Lukáš Zavadil, TV POLAR: Začíná pořad Dopravní revue. Dobrý den, vítám vás a vítám také mého dnešního hosta. Pozvání přijal náměstek primátora Ostravy Břetislav Rieger. Vítejte u nás.
Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Dobrý den vám i vašim divákům.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Před sebou máme několik dopravních témat, která s vámi chci probrat. Začněme ale možná rekapitulací, protože se blíží konec roku, co se během roku 2024 v dopravě podle vás v Ostravě podařilo?
Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Tak těch akcí bylo více. Nebyla tam žádná úplně taková ta výrazná akce, jak některé roky to bývá, ale určitě za zmínku by stála rekonstrukce tramvajového svršku před Domem kultury. Není to dlouhý úsek, ale tím místem to zasáhlo trošku do dopravy, takže jsme řidičům trošičku znepříjemnili život, ale rekonstrukce je hotová. Samozřejmě ta rekonstrukce souvisí s budoucí výstavbou koncertního sálu, s tím, že vlastně to lože, celý ten kolejový kufr je připravený na to, aby v nedaleké vzdálenosti mohly probíhat koncerty vážné hudby. To je jedna věc. Pak samozřejmě tam byla rekonstrukce mostu na ulici Hrabovské, přes Místeckou. Vyměnili jsme některé řadiče nebo jsme měli nové řadiče na některých křižovatkách. Co se týče třeba Dopravního podniku, tak máme přibližně deset nových zastávek v tom novém designu, který je velice oblíbený a získal si občany. Takže těch věcí bylo více, ale byly to vesměs takové drobnější akce.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: My jsme už informovali několikrát o posunu v parkování v parkovacích domech v Ostravě a v parkovacích systémech. Dá se nějak pro řidiče shrnout, co tedy vlastně funguje? Co ještě chystáte dál?
Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Ano, to je zase jedna ze záležitostí, která se povedla. Samozřejmě patří to do dopravy. Co se týče parkovacích domů, tak i uvedení parkovacího domu u městské nemocnice jsem v podstatě opomněl. Byla to výrazná akce, ale ona už trvala tak dlouho a byla z kraje roku, takže jsem pozapomněl tento významný objekt uvést. A samozřejmě parkovací systém, myslím si, že tak, jak byl parkovací systém nastavený, bez lístkový, čistě, že se využívají platební karty a pouze u jednoho a to je právě u nemocnice, vzhledem k cílové skupině, která tam přijíždí, tak je možnost zaplatit hotově. Myslím si, že systém se osvědčil, je intuitivní. Byly tam ze začátku některé dotazy, nebo prostě jsme odpovídali na té lince, která je uvedena na systému, ale postupem času si myslím, že je naprosto bezproblémový a vychytáváme už pak úplně detaily a systém funguje.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pojďme k příštímu roku. Ostrava bude podle nedávno schváleného rozpočtu města hospodařit se 14.5 miliardami korun. Jestli se to vůbec dá říct. Kolik peněz z této částky je vyčleněno na dopravu a s jakými projekty počítáte pro příští rok?
Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Tak samozřejmě těch 14 miliard je obrovské číslo, ale to je číslo kompletního rozpočtu i s penězi, které zůstaly v přebytku. Ostrava má příjmy zhruba na úrovni 10,9 nebo 11 miliard korun. Z těch 11 miliard zhruba polovina až 4,9 miliardy jde do kapitálového rozpočtu a z toho teprve půl miliardy se běžně objevuje v té položce, která jde na dopravu. Čili myslím si, že to není špatné. Půl miliardy je dostatek peněz. Co se týče příštího roku, tak máme zrovna vyhlášenou veřejnou zakázku na inteligentní dopravní systémy, které bychom chtěli nasadit v příštích letech v Ostravě. Dále pak je to otázka revitalizace Náměstí Republiky. Já si myslím, že všichni víme, jak vypadá ten stav je opravdu neutěšený. Je to stavba, kterou koordinujeme s Moravskoslezským krajem, který by si tam udělal ty mostovky pro individuální automobilovou dopravu. Dále se zapojuje dopravní podnik, který si bude dělat mostovku pro tramvajový svršek a pro tramvajovou dopravu. A město Ostrava bude provádět revitalizaci nástupišť, revitalizaci toho dopravního uzlu, podchodu a v myslím si, že tak, jak jsem viděl poslední vizualizace, tak Náměstí Republiky by mohlo být opravdu důstojným centrem pro přestupy pasažérů na městskou hromadnou dopravu. S tím, že dneska víme, že tam jsou tři nástupiště a ta nástupiště by se měla zredukovat na dvě. Tzn. ve směru z centra by mělo být jenom jedno nástupiště, kde by odjížděly dále tramvaje směr Poruba a směr Jih. Což zase je výborné v tom, že přestupy budou hrana hrana, tzn. že lidé nebudou muset v tom jednom směru přebíhat, když budou zrovna tady potřebovat přestoupit, nebudou muset přebíhat velice složitě, tak jak je tomu dnes.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Můžeme uvést ještě další projekty?
Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Máme tady projekt na křižovatku světelného signalizačního zařízení, čili bude nová světelná křižovatka na křížení ulic 17. listopadu a Dr. Slabihoudka. Zase je to významná akce. Bohužel budeme muset omezit řidiče v jednom směru na tom 17. listopadu, čili ještě se snažíme to dořešit tak, aby je to co nejméně limitovalo a koncem roku budeme pravděpodobně dělat přípravné práce na rekonstrukci mostu na ulici Závodní. Je to ten most přes Polaneckou spojku. Samozřejmě v tom příštím roce už nás zasáhnou některé opravy, které nejsou v rukou města a prostě Ředitelství silnic a dálnic bude rekonstruovat čtyři mosty na ulici Rudné, což bude obrovský zásah, protože bude to most přes Místeckou, bude to znamenat zúžení Místecké do dvou pruhů na poměrně dlouhou dobu. Budou to dva roky. Pak to bude most přes Ostravici, most přes ulici Frýdeckou a most přes ulici Polaneckou. Čili budou to 4 mosty, které se budou muset opravit a bude to obrovský zásah pro dopravu. Tady bude potřeba, aby lidé byli trpěliví a aby prostě zvažovali využití individuální automobilové dopravy. A doporučoval bych opravdu přesunout se do městské hromadné dopravy.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Chystáte ještě nějaké další opravy, které ovlivní ten provoz ve městě?
Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Jsou to podmíněné stavby k tomu, aby se mohla v budoucnu vystavět to prodloužení ulice Místecké směrem k D1. V tom úseku dnešní ulice Cingrově, tzn. tam je spousta navazujících staveb, které musíme udělat, než se začne ta Místecká budovat. Dneska už vidíme, jak to vypadá na ulici Hornopolní, která nám trošku komplikuje příjezd právě do nového parkovacího domu u nemocnice a k nemocnici jako takové, ale prostě jsou to stavby, které se musí udělat a které do budoucna změní úplně ráz toho místa a ta prodloužená Místecká bude tepna, která odvede vozy zase pryč z centra a velice rychle se těch vozů zbavíme, což je dobře.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Takže možná na závěr nějaký vzkaz řidičům, protože tak jak jsme se i bavili, ale nesouvisí to jenom s akcemi města, ale tak, jak jsme zmínili, i Ředitelství silnic a dálnic a podobně, tak možná ta doprava bude složitá, tak co bychom mohli?
Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Nebude to jenom v příštím roce, bude to několik let navazujících. Opravdu si myslím, že do roku 2028 budeme mít teďka těžší období. Bude bude toho v dopravě hodně a myslím si, že ty stavby, ač se snažíme je koordinovat, tak bude to prostě pro řidiče těžší období. Takže já bych jim chtěl poděkovat za trpělivost v minulém roce a v uplynulém roce a samozřejmě poprosit o trpělivost, o ohleduplnost vzájemnou k sobě. A samozřejmě, aby zvažovali, jestli nenastal ten čas, že bude dobře přeskočit do městské hromadné dopravy a využít Dopravního podniku Ostrava, který je jedním opravdu z těch nejmodernějších v okolí a ve střední Evropě.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Děkuju vám za rozhovor a budu se těšit na viděnou někdy příště.
Břetislav Riger (OSTRAVAK), náměstek primátora Ostravy: Já vám děkuji za pozvání a ještě jednou krásné Vánoce a vše nejlepší do nového roku všem vašim divákům.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Loučím se i s vámi na viděnou příště u pořadu Dopravní revue.
Redakčně upraveno / zkráceno.