste měli možnost vidět, byl velmi náročný na přípravu. No a vrcholem té akce je samozřejmě Den ostravských dopraváků.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Městská hromadná doprava a také dopravní podnik, jak už jste i ostatně naznačil a řekl, se za těch 130 let své existence výrazně proměnil. Co Vy považujete za tu nejdůležitější změnu?

Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: Tak těch změn asi nedokážu vypíchnout jednu. Tak určitě ten začátek, kdy vyjely první parní tramvaje v roce 1894. Na trase té první tramvajové linky byl zorganizovaný ten konvoj, který jsme mohli vidět. Dalším milníkem byla elektrifikace. A potom určitě rok 1949, kdy všechny společnosti, které provozovaly nějakou formu městské hromadné dopravy, se sloučily do jedné společnosti, která se jmenuje Dopravní podnik, dneska Dopravní podnik Ostrava. No a pak si určitě připomeňme platby kartou. Připomeňme si konec papírových jízdenek v Ostravě. No a možná jsem opomenul samozřejmě stavbu trolejbusové tratě, která taky v těch padesátých letech byla velkým milníkem. No a dneska se snažíme modernizovat a snažit se dělat co nejvíce komfortní a pohodlnou městskou hromadnou dopravu.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Změnily se za tu dobu nějak cestující a jejich nároky?

Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: Určitě. Tak, jak jsme se změnili my, tak jak se změnily naše nároky, tak stejně tak je to u našich cestujících, kteří jsou samozřejmě důvodem naší naší existence nadále. Dneska, řekněme už ty standardy se v našich životech posunuly. Chceme mít 100 % nízkopodlažní vozy, chceme mít ty vozy vybavené moderními technologiemi, klimatizacemi, protože se nám mění taky klima, tak těch teplejších tropických dnů je stále víc. Takže dneska už víme, že musíme tady v téhle té oblasti určitě přidat. Systém odbavení se snažíme udělat tak, aby byl jednoduchý, intuitivní, aby nebyl nějakou překážkou užívání městské hromadné dopravy. Samozřejmě ty vozy jsou moderní a komfortní i pro naše lidi, takže kabiny vozů jsou dneska plně klimatizované, vybavené autobusy i automatickou převodovkou. Jsou ekologické. Takže myslím si, že těch změn je celá řada, ale spějí k tomu jednomu cíli, aby městská hromadná doprava právě pro efektivitu, ekologii, ale i pro naši peněženku, byla tou první volbou, když žijeme ve městě nebo pohybujeme se po městě nebo navštěvujeme tady tohle město.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: To vše koresponduje s možnou vizí, na které neustále pracujete. Tak jakým směrem se chce podle Vás a pod Vaším vedením a pod vedením i dalších příštích ředitelů v budoucnu Dopravní podnik Ostrava ubírat?

Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: Já jsem vždycky říkal, že ten dopravní podnik je tak moderní, jak moderně uvažují a pracují lidé v něm, protože lidé jsou skutečně tím nejdůležitějším prvkem, byť občas máme tendenci sklouzávat k tomu, že chceme moderní techniku, tak opravdu tím nejdůležitějším prvkem jsou naši lidé. A o tom je i ta oslava toho milníku 130 let MHD v Ostravě. Myslím si, že se budeme dál rozvíjet i v určitých digitálních prvcích, jako jsou například elektronické jízdní řády, které třeba už na některých zastávkách je možné na ulici Opavská vidět. Říkáme jim jako tzv. ePayper technologie, takže toto bude určitou novinkou, ale snažíme se, aby náš cestující byl lépe informovaný, abychom s ním lépe komunikovali a aby měl stále větší komfort. Pro nás je důležitá také čistota. Naprosto nejdůležitější je pracovat taky na bezpečnosti, čímž se posiluje důvěra v městskou hromadnou dopravu.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Daniel Morys, šéf Dopravního podniku Ostrava, byl naším hostem v pořadu Dopravní revue. Děkuju Vám za to.

Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: Děkuju vám.

Zbývá jen doplnit, že veškeré informace ke 130. výročí hromadné dopravy v Ostravě najdete na webu dpo.cz/130letmhd. Ode mě je to vše, mějte hezké dny a na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-11-09-2024-18-35